Airbnb navždy zmenilo nielen spôsob, akým hľadáme ubytovanie, ale začína meniť aj samotný turistický priemysel. Toto sa im podarilo nielen využitím moderných marketingových nástrojov a kanálov, ale aj zapojením vlastných zákazníkov a fanúšikov do tvorby obsahu na sociálnych sieťach.
On-line stratégia
Marketingová stratégia airbnb je zameraná na dve skupiny. Prvou skupinou sú tí, ktorí hľadajú ubytovanie, a druhou tí, ktorí ho poskytujú. Ich on-line marketing je veľmi silno zameraný na user generated content (obsah vyprodukovaný ľuďmi), teda na fotky a videá. Najvyužívanejšími sociálnymi sieťami sú Facebook, Instagram a Twitter. Cieľom je zasiahnuť a povzbudiť ich do toho, aby cestovali alebo začali ponúkať ubytovanie.
Google Adwords kampane
Airbnb je služba, ktorá budí pozornosť prostredníctvom silných a účinných vizuálov. Preto je logické, že za jeden zo svojich reklamných kanálov si vybrali práve Google Adwords. Pokryli čo najviac vyhľadávacích dopytov a za rok 2016 tvorila návštevnosť z vyhľadávania až 20 % z celkovej návštevnosti. Ich bannerová kampaň zobrazuje nielen reálne domy či penzióny, ale aj samotné izby. Airbnb sa snaží ponúkať a tvoriť obsah, ktorý je relevantný k danému miestu, a preto úzko spolupracujú s lokálnymi poskytovateľmi ubytovania.
https://www.instagram.com/p/BNId3O_DR2p/?taken-by=airbnb
Obsah je kráľ
Airbnb dokonale využilo silu obsahu. Ich úspech môžeme pripisovať príspevkom a článkom, ktoré doslova podnietili v ľuďoch chuť cestovať. Samotní zákazníci sprístupňovali fotky a skúsenosti, ktoré im využitie tejto služby prinieslo. Airbnb tieto fotky pravidelne zverejňuje. Drvivá väčšina fotografií je pocitových a majú vzbudiť záujem a chuť cestovať.
V roku 2012 spustilo airbnb službu „Airbnb Neighborhoods“, ktorá poskytuje vysokokvalitný obsah práve od hostí. Tí označujú miesta, kde je dobrý nočný život, kde sa dá dobre najesť, kde sú zaujímavé historické miesta atď. Vytvorili tak zoznam lokalít, ktoré fungujú ako filter. Môžete si nájsť ubytovanie, ktoré je napríklad v blízkosti dobrých barov, alebo si vytypovať obľúbené reštaurácie. Samozrejme, nesmú chýbať fotografie od návštevníkov zachytávajúce miestny kolorit.
Hviezda Instagramu
Airbnb je jednou z najväčších hviezd na scéne sociálnych sietí. Profil na Instagrame je plný krásnych fotografií rôznych svetových destinácií. Dôkazom toho, že vedia, ako na to, je fakt, že len v roku 2015 zaznamenali na Instagrame 13,3 milióna interakcií. Okrem témy cestovania sa značka venuje aj rôznym globálnym problémom a nebojí sa postaviť za dobrú vec.
Aktuálnou témou na ich Instagrame je séria portrétových fotografií. Každá hovorí krátky príbeh ľudí, ktorí sa stretli s rôznymi formami predsudkov. Príbehy sú sprevádzané hashtagom #weaccept.
Osobne ma zaujala krátka myšlienka v rámci tejto kampane, ktorá znie takto: „Myslím si, že akceptovanie/prijatie znamená schopnosť nevnímať cudzích ľudí ako nepriateľov len pre to, ako vyzerajú alebo akým jazykom hovoria, ale vnímať ich ako potenciálnych priateľov.
https://www.instagram.com/p/BQOX8Z-j0MY/?taken-by=airbnb
Miliónový Facebook
K dnešnému dňu má airbnb na Facebooku viac ako 5 miliónov lajkov. Snažia sa vždy dávať čo najrelevantnejšie príspevky, ako napríklad ku Dňu Zeme.
To, že sa stali súčasťou popkultúry, podčiarkujú aj rôznymi tematickými ponukami. Ponúkajú napríklad ubytovanie v „Turtle Lair“ v New Yorku. Toto ubytovanie je ladené v štýle nových „Nindža korytnačiek“ a je primárne určené pre tínedžerské akcie a párty. Mimochodom, je stále obsadené.
Fotky od profesionála
Airbnb sú veľmi opatrní vo veci kvality obsahu, ktorý je publikovaný na ich stránke. Ktokoľvek, kto chce cez túto službu ponúkať ubytovanie, môže požiadať o fotografa, ktorého k nemu airbnb zadarmo pošle. Po celom svete má viac ako tritisíc zazmluvnených fotografov. Dôvod je prozaický. Na kvalitné fotografie sa viac kliká, vzbudzujú teda viac pozornosti, čím rastie šanca na väčší záujem o konkrétne ubytovanie. Treba dodať, že fotky vyhotovené zmluvným fotografom majú ikonku „Overená fotografia“.
Nebuď na dovolenke, ale ži tam!
Cestovanie je o zážitkoch. Podľa prieskumov práve od airbnb sa až 52 % mladých cestovateľov z USA pohybuje v dovolenkových destináciách práve v preľudnených turistických miestach, čo je pre nich stresujúcejšie než vypĺňanie daňového priznania. Dokonca 47 % turistov nechce byť označovaných za turistov. V airbnb si to uvedomujú, a preto sa nová mobilná aplikácia snaží spárovať domy so štvrťami a zážitkami od predchádzajúcich hostí. Jednoducho sa usiluje vyvolať dojem, že tam nie ste ako hosť, ale ako domorodec. Že tam nie ste na dovolenke, ale žijete tam.
Nie je to len o ubytovaní
Od roku 2008, keď spoločnosť vznikla, už ubehlo veľa času a dnes má Airbnb hodnotu viac ako 30 miliárd dolárov (podľa ). Sú jedným z najdôveryhodnejších zdrojov ponúk ubytovania a zároveň komunitou, ktorá ponúka ešte oveľa viac. Rovnako, ako napríklad Coca-Cola, vďaka čomu si získava stále viac a viac priaznivcov medzi užívateľmi. Ukážkovo využíva rôzne formy obsahu, čím sa odlišuje od akejkoľvek konkurencie. Tím ľudí z Airbnb sa nebojí vyjadrovať aj k zložitejším témam, pretože si uvedomujú vplyv a silu svojej značky. Práve ich výnimočný prístup ku content marketingu môže byť inšpiráciou pre nás všetkých.