Snáď každý marketér alebo podnikateľ, ktorý má záujem o facebookové reklamné kampane sa musel niekedy stretnúť s otázkou typu: „A koľko ma to vlastne bude celé stáť?“ V tomto článku si bližšie rozoberieme otázku ceny reklamy na Facebooku.
Logika fungovania aukcie
Predtým, než sa zameriame na konkrétne faktory ovplyvňujúce cenu reklamy na Facebooku / Instagrame je príhodné si vysvetliť logiku jej fungovania, resp. si priblížiť to ako funguje aukčný systém Facebookovej reklamy. Tento systém zohľadňuje pri vyhodnotení relevantnosti reklamy 3 základné faktory, ktoré rozhodujú o tom či práve tá vaša predbehne iné konkurenčné reklamy a zobrazí sa tomu správnemu užívateľovi a koľko to bude vlastne celé stáť.
1. Cenová ponuka
Cenovú ponuku možno nastaviť rôznymi spôsobmi. Môže byť zameraná na cenu za kliknutie na reklamu, cenu za vami želanú konverziu či za 1 000 dosiahnutých zobrazení reklám. Stanovenie cenovej ponuky predstavuje bezpochyby dôležitý faktor posudzovaný aukčným systémom, no nemusí byť vždy jedinou zárukou úspechu.
2. Kvalita reklamy
Pre úspech vašich reklám v aukcii je dôležité užívateľovi poskytnúť kvalitné reklamy, ktoré ich zaujmú. Facebook vyhodnocuje spätnú väzbu užívateľov, ktorí prišli s reklamou do kontaktu, vyhodnocuje tiež jej informatívnu hodnotu, prípadné zavádzajúce informácie alebo množstvo textu. Preto si dajte na reklamách záležať a prispôsobte ich čo najviac užívateľovi.
3. Predpokladaná miera aktivity
Predstavuje mieru pravdepodobnosti, s ktorou užívateľ po zobrazení reklamy vykoná vami definovanú akciu (zrealizovanie konverzie, klik na reklamu atď.). Facebook vychádza pri tomto posudzovaní z množstva dát, ktoré jeho prepracované algoritmy detailne vyhodnocujú.
Na čom závisí výsledná cena facebookovej reklamy?
Než sa pustíme do detailného rozboru ceny za facebookovú reklamu je dôležité, aby sme si vyjasnili jednu dôležitú skutočnosť. Absolútne konkrétna odpoveď na otázku koľko stojí reklama na Facebooku v podstate neexistuje. Koľko vás bude stáť reklama záleží od množstva faktorov a situácii. Cenu reklamy ovplyvňujú:
1. Vhodný cieľ reklamy – okrem toho, že jeho voľba predstavuje prvý krok v nastavení kampane, tiež ovplyvňuje cenu reklamy, pretože ak si zvolíte cieľ kampane, ktorý nekorešponduje s tým čoho chcete v rámci vašej kampane dosiahnuť, vaša facebooková reklama bude neefektívna, čím sa prirodzene zbytočne predraží.
2. Stratégia optimalizácie rozpočtu – vo vzťahu k jednotlivým cieľom kampane je tiež možnosť využitia rôznych foriem optimalizácie rozpočtu. Buď sa vyberiete cestou automatizovanej optimalizácie rozpočtu, alebo môžete manuálne definovať koľko si prajete v aukcii maximálne investovať za akciu, ktorú ste si zvolili (kliknutie, konverzia…). V prípade, že neuvediete žiadnu maximálnu sumu Facebook bude v rámci aukcie ponúkať takú sumu, ktorá dokáže zabezpečiť čo najviac daných konverzií. To, akú stratégiu pri rozpočte zvolíte, následne dokáže ovplyvniť cenu za reklamu.
3. Zacielené publikum – je veľmi dôležitý faktor, ktorý môže mať významný podiel na cene za reklamu.
Zacieleniu na konkrétne publikum by mala však najprv predchádzať detailná analýza vášho publika a z nej prameniaca identifikácia vášho typického zákazníka. Správne / nesprávne zasiahnutie vašej cieľovej skupiny dokáže výrazne zlacnieť / predražiť celkovú cenu za reklamu.
4. Metriky relevancie reklamy – jedná sa o 3 metriky vyjadrujúce relevanciu danej reklamy. Tieto metriky spadajú pod štatistiku Ad relevance diagnostics (Diagnostika relevancie reklamy). Konkrétne sa jedná o:
- Hodnotenie kvality – posudzuje kvalitu reklamy v kontexte jej porovnania s ostatnými inzerentmi, ktorý cielia na rovnaké publikum
- Hodnotenie miery interakcie – Facebook algoritmus hodnotí mieru pravdepodobnosti interakcie (klik, like, komentár, zdieľanie) užívateľa s reklamou
- Hodnotenie konverzného pomeru – určuje pravdepodobnosť, že užívateľ po pozretí reklamy vykoná konverziu
Úroveň metrík relevancie reklamy je slovne kategorizovaná do nasledujúcich troch úrovní:
Pre vysvetlenie, ak je vaša reklama hodnotená ako podpriemerná, znamená to, že viac ako 65 % konkurenčných inzerentov cieliacich na rovnaké publikum poskytuje relevantnejšie reklamy, ktoré sú tým pádom aj menej finančne nákladné. Ideálne by to malo vyzerať nejako takto:
5. Umiestnenie vašej reklamy – niektoré umiestnenia sú konkurenciou využívané viac, iné menej. Je však na zvážení, či má význam využívať menej konkurenčné umiestnenia reklamy, nakoľko tieto umiestnenia väčšinou tiež znamenajú nižšiu výkonnosť reklám.
6. Timing – áno, aj čas resp. fáza dňa, mesiaca, či roka môže mať vplyv na cenu za facebookovú reklamu. Iná (vyššia) cena za reklamu vám bude účtovaná vo frekventovaných časoch počas dňa, než počas noci, a takisto bude tiež vyššia cena počas sezónneho obdobia, než mimo sezóny vášho segmentu. Je napríklad bežné, že sa reklamy predražujú počas vianočného obdobia, lebo začína inzerovať na Facebooku a Instagrame omnoho viac firiem.
Od akej sumy odporúčame začať?
I keď neexistuje možnosť všeobecne unifikovanej odpovede na otázku týkajúcej sa ceny za reklamu na Facebooku, naša skúsenosť z Facebook / Instagram kampaní realizovaných pre rôznorodých klientov hovorí, že ak spravujete menšiu kampaň s lokálnym cielením napr. pre reštauráciu, kaderníctvo, či malý e-shop s rybárskymi potrebami, mali by ste vyčleniť aspoň 150 – 200 € z vášho budgetu, aby boli vaše reklamy v aukčnom súboji s konkurenciou viditeľné a prinášali vám želané výsledky. Ak však chcete realizovať rozsiahlejšiu kampaň s celoslovenským dosahom vo vysoko konkurenčnom segmente s cieľom rozšírenia povedomia o vašom brande, minimálna investícia do reklamy na sociálnych sieťach sa môže pohybovať až na úrovni 1000 € a viac.
Na záver už len dúfame, že sa nám týmto článkom podarilo vniesť o niečo viac svetla do odpovedí na otázky týkajúcich sa ceny reklamy na Facebooku. V prípade, že ste si však s niečím v rámci reklamy na Facebooku stále neboli istý, určite nás neváhajte kontaktovať, naši špecialisti vám radi poradia.