Určite ste už niekde na internete videli video štyridsiatnika, ktorý so zvláštnym prízvukom rozpráva o tom, ako si nenechať pretiecť život pomedzi prsty. Nedáva si servítku pred ústa, hovorí, čo cíti a čo je najdôležitejšie, vy mu to absolútne „žeriete“. Gary Vaynerchuk urobil koncom minulého storočia z e-shopu s vínom miliónový biznis. Dnes je kráľom sociálnych médií, ktorý motivuje milióny ľudí.

Gary sa narodil v roku 1975 v Bielorusku a po troch rokoch v rámci výmenného programu emigroval s rodičmi do USA. Obchodnícke a podnikateľské vlohy mal odmalička, ale jeho skutočná success story sa začala, keď mal pätnásť a začal pracovať počas víkendov a prázdnin v otcovom obchode s vínom. Začal sa zaujímať o samotné víno, o podnikanie, zamestnancov, zákazníkov, nasával informácie a pracoval na tom, aby sa z neho mohol jedného dňa stať skutočný odborník.

gary vaynerchuk, daren curtis, daren and curtis,blog

Wine Library

Založiť v roku 1997 e-shop s vínom nebolo úplne bežné. Gary však videl v predaji cez internet obrovský potenciál, a tak vznikol obchod winelibrary.com. Jeho talent a dobrý cit na príležitosti potvrdili aj čísla. V nasledujúcich rokoch sa jeho nápad pretransformoval na projekt, ktorý zarábal ročne milióny dolárov. V roku 2006 to bolo približne 60 miliónov.

Mal tridsať rokov, keď sa mu definitívne zmenil život. YouTube bol vtedy na začiatku svojej cesty, tesne po tom, ako ho kúpil Google. Práve na YouTube vznikla šou Wine Library TV. Gary Vaynerchuk v nej pravidelne (zo začiatku dokonca denne) pred kamerou ochutnával a hodnotil štyri vybrané vína z ich ponuky. Jeho špecifický prejav a rozsiahle vedomosti urobili z neho internetovú hviezdu.

Začali sa oňho zaujímať noviny, weby, televízie. Do talkshow si ho pozvali napríklad slávni Conan O´Brien a Ellen DeGeneres. Po 1 000 epizódach sa šou Wine Library TV skončila. Minulý rok však vznikli pri príležitosti 10. výročia dve nové časti.

Investor, spisovateľ a spíker

Ako stúpala Garyho sláva a súčasne bohatstvo, dostával sa čoraz viac do kontaktu s investormi a šéfmi najväčších spoločností. Prirodzene, začal investovať aj on a dnes má v portfóliu známe firmy, ako je Twitter, Facebook, Snapchat alebo Uber. Okrem toho stojí na čele investičného fondu VaynerRSE.

Toto vystúpenie bolo začiatkom jeho kariéry spíkra a zároveň spisovateľa. Na základe obsahu prednášky o budovaní značky vďaka sociálnym médiám vznikla jeho prvá kniha Crush It! Okamžite sa stala bestsellerom a rovnako sa darilo aj jeho ďalším trom počinom.

Vo svojich knihách učí podnikateľov, marketérov, ale aj bežných ľudí túžiacich po úspechu, ako sa správať k zákazníkom, ako viesť podnikanie alebo ako využívať aktuálne digitálne nástroje tak, aby o vašej práci a vašej značke bolo počuť.

VaynerMedia

Agentúra, ktorá sa veľkým značkám stará o social media kanály, vznikla v roku 2009, keď sa Gary spojil so svojím bratom AJom. Medzi prvých klientov patril napríklad tím NFL, New York Jets, alebo samotná NHL. Mimochodom, Jets sú jeho obľúbeným tímom a netají sa tým, že jeho snom je raz tím vlastniť.

Vďaka tomu ich čakal rapídne rýchly rast. Do šiestich rokov mala agentúra päťsto zamestnancov, dnes má pobočky v New York City, San Franciscu, Los Angeles, Chattanooge a v Európe je to Londýn. Za ich prácu hovorí zoznam spokojných klientov – Budweiser, Stella Artois, Pepsi, Dove, Spotify a veľa, veľa ďalších.

Nájdete ho všade

Ak aj náhodou patríte ku skupine používateľov internetu, ktorí Garyho nepoznajú a nikde sa s ním nestretli, je veľmi jednoduché to napraviť. Na začiatku článku som ho nenazval kráľom sociálnych médií bez dôvodu. Nájdete ho na Facebooku, Twitteri, Instagrame, LinkedIne, Snapchate, Pintereste, píše vlastný blog, nahráva podcasty, má milióny fanúšikov. Je všade, a keď sa raz k jeho obsahu dostanete, zaručene ho budete chcieť sledovať. Hlavným kanálom Garyho Vaynerchuka je však stále YouTube, kde dlhodobo uverejňuje denný vlog DailyVee a reláciu #AskGaryVee Show, a kde sa vždy venuje zaujímavým otázkam od svojich fanúšikov a followerov.

DailyVee je tradičný daily vlog, kde môžete nazrieť do súkromia a každodenného života človeka, ktorý je úspešným podnikateľom, kreatívcom, angel investorom a motivátorom.

#AskGaryVee Show vznikla ako miesto, kde sa Gary venuje otázkam svojich fanúšikov. Píšu mu ich na Twitter, prípadne niekedy s ľuďmi priamo telefonuje. Šou sa vysiela aj live na Facebooku a občas si do nej pozýva rôznych známych ľudí.

Prečo vlastne píšem celý článok o jednom človeku? Pretože verím, že má čo povedať každému z vás. Mladým ľuďom na začiatku kariéry, začínajúcim aj skúseným podnikateľom, ale aj ľuďom, ktorí nevedia, kam sa v živote posunúť ďalej. Podobných osobností je dnes už veľa, ale Gary Vaynerchuk to robí jedinečným spôsobom, ktorý si vás získa. Rozpráva svoj príbeh, pomáha ľuďom, prihovára sa jazykom, ktorému porozumie každý.

gary vaynerchuk, daren curtis, daren and curtis, blog, marketing

A práve štýl jeho prezentácie je tým, čo by vás mohlo inšpirovať pri vašom podnikaní. Rozprávajte svojim zákazníkom príbeh. Nechcite od nich za každú cenu, aby niečo kúpili. Dajte im pridanú hodnotu, budujte si s nimi vzťah, komunikujte tak, aby vám rozumeli. Vďaka tomu bude váš biznis rásť a vaša značka si získa silnú a lojálnu skupinu nasledovníkov a zákazníkov.

Aj o tom, ako pracovať s hodnotným obsahom a budovať si vzťah s potenciálnymi aj aktuálnymi zákazníkmi, bude reč na našom novom školení „Budujte značku na sociálnych sieťach“.