Pri tvorbe dizajnu svojho produktu, značky alebo webu netreba zabúdať na to, aké sú farby dôležité. A keďže my si to plne uvedomujeme, rozhodli sme sa pripraviť pre vás článok o tom, ako farby pôsobia na vašich zákazníkov. Dozviete sa, ako si vybrať správnu farbu pre vaše podnikanie, aké majú jednotlivé farby vlastnosti a navyše si rozoberieme ukážky farebných zmien a redizajnov veľkých značiek, ktorými menia svoj pozicioning.
Červená ako Ferarri
Poznáte situáciu, keď ste zbadali typicky červenú plechovku Coca-Coly a dostali ste na ňu v momente chuť? Alebo ste podľa fotografie žltého taxíku zistili, že bola fotená v New Yorku? Kto z vás videl červené športové auto a bolo vám hneď jasné, že to musí byť Ferrari?
Farba je jednou z najvzrušujúcejších vecí na svete, pretože vo svojich odtieňoch mieša naše emócie a vnímanie vonkajšieho sveta. Dokážeme si k nej priradiť chuť, zážitky a pocity spojené so značkami a produktmi.
Psychológia farieb
Vnímanie farieb je však na druhej strane aj jedným z najkontroverznejších aspektov reklamy a marketingu. Dôvodom je, že neexistuje konkrétna definícia vplyvu farieb na človeka, ide skôr o isté tušenia a neoficiálne teórie, čo sa ľuďom s jednotlivými farbami spája. Vnímanie farieb rôznymi jednotlivcami závisí od pôvodu, veku, pohlavia a dokonca aj od ich zdravotného stavu. Je dôležité uvedomiť si, že naše vnímanie farieb sa počas života mení. Živé a svetlé farby sú populárne medzi mladšou cieľovou skupinou, zatiaľ čo starší ľudia sa cítia pohodlnejšie, keď sú obklopení tlmenými odtieňmi.
Charakterizujte produkt a značku farbou
Máte možnosť používať tie najrôznejšie farby. Je na vás, ako sa pri tvorbe značiek či webov rozhodnete a aké farby použijeje. Výber tej správnej farby dokáže posilniť niektoré vlastnosti značiek a výrobkov, vyzdvihnúť dynamiku, dodať značke vážnosť a potrebný nádych prestíže a luxusu alebo na druhej strane hravosť a život. Správna voľba farieb je umenie, a preto je potrebné pochopiť význam farieb tak, aby podporili naše posolstvo.
Teplé farby
Medzi teplé farby zaraďujeme červenú, oranžovú, žltú a ich kombinácie. Sú to farby ohňa, jesene a padania listov, východu a západu slnka. Sú energické, temperamentné a sála z nich pozitívny pocit. Tieto farby často využívame na vyjadrenie príjemných emócií, či vášne a zapálenia pre produkty či služby. Navodzujú radostné emócie, teplo rodinného krbu a pozitívny pohľad.
Červená má však aj iné významy v spojení s agresivitou, krvou a násilím, prípadne symbolizuje varovanie či stop niečomu (červená na semafóre).
Oranžová je považovaná za veľmi energickú farbu a môže reprezentovať zmenu (napr. ročných období). Zároveň ju chápeme ako priateľskú a menej násilnú farbu oproti červenej.
Žltá je považovaná za top vo svetlosti a energickosti medzi farbami. V niektorých krajinách reprezentuje nádej, odvahu, osvietenie, ale má aj negatívny význam – zbabelosť.
Studené farby
Zelená, modrá a fialová sú farby studené. Sú to farby vody, noci a prírody. Pôsobia na nás upokojujúco a relaxačne.
Zelená farba sa najviac spája s prírodou. Tiež ju poznáme ako farbu reprezentujúcu začiatky a rast všetkého, čo sa vyvíja. Zo zelenej vyžaruje harmónia, pokoj a stabilita. Svetlá zelená má v sebe viac energie a tmavšia je stabilnejšia s viac skúsenosťami a nádychom luxusu.
Modrá farba vyžaruje decentnosť a zodpovednosť. Pramenia z nej pokojné emócie a zakladá na tradíciách. Modrá farba má tiež náboženský kontext (Panna Mária aj iní svätí sú zobrazovaní v modrom rúchu). Táto farba ma však množstvo tvárí podobne ako zelená. Námornícka modrá je spájaná s farbou mora, svetlá modrá pôsobí upokojujúco a tmavá modrá reprezentuje stabilitu, rozvážnosť či dôležité rozhodnutia.
Fialová sa spája s bohatstvom a kráľovskými vlastnosťami. Vyžaruje kreativitu a predstavivosť. Reprezentuje lásku, romantické pocity či decentnosť.
Hnedá je farba zeme, dreva a kameňa. Často sa vyskytuje v prírode a charakterizuje napríklad úrodnosť a prosperitu. Vizuálom môže dodávať pocit tepla a bezpečia rodinného kruhu, homemade produkty či stabilitu.
