Nové technológie kraľujú

Jedným z trendov v roku 2023 je využívanie nových technológií, ako napríklad umelej inteligencie. AI aktuálne pobláznila celý svet a v nasledujúcich mesiacoch určite bude ešte napredovať. Zisťovanie najnovších trendov, hľadanie inšpirácií, tvorba obsahu, vyhodnocovanie dát alebo pomoc pri prispôsobovaní marketingových kampaní cieľovému publiku – to je len niekoľko spôsobov, ako ju využiť.

Často využívaným je momentálne ChatGPT od spoločnosti Open AI, ktorý vám na základe vstupných údajov vygeneruje pomerne kvalitný text. V rámci svojich funkcií má aj svoje limity – texty generuje z dát dostupných len do roku 2021, dokonca občas poskytuje chybné informácie. Zatiaľ tento nástroj nedokáže nahradiť šikovného copywritera, ale môžete ho považovať za veľmi rýchleho brigádnika, ktorý takmer nič nestojí.

Okrem toho sa v roku 2023 bude umelá inteligencia čoraz viac používať na automatizáciu niektorých úloh a prepisovanie hovoreného slova do textu. Mnohí ju budú tiež využívať vo forme chatbotov ako zákazníckej podpory, na tvorbu e-mailov v rámci e-mail marketingu a na zlepšenie odporúčaní produktov.

Reklamné kampane po novom

Novinkou sú aj nové typy reklamných kampaní Performance Max a Facebook Advantage Plus. Hlavný rozdiel medzi nimi a predchádzajúcimi kampaňami je v tom, že strojové učenie umožňuje automatizovať optimalizáciu, zacielenie aj doručenie kampane na základe vstupných informácií. Nové kampane menia celý proces nastavovania a firmám dokážu zvýšiť návratnosť investícií.

Kampane Performance Max sa zobrazujú vo všetkých kanáloch Google. „Klasické“ kampane nemajú úplne nahradiť, mali by byť ich doplnkom.

Komunikácia v dynamickej ére

Kedy je vhodné, aby sa značka vyjadrila k celospoločenskej téme? Táto otázka môže znepokojiť nejedného marketéra. Odpoveď je pritom jednoduchá a svoje miesto v komunikácii si pýta už niekoľko rokov čoraz hlasnejšie. Práve preto bude v roku 2023 na vzostupe trend autentickej komunikácie, ktorý podporí prirodzenosť značky.

Týka sa vašej značky aktuálna téma, ktorá hýbe spoločnosťou? Ak áno, pokojne zaujmite svoj postoj. Nezabúdajte sa pragmaticky zamyslieť a vyhodnotiť, kedy bude jednoduchšie počkať.

Vyššiu autenticitu dosiahnete aj prezentáciou značky ľudskou tvárou, napríklad na sociálnych sieťach. Môže ísť o influencera, s ktorým dlhodobo spolupracujete. Pri influenceroch vyberajte osobnosti blízke značke, aby spolupráca nepôsobila umelo. Ideálne je, aby reklamu vytvoril samotný influencer. Zapadne do jeho obsahu a nebude pôsobiť rušivo. Skvelou voľbou na prezentáciu značky sú aj ľudia priamo z vašej firmy.

Pôvodné brand kódy, ako je farebnosť, logo, melódia alebo fonty, nie sú jedinými prvkami, ktoré odlišujú vašu firmu od konkurencie. Dajte svojej značke tvár.

Tvorba obsahu v roku 2023

TikTok videá,  Instagram Reels a Youtube Shorts si denne pozrú milióny používateľov po celom svete. To, čo sa zdalo ako krátkodobý trend, je dnes jedným z najpopulárnejších typov obsahov.

S Instagram Reels interagujú každý mesiac približne 2 milióny používateľov. Krátke videá predstavujú trend, ktorému sa bude v roku 2023 aj naďalej dariť. Vďaka nekonečným možnostiam spracovania prinášajú nevyčerpateľný obsah na zvyšovanie počtu sledujúcich a dosahu.

TikTok veľmi rýchlo utvrdzuje svoju prvotnú pozíciu v oblasti sociálnych médií práve pre jeho unikátny algoritmus.

Youtube Shorts majú v priemere 50 miliárd videní za deň. Využijete ich napríklad na prilákanie väčšieho množstva divákov k vášmu dlhšiemu videu.

