Aj tento rok sme spojili hlavy a pozreli sa na to, aký bude rok 2021 v marketingu. Prinášame vám výber najdôležitejších predikcií od globálnych lídrov ako Google, Entrepreneur či Forbes, v spojení s vyjadreniami skúsených profesionálov na Slovensku vrátane našich kolegov v agentúre. Tak na čo sa teda pripraviť? Ako bude definovaná dobrá a efektívna reklama? Musí vedieť zastaviť scrollujúci palec. To je heslo pre rok 2021. Poďme sa spolu pozrieť, ako na to.
Vizuálne vyhľadávanie
Kým hlasové vyhľadávanie dominovalo trendom na rok 2020, 2021 sa bude pravdepodobne niesť v znamení vizuálu. V súčasnosti vieme využívať viacero efektívnych nástrojov na vyhľadávanie podľa obrázka, ako napr. Google, Bing či Pinterest Lens. Bing dokonca v tomto zachádza ešte ďalej, a tak priamo v obrázkoch vieme nájsť produkty alebo iné detaily. Ak ste teda ešte neuvažovali nad implementáciou svojho katalógu produktov aj na tieto platformy, jednoznačne vám to odporúčame.
(Zdroj obrázku: Bing)
Význam sociálnych sietí v marketingu stále stúpa
Rok 2020 bol jednoznačne veľkým ukazovateľom významu sociálnych sietí pre marketing značiek. Tento trend zblízka sleduje Zuzana Makúchová, ktorá v daren&curtis riadi social oddelenie. „Rok 2020 preveril životaschopnosť mnohých biznisov a do onlinu museli svoje predaje presunúť okrem potravín a lekární azda všetci. Reštaurácie, hudobné kapely či dokonca galérie a múzeá si vyskúšali, aké to je fungovať výlučne na sociálnych sieťach, aj keď nad tým pred pandémiou možno ani neuvažovali. A tie podniky a značky, ktoré už na socials mali vybudovanú svoju lojálnu komunitu fanúšikov, mali veľkú výhodu a silnú podporu.” Ako sme sa mohli presvedčiť počas pandémie, nikdy neviete, kedy ostanete odkázaný na online. Preto už neváhajte ani sekundu nad tým, či začať aktívne komunikovať na sociálnych sieťach. Nezabúdajte pritom na základné pravidlá: relevantný, autentický, konzistentný a ľahko konzumovateľný obsah.
Dôležitosť online marketingu podčiarkuje aj Tomáš Hrubý, vedúci digitálneho oddelenia v daren&curtis, ktorý dodáva: „Odporúčam zamerať sa len na tie kanály, ktoré sú pre váš biznis výhodné a prinášajú vám výsledky. Nie každá online aktivita je pre každú firmu výhodná a potrebná. Vhodným výberom kanálov a správnym zameraním dokáže firma ušetriť nemalé peniaze, ktoré môže zainvestovať do efektívnejších marketingových aktivít, prípadne do iných oblastí.”
Sociálne siete ako top nákupný kanál
Sociálne siete sú v dnešnej dobe nepochybne jedným z absolútne top nástrojov na prilákanie nových zákazníkov a na propagáciu značky. No už dlhšie sa prostredníctvom nich dá nielen značku propagovať, ale ju aj priamo predávať. Sociálne siete sa neustále vyvíjajú, a tak je už možné produkty nájsť, vybrať si a aj si ich kúpiť bez toho, aby ste vôbec opustili platformu. Táto funkcia sa pre slovenský trh zatiaľ len pripravuje, no očakávať ju môžeme už čoskoro. Instagram najnovšie dokonca plánuje implementovať možnosť vyhľadávania kľúčových slov priamo v texte príspevkov. V roku 2021 preto odporúčame sa na tento rýchlo vzrastajúci trend adaptovať a myslieť „SEO positive” aj pri písaní statusov.
(Zdroj obrázku: Instagram)
V znamení eko
Pandémia ešte viac posilnila dopyt po udržateľnosti. Ľudia tak ešte viac zvažujú svoj vplyv na ekosystém a to sa odráža aj na ich rozhodovaní pri nakupovaní. Z Google Trends napríklad vyplýva, že ľudia čoraz viac vyhľadávajú v rámci módy tie značky, ktoré sú označené ako „udržateľné” či „lokálne”. Vyžadujú, aby značky preukázali zodpovednosť a transparentnosť voči ekosystému a tieto značky potom vnímajú ako dôveryhodnejšie a kvalitnejšie.
(Zdroj obrázku: Google Trends)
Rozšírená realita
Facebook už teraz vlastní Oculus a desiatky patentov na rozšírenú realitu, a tak je len otázkou času, kedy bude potrebné naučiť sa, ako AR funguje a ako ju zakomponovať do digitálnej komunikácie. Stále je to predmetom diskusií, no práve teraz je ten správny čas spraviť si prieskum a zvážiť, ako by sa dala AR reálne využiť pre vašu značku.