Neutrálne farby
Čierna, biela či sivá sú označované ako neutrálne farby a často ich využívame ako pozadie, ktoré dáva vyniknúť iným farbám.
Čierna má dve tváre. Môže sa spájať s niečím negatívnym, mysterióznym či až smrťou. Na druhej strane však vytvára pocit elegancie a prestíže. Výborne na nej vyniká typografia a je využívaná pri tradičnom aj modernom dizajne. Čierna je sofistikovaná farba a záleží naozaj na tom, s akou farbou sa skombinuje.
Biela ako protiklad čiernej sa často spája s čistotou, zdravím a starostlivosťou. Jej pozitívny význam môže byť spätý s náboženstvom, anjelmi a dobrými správami. Biela je slávnostná a veľmi čistá farba, ktorá vytvára minimalistické pozadie pre dizajn a slúži pre zvýraznenie iných farieb či grafických prvkov. Podobne ako pri čiernej je jej pôsobenie definované druhou farbou, ktorú na nej nechávame vyniknúť.
Farba ako nástroj
Farba je silný nástroj, pretože vie zmeniť našu náladu. Ak vaša webová stránka pôsobí harmonicky a vystupuje v príjemných farbách, pravdepodobnosť, že sa vaši zákazníci na nej budú cítiť pohodlne, sa zvýši a rovnako tak aj šanca, že sa k vám opäť vrátia. Je totiž známe, že naše nákupné rozhodnutia a rovnako orientácia na webe sú vo veľkej miere riadené pocitmi, teda tým, „čo sa nám páči“ a nie logikou. Napríklad Harley Davidson nepredávajú motocykle, ale životný štýl, ktorý sa neodmysliteľne spája s tmavými farbami. Aj vďaka nim si vytvárajú pozicioning rebela či odpadlíka, ktorý si ide vlastnou „drsňáckou“ cestou.
Značky s charakteristickými farbami
Koľko značiek poznáme už podľa ich charakteristickej farby? Telekom, Orange, Fanta, Dove, McDonald’s a množstvo ďalších. Práve vďaka farbám týchto značiek im dokážeme priradiť isté vlastnosti a máme ich zaradené v určitom segmente. Niektoré značky si držia svoju vizuálnu identitu roky aj desaťročia, iné vítajú zmenu a neboja sa farby, ktoré požívajú, meniť.
Zmena v korporátnych farbách znamená posun
Spomínaným trendom posledných rokov však je, že značky menia svoj pozicioning a chcú sa viac zapáčiť svojou komunikáciou a imageom cieľovej skupine. Posun vo farebnom vnímaní tiež ukazuje, že nič nie je napevno dané, práve naopak, zmena je život a tak ako sa ľudia vyvíjajú, vyvíjajú sa aj značky.
Príkladom je McDonald’s, ktorý farebnou zmenou svojej identity robí príklon ku prírode a zdravšej strave. Odhaľuje z čoho sa jeho produkty vyrábajú, koľko nutričných látok obsahujú a zároveň do svojho menu zaraďuje aj menej kalorické bomby. McDonald’s okrem loga zmenil aj dizajn svojich priestorov a využíva viac prírodných materiálov a symbolov, čo je možné chápať ako posun k prírode.
Lenovo zmenilo vizuálnu identitu aj stratégiu
Nedávny redesign nášho klienta Lenovo zaznamenal tiež výrazný posun pozicioningu značky. Novou vizuálnou identitou kladie dôraz na adaptabilitu v jednotlivých produktových kategóriách, akými sú osobné počítače, mobilné telefóny či tablety. Posúva svoje produkty bližšie k mladej cieľovej skupine. Množstvo farebných kombinácií, v ktorých sa logo môže využívať, symbolizuje rôznorodosť produktov a užívateľov. Predstavuje tak odkaz, že každý z nich je unikátny a vývoj značky je v spojení s vývojom samotných užívateľov a ich správania.
Ako si definovať farby pre vaše podnikanie?
Pri výbere farieb pre vaše podnikanie dbajte na niekoľko krokov:
1. Charakter – Aký charakter má mať vaša značka resp. produkt?
Opýtajte sa sami seba, aký charakter by mala mať vaša značka. Z vlastností, ktoré by ste chceli, aby ľudia podvedome vnímali, definujte farby, ktoré ich vystihujú.
2. Prieskum konkurencie
Aké farby využíva vaša konkurencia? Urobte si malý prieskum predtým, ako si budete svoje farby vyberať. Je vhodné sa odlíšiť a tak navrhujeme siahnuť po iných farbách.
3. Váš vlastný štýl a príbeh
Nielen charakter značky, ale aj príbeh, aký chcete komunikovať, by mal byť jednou z premenných, ktoré ako podnikateľ budete pri výbere značky zvažovať.
4. Inšpirujte sa a nechajte si poradiť od odborníkov
Pri výbere farieb sa inšpirujte a hlavne si nechajte poradiť od odborníkov, pokiaľ v grafickom dizajne a brandingu nie ste ako doma 🙂
Mohlo by vás zaujímať: