Ak to myslíte so svojím podnikaním vážne, pojmu SEO sa skôr či neskôr nevyhnete. SEO (Search Engine Optimization) je, zjednodušene povedané, súhrn nastavení a aktivít na webovej stránke, ktoré vám pomôžu dostať sa na vyššie organické (neplatené) priečky vo vyhľadávačoch, ako je napr. Google.

Čo je SEO a ako funguje?

Aby sme lepšie pochopili SEO, vysvetlíme si najskôr, ako funguje vyhľadávanie na Google. Ak zadáte do vyhľadávania kľúčové slovo „plyšová hračka“, Google vám na prvých miestach ponúkne niekoľko reklamných výsledkov. Medzi ne patria aj nákupy, ktoré môžete rozpoznať vďaka obrázkom a uvedeným cenám. Tieto výsledky sa zvyčajne zobrazujú pri hľadaní produktov na pravej strane a sú označené názvom „reklama“. Pod vyhľadávaním na ľavej strane sa zobrazujú ďalšie platené výsledky, tentokrát textového charakteru. Po kliknutí na odkaz, ako na nákupné výsledky, tak aj textové výsledky, sa inzerentovi (firme, ktorá plyšovú hračku ponúka) strhne poplatok. Tieto platené výsledky sa nazývajú zjednodušene PPC reklamy v Google Ads a môžete ich mať aj vy. Viac o tom, ako funguje PPC reklama zistíte v našom článku Čo je PPC reklama?

Ukážka výsledkov vyhľadávania v Google na zadaný dopyt „plyšová hračka“ - SEO - daren&curtis

Ukážka výsledkov vyhľadávania v Google na zadaný dopyt „plyšová hračka“.

Ďalej môžu pokračovať výsledky vyhľadávania z Google Moja firma, ktoré rozpoznáte vďaka mapke. Tu sa zobrazujú firmy z vášho okolia. Aj medzi tieto výsledky sa môžete dostať, a to jednoduchým založením účtu v Google Moja firma (Google My Business) a vyplnením firemných informácií. Za tieto výsledky vyhľadávania inzerent nič neplatí. Je však možnosť aj platenej reklamy v Google mapách, o ktorých sa viac dočítate tu.

Ukážka výsledku vyhľadávania z Google My Business na vyhľadávaný dopyt „daren&curtis“.

Ukážka výsledku vyhľadávania z Google My Business na vyhľadávaný dopyt „daren&curtis“.

Až následne prichádzajú na rad neplatené organické výsledky vyhľadávania, ktoré sú dôležité pre SEO. Väčšina ľudí ostáva na prvej stránke vo výsledkoch vyhľadávania a k ďalším výsledkom na druhej, tretej alebo ďalších stranách sa už používateľ nedostane. Preto je dôležité zobraziť sa na prvej stránke vyhľadávacích dopytov a úplne najlepšie aj na prvých miestach organického vyhľadávania, k čomu vám dopomôže SEO.

Dostať sa na prvé miesta nie je už také jednoduché a okamžité, ako pri platených výsledkoch. V tomto prípade budete musieť dlhodobo „presviedčať“ Google, že práve vaša stránka najlepšie zodpovedá hľadajúcemu dopytu. Google si dôkladne preverí vašu stránku na základe faktorov, ktoré si nižšie vysvetlíme, a následne sa rozhodne, na aké miesto vás umiestni.

Kto by sa mal venovať SEO?

Každý, kto by chcel zo svojej stránky získavať zákazníkov a ich oblasť podnikania je vyhľadávaná cez vyhľadávače. Skúste sa vcítiť do role svojho zákazníka a premyslite si, ako by vás mohol nájsť. Ak si myslíte, že by vás potenciálny zákazník mohol vyhľadávať na internete, v tom prípade má zmysel robiť SEO. Určite sem spadajú e-shopy, stránky s ponúkajúcimi službami, informačné stránky, ale aj B2B firmy, ktorých oblasť podnikania sa zvykne vyhľadávať.

Sledovanie výsledkov SEO aktivít na dátach oganickej návštevnosti cez Google Analytics. daren&curtis

Sledovanie výsledkov SEO aktivít na dátach oganickej návštevnosti cez Google Analytics.

Prečo sa oplatí kontinuálne pracovať na SEO?

Zvýšite návštevnosť stránky

V prípade, že na SEO nepracujete a nezobrazujete sa na prvých pozíciách v organickom vyhľadávaní, bez platenej reklamy si získate návštevnosť len veľmi ťažko. Ak si chcete zvýšiť návštevnosť stránky, pracujte na SEO.

