Väčšina trendov v marketingu sa neustále mení. Niektoré pribúdajú, niektoré naopak idú do úzadia. Ako sa však orientovať vo všetkých oblastiach marketingu a byť stále v aktuálnom obraze? Poďte sa pozrieť na náš pragmatický zoznam marketingových trendov, aktivít a oblastí, na ktoré by sa mal váš biznis v roku 2022 určite zamerať.
Efektívne veci sa rokmi nemenia
Už roky počúvame a čítame na rôznych konferenciách alebo weboch, že sa máme zamerať na obsah, SEO, PPC a iné marketingové aktivity. Sú to rokmi preverené “trendy”, ktoré sú pre mnohých samozrejmou marketingovou aktivitou. Venujete sa im dostatočne aj vy? Poďme si ukázať, ktoré marketingové aktivity sú dlhodobo efektívne a rokmi sa nemenia.
Obsah
Obsah bol, je a stále bude veľmi dôležitý. Či už textový (blogové články), video obsah alebo zvukový (podcasty, ktoré sa tešia posledné roky obrovskej popularite). Zamerajte sa preto aj vy na obsah, ak to doteraz nerobíte. Pozor, ale na kvalitný obsah. Nerobte ho len preto, lebo to robia aj iní. Ak budete obsah tvoriť správne, môžete získať množstvo nových objednávok, alebo zákaziek a navyše aj zvýšiť povedomie o odbornosti vašej firmy.
SEO
SEO taktiež patrí k efektívnym a dôležitým aktivitám mnohých firiem. Mnohí si myslia, že je mŕtve a nepotrebné, no momentálne je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Firmy, ktoré ho riešili ešte pred samotnou pandémiou, vďaka nemu výrazne profitujú. Ak neviete ako ste na tom z pohľadu SEO v porovnaní s konkurenciou, neváhajte nás kontaktovať. Urobíme vám analýzu pozícii vašej webovej stránky v porovnaní s konkurenciou v organickom vyhľadávaní. Vďaka analýze zistíte, kde sa nachádzate vy a vaša priama alebo nepriama konkurencia a aký je potenciál v získavaní väčšej organickej návštevnosti.
Influencer marketing
K efektívnym a bežným aktivitám patrí aj influencer marketing. Propagácia prostredníctvom influencerov môže priniesť množstvo nových objednávok, zákaziek a zvýšiť povedomie o vašej značke. Vo veľkej miere sa využívajú aj dlhodobé partnerstvá a ambasádorstvá, kedy influencer vystupuje ako tvár vášho produktu alebo firmy.
Mobilná optimalizácia
Mobilná optimalizácia patrí taktiež už k štandardným aktivitám, ktoré by ste mali robiť. Návštevníci by si mali vedieť na mobilných zariadeniach bezproblémovo prezerať webovú stránku, mali by si vedieť cez mobilné zariadenia bezproblémovo nakúpiť alebo odoslať dopyt po vašej službe. Ak web nemáte z pohľadu mobilných zariadený optimalizovaný, oberáte sa o množstvo potenciálnych zákazníkov. V rôznych zdrojoch sa uvádza, že viac ako 50% vyhľadávania a návštevnosti na internete je práve z mobilných zariadení.
Komunikácia na sociálnych sieťach
Aj napriek tomu, že pre mnohých je komunikácia na sociálnych sieťach štandardom, nájdu sa stále spoločnosti, ktoré sa social media marketingu vyhýbajú. Na Slovensku sú najpoužívanejšie sociálne siete Facebook, Instagram a LinkedIn. Treba si však vybrať správnu sociálnu sieť pre váš biznis. Nie v každom segmente treba využívať všetky sociálne siete. Sú to štandardy, ktoré ak nerobíte, odporúčame ich určite zaradiť k vašim marketingovým aktivitám. Samozrejme záleží od segmentu podnikania. Nie všetky aktivity sú potrebné pre váš biznis, preto by ste mali mať navrhnutú marketingovú stratégiu, aby ste vedeli, na aké aktivity sa máte zamerať, a ktoré aktivity sú pre vás aktuálne najdôležitejšie.
Pozor na attention span
Ľudia sú veľmi aktívni na sociálnych sieťach a na internete, avšak zaujať ich je veľmi náročné. Na to, aby ste zaujali používateľa na sociálnych sieťach, máte približne 1,5 až 4 sekundy, celkom málo nie? Preto je dôležité vytvoriť zaujímavú kreatívu, ktorá je prispôsobená pre vašu cieľovú skupinu. Viac o attention span sa dočítate v našom článku.