Okrem krátkych výstižných videí nezabúdajte na ďalšie typy obsahu, ktoré sú tu roky a stále fungujú. Vždy zohľadnite špecifiká vášho segmentu, rozpočet, historické dáta alebo aj dlhodobú udržateľnosť. Ak vám dlhodobo fungovali blogy, neprestávajte s nimi. Sledujte dáta, vnímajte okolnosti a pragmaticky vyhodnocujte jednotlivé aktivity.

Nezabúdajte obsah recyklovať a používať ho naprieč platformami. Natočíte rozhovor na 40 minút? Použite audio ako podcast. Vyberte pár najzaujímavejších myšlienok z rozhovoru a uverejnite ich na sociálnych sieťach ako inšpiráciu. Zostrihajte tieto myšlienky do 5 krátkych videí a publikujte ich na Youtube Shorts, TikToku a Instagrame.

Digitálna kampaň bez filtra

Ako realizovať efektívne digitálne kampane v roku 2023? Vyretušované bannery s profesionálnymi fotkami, nad ktorými fotograf a grafik strávia celé hodiny, už dávno nemusia priniesť želané výsledky. Nehovoriac o využívaní fotobanky, ktorej fotografie sú rozpoznateľné na prvý pohľad.

Trend nás smeruje k nedokonalým autentickým vizuálom, ktoré jednoduchšie splynú s ostatným obsahom v digitálnom prostredí. Určite je vám známy pocit, keď vás na Facebooku alebo Instagrame zasiahne nablýskaný vizuál s dokonalou retušou a vám v podvedomí automaticky bliká kontrolka „komerčný obsah”. Pri tvorbe kreatívy dbajte na to, aby vaše kampane pôsobili prirodzene a zároveň zaujímavo.

Netvrdíme, že sa neoplatí investovať do kvalitnej fotografie alebo pekne spracovaného banneru. Vždy zohľadňujte, na akej platforme komunikujete, kto je vaše cieľové publikum, charakter platformy a vzorce správania sa na danej platforme.

Úroveň natívnosti obsahu predurčuje cieľ danej kampane. Pri hardsellovej kampani, ktorej primárnym cieľom je predať čo najviac, zvolíte iný prístup ako pri prezentácii kvality vašej služby. Cieľom je, aby kreatíva nepôsobila na prvý pohľad komerčne a infiltrovala sa medzi zvyšok obsahu. Odlíšte sa pridanou hodnotou obsahu, nie kvalitou retuše. Nemáte istotu, aký prístup zvoliť? Testujte! Pripravte viacero variantov kreatívy, ktoré jednoducho otestujete na vzorke cieľového publika a nechajte rozhodnúť dáta.

GA4 je tu!

V roku 2023 bude prechod pre každého používateľa analytiky webu prostredníctvom Google Universal Analytics na novinku Google Analytics 4 kľúčový. Ide o novú verziu analytiky, ktorá prináša viacero zmien, ako napríklad spojenie dát z webu a mobilnej aplikácie do jednej platformy pre lepšie pochopenie cesty zákazníka.

Výhody prináša aj pre tých, ktorí potrebujú zbierať a vyhodnocovať dáta len z webovej stránky. Google bude prinášať všetky novinky do GA4 a fungovanie GUA skončí 1. júla 2023.

Ďalšou z veľkých zmien vo fungovaní novej analytiky bude odklonenie sa od sledovania takzvaných relácií a zameranie sa výlučne na udalosti a parametre sledované na webe. Prechod na GA4 určite odporúčame, ak nechcete prísť o svoje dáta a ďalej ich chcete vyhodnocovať efektívnejšie.

Základom je stratégia

Sledovanie a využívanie nových trendov je dôležité, avšak na dlhodobý a konzistentný rast značky nestačí. Trendy môžu byť krátkodobé. Ak nemáte vypracovanú dlhodobú marketingovú stratégiu, želané výsledky sa nedostavia. V horšom prípade odídu tak rýchlo, ako aj prišli.

Základom úspechu je kvalitná marketingová stratégia, ktorej sa držíte dlhodobo. Pomôže vám pri rozhodovacom procese, ak sa vaša firma dostane do určitých situácií vyžadujúcich si operatívne aj strategické riešenia. Stratégiu riešte ešte predtým, ako začnete hľadať najnovšie trendy, ktoré nemusia vždy na 100 % fungovať. Prirodzený vývoj značky, ktorý dosiahnete správne nastavenou stratégiou, prináša trvalé výsledky.