Zvýšite počet dopytov/nákupov

Viac zákazníkov súvisí s predchádzajúcim bodom. Ak vás viac ľudí nájde na Google, viac ľudí príde k vám na stránku a viac z nich sa môžu stať aj vašimi zákazníkmi.

Porazíte konkurenciu

O svoj podiel na trhu sa musíte prirodzene deliť aj s konkurenciou. Ak generujete obrat, istý podiel už máte. Ak ho však chcete zvýšiť, musí sa zákonite znížiť podiel ostatných konkurentov. Rovnako to funguje aj vo výsledkoch vyhľadávania. Počet výsledkov na prvej strane je obmedzený a kto je prvý, ten berie väčšinu návštevníkov. Ak chcete poraziť svoju konkurenciu a „uchmatnúť si“ čo najviac zákazníkov, musíte kontinuálne pracovať na SEO.

Zvýšite povedomie o svojej značke

Predstavte si, že vyhľadávate misku na granuly pre psa. Automaticky čakáte, že vo výsledkoch vyhľadávania sa vám zobrazia obchody so zvieracími potrebami, ale zrazu narazíte na Ikeu. Možno ste vedeli, že Ikea predáva sortiment aj pre domácich maznáčikov, ale veľa ľudí to vedieť nemusí. Hľadajúci používateľ teda našiel medzi výsledkami aj firmu, ktorú nečakal, alebo možno ani nepoznal a vďaka vyhľadávaniu ju našiel. Ikea si zvýšila povedomie iba tým, že sa zobrazila v organických výsledkoch vyhľadávania.

Základné tipy, ako začať

Google Analytics a Google Search Console

Aby ste zistili, či vaše SEO aktivity fungujú, nastavte si hneď na začiatku zbieranie dát a pravidelne si ich vyhodnocujte. Z Google Analytics zistíte, koľko návštevníkov prišlo na vašu stránku, odkiaľ prišli, čo na nej robili a omnoho viac. Google Search Console zobrazuje organickú návštevnosť, z akých hľadaných výrazov sa k vám návštevník preklikol a na akej pozícii v organickom vyhľadávaní sa na jednotlivé kľúčové slová nachádzate. Vďaka prehľadným grafom jasne uvidíte, ako sa vyvíja návštevnosť vašej stránky v čase. Oba nástroje od Google sú zadarmo.

Ukážka štatistík zo SEO aktivít z Google Search Console. daren&curtis

Ukážka štatistík z Google Search Console.

Kľúčové slová

Zamyslite sa nad slovami a frázami, ktoré vaši potenciálni zákazníci môžu najčastejšie vyhľadávať na internete. Ak si neviete rady, obráťte sa na špecialistov, ktorí vám vypracujú analýzu kľúčových slov. Tá vám napovie, na ktoré kľúčové slová sa vám oplatí zamerať.

Ukážka z časti SEO analýzy kľúčových slov a pozícií v Google. daren&curtis

Ukážka z časti analýzy kľúčových slov a pozícií v Google.

Vyplnenie nadpisov, meta nadpisov a meta popisov

Každá stránka na vašom webe by mala mať názov (title), ktorý sa zobrazuje hneď na vrchu. Nadpis by mal najlepšie odzrkadľovať obsah, ktorý návštevník nájde na webe. Ideálne by mal obsahovať aj kľúčové slovo z prvého bodu.

Následne nezabudnite vyplniť meta nadpis a meta popis v admin rozhraní webu. Tento nadpis a popis sa nezobrazí na stránke, ale zobrazí sa vo výsledkoch vyhľadávania. Tu je veľmi dôležité, aby ste do nadpisu a popisu kľúčové slová zahrnuli. Držte sa ale maximálnej dlžky. Pri meta nadpisoch to býva zvyčajne do 60 znakov a pri meta popisoch do 130 – 160 znakov.

Ukážka organického výsledku zo SEO aktivít so zvýrazneným meta nadpisom a meta popisom vo vyhľadávaní Google. daren&curtis

Ukážka organického výsledku so zvýrazneným meta nadpisom a meta popisom vo vyhľadávaní Google.

Obsah, obsah a ešte raz obsah

Obsah na webe je ešte stále významným faktorom v SEO. Pod obsahom máme na mysli textové popisy na všetkých stránkach (nezabudnite vypĺňať aj popisy kategórií a produktov), ale aj obsah v podobe článkov na blogu. Články by mali byť zverejňované kontinuálne, mať vysokú kvalitu a primeranú dĺžku. Najlepšie urobíte, ak budete písať k relevantnej téme, s mierou zapracujete vhodné kľúčové slová, doplníte obrázky a vyplníte meta tagy. Píšte v prvom rade pre ľudí, potom si článok začne všímať aj Google. Ak vám nenapadnú vhodné témy článkov, inšpirujte sa konkurenciou a skúste napísať článok lepšie. Ak ale téme nerozumiete, oslovte radšej odborníka na danú tému. Obsah by mal byť dôveryhodný, odborný, k téme a písaný odborníkom v danej oblasti.