O akých nových trendoch sa hovorí najčastejšie?
UGC – User Generated Content
Obsah vytvorený vašimi fanúšikmi alebo zákazníkmi. V dobe, keď na nás vyskakuje z každého rohu množstvo rôznych reklám, má User Generate Content naozaj veľký význam. Dokážete ním zaujať a odlíšiť sa. Až 79% vašich zákazníkov môže ovplyvniť, či u vás nakúpia. (zdroj: Stackla.com)
Hlasové vyhľadávanie alebo vizuálne vyhľadávanie
V zahraničí sú hlasové vyhľadávania a vizuálne vyhľadávania celkom bežná vec, na Slovensku však stále menej. To však neznamená, že by ste im svoj web nemali prispôsobiť. Dáta z Google ukazujú, že až 27% celkovej online populácie využíva práve hlasové vyhľadávania na mobilných zariadeniach. (Zdroj: thinkwithgoogle.com)
Nakupovanie na sociálnych sieťach
Facebook shops alebo Instagram shops. Užívatelia sociálnych sietí majú možnosť nakupovať priamo cez sociálne siete (bez toho, aby ich opustili). Momentálne je táto služba dostupná len v USA, no čoskoro príde určite aj ku nám. Facebook sa plánuje v budúcnosti viac zamerať na túto oblasť. Plánuje spustiť vlastnú platobnú metódu Facebook Pay. Pripravte svoj biznis na to už dnes.
Na čo sa zamerať v roku 2022?
Rok 2022 sa bude najviac točiť okolo dát. V roku 2018 vstúpilo do platnosti nariadenie GDPR, ktoré sa týka ochrany osobných údajov nás všetkých. S tým súvisí aj zber dát na internete. Od februára 2022 (na Slovensku) vstúpi do platnosti zákon, ktorý bude vyžadovať aktívny súhlas od užívateľov na to, aby sme o nich mohli zbierať rôzne analytické údaje alebo údaje, ktoré využívame na marketingové aktivity. Daná zmena vo veľkej miere spôsobí to, že prídeme o množstvo dát. Nebudeme vidieť všetku návštevnosť a správanie užívateľov na webovej stránke, všetky objednávky, leady, nebudeme vedieť využívať remarketingové kampane tak, ako doteraz.
Data driven firma
Správne vyhodnocovanie a zber dát bude preto ešte dôležitejšie ako po minulé roky. Riešiť marketing na slepo je hlúposť, preto by ste si mali nastaviť analytickú stratégiu a svoje marketingové aktivity a kampane vedieť správne vyhodnocovať. Mali by ste vedieť, čo chcete získať od konkrétnych marketingových aktivít, určiť si, aké dáta budete pri daných aktivitách sledovať a nastaviť si KPI a priebežne ich vyhodnocovať. Buďte data driven firmou.
First party data
Dôležité bude sa zamerať aj na zber dát o vašich zákazníkoch, tzv. first party data, teda dáta “z prvej ruky”. Sú to dáta, ktoré zbierame priamo o našich zákazníkoch (napr. z nášho CRM systému, z našej aplikácie, webu, vernostného programu, …). Firmy, ktoré sa na takýto zber dát zamerajú, budú mať pred konkurenciou omnoho väčšiu výhodu. Zbierate dáta o svojich zákazníkoch? Máte dostatok informácií o vašich zákazníkoch?
Share of search (podiel vo vyhľadávaní)
Metóda, vďaka ktorej dokážete odhadnúť váš podiel na trhu. Táto metóda využíva dáta o vyhľadávaní od Google (resp. iného vyhľadávača) a teda koľko ľudí vyhľadáva vašu značku v Google. Danou metódou môžete zistiť, aká je sila vášho brandu vo vašom segmente a porovnať ho s konkurenciou. Vďaka tomu viete odhadnúť váš podiel na trhu. Štandardne sa na takéto zistenia využívajú rôzne prieskumy trhu, ktoré prinesú dáta o povedomí alebo záujme o značku. Touto metódou viete celkom rýchlo a jednoducho získať dáta o stave vášho segmentu. Samozrejme, daná metóda nie je stopercentná a môže obsahovať rôzne anomálie, avšak môže vám veľmi rýchlo ukázať, aký je stav vo vašom segmente a napr. ako vaše marketingové aktivity ovplyvňujú vyhľadávanie vašej značky.