Vo veľmi krátkom čase sme sa ocitli v skutočne vážnej situácii, na ktorú mnohí neboli nijako pripravení. Týka sa to aj značiek a ich marketingovej komunikácie. Ak si sami neviete dať rady a nemáte po boku strategického partnera v podobe PR alebo reklamnej agentúry, máme pre vás niekoľko užitočných tipov.

Nepodliehajte panike

Dôležité je nerobiť unáhlené rozhodnutia a zbrklé závery. Kým začnete hromadne vypínať kampane a písať vyhlásenia na sociálne siete, poraďte sa o tom s niekým z okolia, kto aspoň trochu rozumie marketingu. Ak takých ľudí nemáte, urobte si rýchly prieskum na internete a skúste sa inšpirovať od iných, najlepšie väčších značiek vo vašom segmente. Myslite na to, že jedno neuvážené rozhodnutie vás môže stáť (nielen) dobré meno.

Pokračujte v komunikácii

Nemusíte nutne zastaviť všetku komunikáciu. Pozrite si, aké kampane máte spustené a podľa zdravého rozumu zvážte, čo vypnúť. Odporúčame pozastaviť všetky tie performancové s cieľom dostať ľudí na konkrétne miesto (obchod/reštaurácia/podujatie). Naopak, pokojne ponechajte spustené brandové kampane či e-commerce. V tomto čase sa svet presúva do online-u a nakupuje výhradne cez e-shop. Mnohí ľudia sa tiež doma začínajú nudiť a robia nákupné rozhodnutia, na ktoré by za iných okolností kvôli práci nemali čas. Preto je dobré, ak budete ako značka stále na očiach, lebo aj táto kríza raz pominie (pevne dúfame, že čo najskôr).

„Aktuálna situácia je vážna, dopady vašich marketingových rozhodnutí vás môžu stáť naozaj veľa. Či už veľké straty, ale aj potenciálne veľké zisky. Namiesto toho, aby by ste bezhlavo všetky svoje marketingové aktivity dočasne vypli, radšej sa pozrite na dáta a optimalizujte kampane – ideálne z pohodlia vášho domova, prípadne s account managerom či špecialistom na telefóne. Ak vám síce počet objednávok klesá, ale CPA (cena za akvizíciu zákazníka) klesá tiež, môžete na tom byť v konečnom dôsledku ešte lepšie ako doteraz a zarobíte viac.“

Marek Kuzmiak, Head of Strategy, daren&curtis

Ponúknite hodnotný obsah

Ako sme spomínali vyššie, mnoho ľudí je doma či v karanténe a krátia si chvíľu ako len vedia. Často najmä na internete. Práve tu je priestor, aby ste im pomohli prekonať tieto časy ponúknutím hodnotného obsahu. Ak ste značka z oblasti gastronómie, ponúknite zaujímavé recepty na varenie/pečenie, ak ste zo sféry umenia, záhradkárčenia, bytových doplnkov a podobne, ponúknite urob si sám návody na výrobu kreatívnych predmetov. Ako fitness centrum nemôžete urobiť nič lepšie než poskytnúť návody na domáce tréningy bez použitia náradia. Zamyslite sa, čo by ste vy sami chceli v týchto časoch od značky vidieť, a to ponúknite svojim zákazníkom.

https://www.instagram.com/stories/highlights/17844821888024907/

Pridajte ruku k dielu

Niektoré značky idú ešte ďalej a vytvárajú skutočnú pridanú hodnotu. Familiárne by sa to dalo nazvať aj pozitívny korona vírus marketing. Napríklad Vodafone ponúkol zadarmo voľné minúty a sms ľuďom nachádzajúcim sa v Taliansku. O2 zvyšuje rýchlosť prenosu dát po prečerpaní vášho balíčka. Telekom prestal spoplatňovať volania na čísla rôznych úradov. Profesia.sk spustila bezplatne funkciu online pohovorov. UPC zrýchľuje internet zákazníkom s pomalším prenosom. TV operátori zdarma odomykajú detské kanály. Viber rozširuje maximálny počet účastníkov skupinového hovoru. Microsoft ponúka zdarma produkt Office365 na pol roka. Múzea robia virtuálne prehliadky a taký Pornhub rozdáva premium účet zadarmo. Príkladov je omnoho viac, značky bezplatne sprístupňujú svoje online kurzy či e-booky, majitelia módnych značiek ako napríklad náš klient Relleciga a ďalšie dokonca menia svoju výrobu a začínajú vyrábať ochranné rúška.

Myslite na svoju komunitu

Veľké značky robia ešte väčšie gestá, než len poskytnutie svojich produktov zadarmo. Vďaka svojim nadáciám prispievajú nemalé sumy na boj proti korona vírusu, napríklad Tatra banka. Prípadne pomáhajú nakúpiť prístroje do nemocníc a odkladajú ľuďom splátky, ako VÚB banka. Vďaka tomu si okrem konania dobra budujú aj silnejšie emocionálne puto s ľuďmi, bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú ich zákazníkmi. Avšak nielen veľké značky majú veľkú moc. Zamyslite sa, ako vaša značka môže v danej situácii pomôcť svojej komunite. Vychádzajte z insightov, napríklad mnoho starších ľudí sa v súčasnosti môže cítiť opustene, čo viete pre nich urobiť? Alebo sa zamerajte na rodinu ako celok, ktorá v tomto období trávi čas spoločne viac ako obvykle.

„Inšpirácie pre odpoveď na otázku, čo robiť v čase dnešnej krízy a recesie, ktorá bude nasledovať, sa dajú hladať aj vo finančnej kríze z rokov 2008-2009. Vtedy vznikol fenomén náročného spotrebiteľa, fenomén úprimných lokálnych značiek, brand purpose, teda good-vertising a marketing, ktorému naozaj úprimne ide o ľudskosť a pomoc, ale aj fun-vertising, teda úsmevný a zábavný marketing, lebo ľudia v čase krízy potrebujú aspoň na chvíľu zabudnúť na starosti. Dá sa predpokladať, že niečo podobné by značky mali robiť aj dnes, lebo po skončení karantény a v čase recesie vyhrá tá značka, ktorá bude pripravená.“

Pavol Minár, Inspirations Minar.

Ostaňte ľudský

Čokoľvek, čo sa rozhodnete spraviť, myslite najmä na to, aby ste zachovali ľudský a pozitívny prístup. Tieto neľahké časy totiž odkryjú pravú tvár mnohých podvodníkov a tých, ktorí sa dokážu priživiť aj na ľudskom nešťastí. Preto máte dobrú príležitosť ukázať, že si vážite svojich zákazníkov aj v tom momente, kedy nezadávajú číslo svojej kreditky na vašom e-shope. Obzvlášť pozor si dávajte aj na prípadný cynizmus, ktorý môže vyznievať z vášho reklamného posolstva, aj keď to nebol váš pôvodný zámer. Dokonalou ukážkou je cestovná kancelária BUBO (celý prípad si prečítate tu). Ak neviete nájsť tému, vďaka ktorej by ste zapôsobili pozitívne, nesiľte to. Zákazníci vás veľmi ľahko odhalia a môže sa to obrátiť proti vám.

Ak sa stále obávate a potrebujete skúseného strategického partnera, ktorý vám nastaví komunikáciu v dobrých aj v zlých časoch, neváhajte nás kontaktovať.