Alt tagy v obrázkoch

Pri nahrávaní obrázkov na web nezabudnite vždy vyplniť aj názov a popis obrázku. Tie by mali obsahovať kľúčové slová súvisiace s obrázkom. Texty sa síce na stránke nezobrazia, ale Google ich číta na pozadí, a ak ich máte správne pomenované, môžu sa zobraziť aj vo výsledkoch vyhľadávania v obrázkoch.

Výsledky obrázkov vyhľadávania na Google na zadaný dopyt „leveling system“ so správnymi vyplnenými SEO alt tagmi v obrázkoch. daren&curtis

Výsledky obrázkov vyhľadávania na Google na zadaný dopyt „leveling system“ so správnymi vyplnenými alt tagmi v obrázkoch.

Zrozumiteľné a funkčné URL adresy

Google skenuje celú mapu vašich stránok, preto mu to čo najviac uľahčite. Vytvorte takú štruktúru, aby mala hlavu a pätu, zodpovedala obsahu na stránke a nebola zbytočne komplikovaná. Nezabudnite si skontrolovať, či sú vaše stránky indexovateľné, inak ich Google vôbec neuvidí.

Intuitívny prehľadný web s rýchlym načítaním

V dnešnej dobe mobilných telefónov by malo byť prispôsobenie stránky pre mobily samozrejmosťou. Používateľ, ktorý hľadá informácie, či už na mobile, alebo na PC, by mal nájsť informácie rýchlo a jednoducho. To zahŕňa aj rýchle načítavanie, rýchlu navigáciu a prehľadnú grafiku. Prispôsobte tomu svoj web. Google neustále sleduje návštevníkov vašej stránky a ak vidí, že sa na stránke príliš preklikávajú alebo z nej rýchlo odchádzajú, môže vyhodnotiť stránku ako nevhodnú na zobrazovanie vo výsledkoch vyhľadávania.

Ukážka prehľadnej stránky z pohľadu SEO. daren&curtis

Sociálne siete

Ešte nemáte sociálne siete? Je najvyšší čas si ich založiť. Sociálne siete majú zmysel aj pri typoch podnikania, na ktoré by ste to ani nepovedali. Facebook a Linkedin sú základ. Odporúčame k nim však doplniť aj Instagram a YouTube, ak ich viete plniť obsahom. Na webovú stránku (ideálne do pätičky alebo do kontaktov) si doplňte ikonky na všetky vaše sociálne siete. Zároveň nezabudnite doplniť svoju webovú adresu aj do popisov na sociálnych sieťach. V prípade pridávania nových príspevkov, nezabudnite zazdieľať aj link na súvisiaci článok alebo produkt, či službu.

Interné prelinkovanie (On page linkbuilding)

V rámci rýchlej orientácie na stránke je dobré pridávať na stránku odkazy na ďalšie stránky rovnakej domény. Napísali ste nový článok? Pridajte do stredu odkaz na svoj súvisiaci produkt alebo službu a na koniec odkaz na kontakt.

Externé prelinkovanie (Off page linkbuilding)

Významný faktor, na ktorý Google pozerá je zmienka o vašej stránke (odkaz) na iných weboch. Pri tomto je dobré získavať odkazy kontinuálne a s mierou. Nájdite si silné stránky, ktoré súvisia s vašim podnikaním a získajte z nich odkaz. Môžete tak urobiť prostredníctvom plateného článku, kedy napíšete článok s obsahujúcim odkazom a daná stránka ho u seba zverejní. Táto služba je väčšinou spoplatnená podľa cenníka konkrétnej stránky, alebo sa dá v niektorých prípadoch dohodnúť aj na bártrovej výmene. Druhou možnosťou je zakúpenie iba spätného odkazu, kedy si nájdete na súvisiacej stránke vhodné kľúčové slovo a z tohto slova (frázy) sa vytvorí odkaz na vašu stránku.

Google Moja firma

Ako sme si už v úvode spomínali, umiestniť sa v neplatených výsledkoch vyhľadávania môžete aj vďaka Google Moja firma, ktorej založenie je bezplatné. Funguje na princípe zobrazenia prevádzky na mape spolu s kontaktnými informáciami a odkazom na stránku.

Na čo si dať pozor?

