Online prostredie nám ponúka mnoho tzv. touchpointov, čiže „miest dotyku“ s našimi potenciálnymi zákazníkmi. Pre každý biznis je však dôležité rozpoznať, do ktorých kanálov je vhodné investovať. A to najmä na základe toho, kto je cieľovým zákazníkom.
Uvedomiť si, pre koho sú naše produkty či služby určené, je úplným základom. Čím presnejšie si cieľovú skupinu zákazníkov špecifikujeme, tým jednoduchšie sa nám bude rozhodovať o tom, ako rozdeliť náš marketingový rozpočet medzi jednotlivé kanály (a ktoré kanály vôbec využiť).
Ďalším dôležitým bodom, ktorému sa treba venovať ešte pred prácou na kampaniach, je vaše USP (unique selling proposition), vďaka ktorému sa odlíšite od konkurencie a ktoré presvedčí návštevníkov nakúpiť práve u vás. USP môže byť napr. fakt, že ste na trhu najlacnejší alebo používate pri výrobe materiály, ktoré zbytočne neničia životné prostredie. Premýšľajte nad tým, čo vaša cieľovka skutočne ocení.
Ako vás zákazníci nájdu?
Pri plánovaní ako získať zákazníka je nutné zamyslieť sa nad celou zákazníkovou cestou. Túto cestu je možné popísať pomocou frameworku SEE – THINK – DO – CARE. V prvej fáze s názvom SEE vašu firmu zákazník nepozná. Nikdy o nej nepočul, takže ak by aj chcel kúpiť produkt, ktorý ponúkate, nebude zvažovať kúpu u vás. Tento fakt musíte pomocou svojej marketingovej stratégie zmeniť.
Framework SEE – THINK – DO – CARE. (Zdroj obrázku: Vlastné spracovanie frameworku, daren&curtis)
Aké teda máte možnosti?
Využite PPC kampane
Ak chcete, aby sa k vašej cieľovke dostali informácie o vašom biznise okamžite, je skvelým nápadom využiť PPC kampane za pomoci Google Ads, Facebook Ads Managera či na LinkedIn. Reklamy sa tak môžu zobraziť ľuďom, ktorí práve cez Google vyhľadávajú produkty či služby, ktoré ponúkate alebo ľuďom, ktorých záujmy či nákupne zámery s vašou ponukou súvisia. Nie je vám jasné, o akých kampaniach hovoríme? Bližšie vysvetlenie pojmu PPC si môžete prečítať v jednom z našich článkov.
Je však dôležité uvedomiť si, že nie každá platforma je vhodná pre každú firmu. E-shop s módou bude určite komunikovať aktívnejšie cez Facebook, než cez LinkedIn. Na sieti LinkedIn je naopak priestor napr. pre rôzne B2B firmy. Neexistujú však pravidlá, dôležité je uvedomiť si, kde môžeme nájsť našu cieľovku. Ako sme sa napr. popasovali s marketingovou stratégiou pre developerskú firmu, zistíte z našej case study. A ako napr. využívať LinkedIN pre B2B marketing sa dozviete tu.
Ukážka reklamy na Facebooku. (Zdroj obrázku: FB účet daren&curtis)
Venujte čas SEO
Search engine optimization, teda optimalizácia vyhľadávacieho nástroja, je behom na dlhú trať. To však neznamená, že vám neprinesie ovocie. Jedná sa o také úpravy na stránke, ktoré vám pomôžu umiestniť sa na vyšších pozíciách vo vyhľadávaní v Google – úplným základom je taký obsah webu, ktorý čo najlepšie odpovedá vyhľadávacím dopytom používateľov a je čitateľný pre roboty Google, ktoré jednotlivé stránky prehliadajú a indexujú, aby ich následne mohli zobraziť pri vyhľadávaní obsahu používateľom. Známou súčasťou SEO je i písanie článkov, ktoré obsahujú vyhľadávané pojmy. Ak sme napr. fitness centrom, môžeme prilákať nových ľudí na našu stránku tým, že umiestnime na web články o správnej technike cvikov či s tipmi na zdravú večeru. Vhodné je myslieť na to, ako a čím by sme našej cieľovke mohli pomôcť.
Ukážka výsledkov vyhľadávania na Google. (Zdroj obrázku: Google)
Čaro sociálnych sietí
Získať zákazníkov je možné aj ďalšími aktivitami na sociálnych sieťach (mimo PPC kampaní), ktoré vedú k budovaniu vzťahu s nimi. Rady a tipy, ako na sociálne siete, sme predstavili v našom článku.
Ďalšie touchpointy
Ak by bol po prvej návšteve webu zákazník náš, žilo by sa nám rozprávkovo. Tak to však v realite nechodí. Našou úlohou je zachytiť zákazníka i v ďalších fázach jeho nákupnej cesty – THINK a DO – v ktorých už firmu pozná a je nutné presvedčiť ho, aby nakúpil. Za týmto účelom sa využívajú remarketingové kampane tvorené cez Google Ads či cez sociálne siete, ktoré môžu napr. pripomínať produkty, ktoré si návštevník na našej stránke prezeral alebo komunikovať benefity, ktoré naša služba poskytuje.
Ukážka reklamy remarketingovej kampane na Facebooku. (Zdroj obrázku: FB účet klienta Corwin)
Treba myslieť i na to, že doba od prvej návštevy zákazníka po jeho nákup sa medzi biznismi líši. Rozhodnutie, či si kúpime nové tenisky je určite rýchlejšie, než rozhodnutie o kúpe rodinného domu. Pri oboch však platí, že môžeme zákazníka oslovovať pravidelne – vhodný je napr. newsletter, ktorý zákazníkom pripomína benefity nášho biznisu, buduje s nimi vzťah a môže ponúknuť špeciálne zľavy. Odkazovať v ňom môžeme i na blog či iný content na našej webovej stránke.
V drvivej väčšine prípadov zavítajú potenciálni zákazníci priamo na našu webovú stránku. Ak sa po kliknutí na reklamu či odkaz vo vyhľadávaní dostane návštevník na neprehľadnú stránku, tak ani tá najpremyslenejšia marketingová stratégia biznis už nezachráni. Ak by ste si webovou stránkou svojho biznisu neboli istí, môžete sa na nás obrátiť, radi Vám s ňou pomôžeme. Základné tipy nájdete i v tomto článku.
Celkový dojem zo stránky však ovplyvňujú i ďalšie faktory – jedným z nich je napr. jej dôveryhodnosť. Tú je možné budovať rôznymi spôsobmi. Ovplyvňujú ju i samotné grafické prvky využité na stránke, (ne)modernosť dizajnu, voľba písma. S týmito prvkami vám poradí UX špecialista. Na čom však môžete pracovať ihneď i vy sami, je získavanie referencií, ktoré môžu mať značný pozitívny dopad na dôveryhodnosť stránky najmä u menej známych značiek.
V neposlednom rade treba myslieť na to, že získať nového zákazníka je drahšie, než si udržať toho, ktorého sme už získali. Práve tomu sa venuje fáza CARE.
Pre každú fázu existuje rôzne tipy a triky, ktoré však nenahradia plnohodnotnú marketingovú stratégiu. V každej môžeme zároveň použiť i ďalšie nástroje, ktoré v tomto článku neboli spomenuté. Neexistuje totiž univerzálna rada ako získať zákazníka. Každý biznis potrebuje individuálny prístup, ktorý Vám radi poskytneme. Neváhajte sa na nás obrátiť.
Autor: Klaudia Daňková