(Zdroj obrázku: Initio TechMedia)
Zameranie na potreby zákazníka namiesto produktu
Pandémia vyhnala mnoho značiek do online priestoru, a tak sa zvyšuje aj konkurencia. Značky uchádzajúce sa o záujem zákazníkov musia viac bojovať, a to zahŕňa napr. aj hľadanie nových jedinečných predajných argumentov (USP – Unique Selling Proposition), aby sa odlíšili od konkurencie, ktorá je, ako sa hovorí, len „na klik ďaleko”. Čo s tým? Marek Kuzmiak, náš Head of Strategy, radí: „Zaostrite na zmenené potreby zákazníkov: 1) Čo potrebujú vaši zákazníci urobiť a ako im s tým viete pomôcť? 2) Za akú hodnotu sú skutočne ochotní zaplatiť? Následne bude potrebná trefná idea postavená na insightoch špecifického segmentu cieľovej skupiny, ktorá bude komunikovať jasný dôvod na nákup u vás – hoci aj prvý.”
„V roku 2020 sme zaznamenali nárast online nákupov o 30 % v období lockdownu a počas letného obdobia o vyše 20 %. Pandémia donútila časť respondentov zmeniť ich doterajšie návyky a presunuli svoje nákupy na internet. Zároveň im ukázala, že online je možné „bezbolestne“ nakupovať aj produkty bežnej spotreby (potraviny, drogéria, atď.) a nielen elektroniku a oblečenie,” uviedol Andrej Kičura z prieskumnej agentúry MNFORCE. Je teda veľký predpoklad, že ľudia nakupovať online v zvýšenej miere tak skoro neprestanú.
Nový display formát
Ako preniknúť k zákazníkom domov na ich obrazovky? Ľudia teraz trávia viac času doma, potreba spoločných zážitkov im však zostala. Obracajú tak svoju pozornosť k online videám ako k prostriedku na získavanie informácií, zábavu či udržiavanie kontaktu. Dôraz sa pritom dáva teraz už aj na televízne obrazovky, pretože ľudia radi sledujú obsah na veľkom displeji. Aplikácia Youtube TV zaznamenala za rok 2020 vzrast sledovacieho času online videí až o 80 %. To ponúka nové možnosti, ako sa spojiť s potenciálnymi zákazníkmi.
(Zdroj obrázku: Roku.com)
Pandémia vie biznis naštartovať – ale aj pochovať
Náš Kreatívny riaditeľ Michal Salva odporúča značkám do budúcna odolať pokušeniu využiť, či dokonca zneužiť aktuálnu situáciu. Na krátkozrakosti v rámci pandémie sa počas roka 2020 popálilo viacero značiek či influencerov, keď sa snažili predávať v tom čase nedostatkový tovar, ako napr. rúška či dezinfekčné prostriedky, za niekoľkonásobné ceny. V spoločnosti sa však iba spustila vlna zlosti, a preto sa zneužívanie pandémie a strachu v ľuďoch na vlastný profit skutočne nevypláca. Určite sa ale oplatí využiť fakt, že ľudia teraz trávia čas prevažne doma, a teda odporúčame adaptovať svoj biznis súčasnej situácii, aby u vás mohli aj za sprísnených opatrení ľudia ďalej nakupovať. Hlavnou témou pandémie je jednoznačne ľudskosť. Ukážte svojim zákazníkom, že vám nejde len o biznis, ale naopak o to, aby ste podali pomocnú ruku. Pekným príkladom sú napríklad fitness centrá, ktoré svoje tréningy preniesli do onlinu.
(Zdroj obrázku: Facebook Golem Club)
Preskupenie síl
Súčasnou situáciou bude podnietený aj trend, na ktorý upozorňuje Pavol Minár, jedna z významných osobností slovenského marketingu: „Pokles spotreby, zníženie dopytu, potreba efektivity, vznik nových spotrebných návykov, home office a pod. ukázali firmám, že mnohé aktivity si dokážu robiť in-house a zase naopak, prinútili firmy v oblasti marketingu a marketingovej komunikácie prehodnocovať svoj biznis model. A tak sa bude dať očakávať, že sa bude stierať hranica medzi reklamnými agentúrami a eventovými, produkčnými apod. agentúrami a rovnako sa bude dať očakávať zvýšený dopyt po freelanceroch, ad-hoc zostavených kreatívnych tímoch alebo po malých a dravých agentúrach s úplne iným pricingom ale aj prístupom k zákazke, ako to majú nastavené veľké agentúry.“
Šťastie praje pripraveným, preto aj takto prajeme vám a vášmu biznisu úspešný rok 2021 plný ideí, ktoré zastavia čo najviac scrollujúcich palcov. Ak si nad tohtoročnou marketingovou stratégiou stále lámete hlavu, radi vám s ňou pomôžeme.
Zdroje:
Think with Google (https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/consumer-insights/consumer-trends/digital-marketing-trends-predictions/)
Forbes (https://www.forbes.com/sites/henrydevries/2020/12/16/seven-digital-marketing-trends-for-2021/?sh=eb282206d56d)
Entrepreneur (https://www.entrepreneur.com/article/343230)