Duplicitný obsah

V prípade, že Google nájde na dvoch alebo viacerých doménach identický obsah, môže si vybrať iba jednu z nich, ktorú označí za „zdrojovú stránku“ a ostatné môže penalizovať. Dávajte si preto veľký pozor, aby ste nekopírovali texty, prípadne nepoužívali jeden rovnaký článok na viacerých doménach.

Prelinkovanie z nesúvisiacich webov

Umiestnenie odkazov na vašich stránkach by malo prebiehať až po dôslednom zvážení relevantnosti a kvality stránky, na ktorú chcete odkaz umiestniť. Vyhnite sa konkurenčným, konšpiračným webom a doménam s nízkym skóre kvality.

Link farmy

Link farmy sú tvorené za účelom zhromažďovania veľkého množstva odkazov na rôzne stránky a Google pri odhalení tejto taktiky za to stránky penalizuje. Súvisí to s predchádzajúcim bodom – vždy si overte stránku, na ktorú sa chystáte umiestniť odkaz.

Priveľa kľúčových slov

Kľúčové slová sú dôležité, ale používajte ich s mierou. Nie je pre človeka prirodzené čítať text, v ktorom sa pričasto opakuje to isté slovo alebo fráza. Píšte pre ľudí tak, aby sa im text čítal prirodzene.

Veľa odkazov

On page linkbuilding áno, ale opäť s mierou. Všeobecne odporúčame použiť maximálne 2 až 3 odkazy na jeden článok. Aj pri off page linkbuildingu je lepšie umiestňovať odkazy priebežne, 2 až 3 za mesiac. V opačnom prípade to môže byť pre Google podozrivé.

Google penalty

V prípade, že začnete robiť niektoré z vyššie uvedených nevhodných praktík, môže vašu doménu postihnúť penalizácia od Google, čo naozaj nechcete. Prídete o návštevnosť, lebo vás Google prestane úplne zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, alebo obmedzí zobrazovanie. Penalizácia nie je doživotná a môžete požiadať o jej prehodnotenie, ak odstránite dôvody, pre ktorú bola penalizácia udelená.

Pozor na penalizáciu od Google pri používaní nesprávnych SEO taktík.

Koľko stojí SEO?

Niekedy môžu ľudia nadobudnúť dojem, že je SEO zadarmo. Je to pravdepodobne z dôvodu, že vďaka SEO sa vaša stránka zobrazí na neplatených pozíciách vo vyhľadávaní, čiže neplatíte za to, keď na vašu stránku niekto klikne – na rozdiel od platenej reklamy. Ale, aby ste sa zobrazili na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania, je potrebné podniknúť kroky, ktoré si vyžadujú veľa úsilia, a zároveň investovanie financií. Pre SEO je dobrá aj pravidelná tvorba obsahu, čo si nie vždy budete stíhať písať sami. V takých prípadoch sú tu agentúry, ktoré články môžu pre vás pravidelne tvoriť, čo si tiež vyžaduje istú investíciu. Ďalej sa určite stretnete aj s platením za PR články alebo spätné odkazy. Je to veľmi efektívna stratégia, ktorá prináša svoje výsledky, a preto sa jej skôr či neskôr nevyhnete – najmä, ak sa nachádzate vo vysoko konkurenčnom prostredí. V takom prípade budete musieť o to usilovnejšie pracovať na SEO, čo býva často pre podnikateľov obrovským žrútom času, a zároveň sa už postupne dostanú do bodu, kedy sa nevedia sami ďalej pohnúť. Vtedy je dobré sa obrátiť na odborníkov, ktorí vám poradia a posunú vás správnym smerom.

Kedy uvidím prvé výsledky?

SEO nie je žiadnym šprintom ale behom na dlhú trať. Vyžaduje si neustálu pozornosť a investovanie nie len financií, ale aj času. Jedna vec je množstvo aktivít, na ktorých je potrebné pracovať, druhá vec je čas pre samotný Google, aby zmeny zaznamenal, vyhodnotil a prispôsobil im výsledky. Niektoré zmeny, ako napríklad nastavenie nadpisov a meta tagov, je relatívne rýchle. Ale pravidelná tvorba článkov, získavanie spätných odkazov z iných relevantných webov si vyžaduje veľa úsilia a času.

S niektorými nastaveniami si možno nebudete vedieť sami dať rady a budete potrebovať pomoc programátorov, textárov (copywriterov) alebo SEO špecialistov. V takom prípade sme tu vždy pre vás, aby sme vás správne naviedli a zabezpečili všetko potrebné k tomu, aby vaša firma mohla rásť.

Mohlo by vás zaujímať: