Cítite sa niekedy bezradne pri prezeraní si webu, neviete nájsť menu či sa dostať rýchlo k požadovaným informáciám? Všetky tieto a ďalšie problémy rieši UI a UX dizajn. UI a UX sú v súčasnosti dve veľmi skloňované skratky označujúce User interface design a User experience design. User interface design je to, ako elementy v aplikácii či na webe nakoniec vyzerajú.
Čo je UX dizajn?
User experience – užívateľský zážitok – je pocit, ktorý má užívateľ pri interakcii so stránkou či aplikáciou. User experience design zahŕňa veľké množstvo rozličných disciplín, v skratke však skúma stratégiu a obsah, wireframing a prototyping.
UX dizajnér je sčasti marketér, sčasti dizajnér a sčasti projektový manažér. Hlavnou úlohou UX dizajnéra je prostredníctvom wireframingu, používateľských testovaní, prieskumov a analýz zistiť, čo je pre spoločnosť najvýhodnejšie na dosahovanie jej cieľov tak, aby boli spokojní aj zákazníci.
UI dizajn
To, čo bol predtým prázdny box označujúci obrázok s textom, je teraz už konkrétny obrázok s konkrétnym obsahom či efektom. User interface – užívateľské rozhranie – je to, čo vidia užívatelia na prvý pohľad – interakcie, pohyb a dizajn.
Hlavnou úlohou UI dizajnéra je efektívne a hodnoverne komunikovať silné stránky značky a ich vizuálny štýl tak, aby bol dosiahnutý ideálny užívateľský zážitok (UX). UI je taktiež proces „navádzania“ zákazníka či návštevníka po stránke tak, aby sa za každých okolností a na akejkoľvek platforme dostal rýchlo a intuitívne k informáciám.
Úlohou UI dizajnu je taktiež tvorba a navrhnutie dizajnu v rámci brandingu spoločnosti, dizajnový research a analýza zákazníkov.
Web na mieru
Hoci tento postup nevystihuje len moju tvorbu webov (v drobnostiach sa každý grafický postup tvorby líši), základ a následnosť hlavných krokov je stále tá istá. Web musí byť funkčný a jednoducho prehľadný – užívateľ by sa mal zorientovať už pri prvej návšteve vášho webu. Toto je základná veta, ktorou sa pri tvorbe webov riadi väčšina dizajnérov vrátane mňa. Snažím sa zapracovať všetky požiadavky klienta, prípadne odporučiť iné, možno efektívnejšie riešenie.
Po ujasnení webového stromu premýšľam o funkčnosti, následnosti krokov, ktoré musí zákazník na stránke spraviť, aby sa dostal k informáciám. Koľko kliknutí ho bude sprevádzať na ceste k objednávke? Ako ho upozorniť na dôležitú súčasť webu, prípadne zaujať jeho pozornosť tak, aby začal odoberať newsletter či si niečo prečítal alebo stiahol?
Nasleduje wireframing webu – tvorba všetkých tých sivých políčok s označením „obrázok“ alebo logo a pod. Stále ide skôr o funkčnú časť tvorby webu. Po nej však už spravidla nasleduje tá pekná časť – tvorba dizajnu, výber efektov a skutočná kreatíva, kde sa môžem hrať a priniesť aj na pohľad pekné a atraktívne riešenie.
Pracujem aj so svojimi dojmami a skúsenosťami. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo vás zaujme na webe ako prvé? Ako dlho ste ochotní čakať na reakciu webu? Po akom čase opúšťate frustrovane stránku? Hoci sú na toto všetko už google analýzy, heatmapy a podobne, najmä pri tvorbe úplne nového webu sa dá pracovať len s výsledkami známymi z iných stránok, prípadne so všeobecnými výsledkami analýz a meraní reakcií používateľov. Ideálnym riešením by bolo testovanie priamo s koncovými používateľmi na ešte „raw“ produktoch, keďže ako dizajnéri tvoríme produkty pre ľudí, nie naopak. Na to je však potrebnej viac exekúcie a špecializovaný UX tím ľudí, ktorí by zvládli so všetkými získanými dátami pracovať rýchlo a efektívne.
Kreatívna časť tvorí viac ako 10 % z celého procesu. Podobne ako tvorba loga, identity či iného dizajnového produktu, aj tu je väčšina práce skôr teoretická. Ak je však výsledok nielen pekný, ale aj funkčný, ocenia to všetci – klienti aj ich zákazníci.
Máte web, ktorý však nedosahuje také výsledky, aké by ste chceli? Odchádzajú z neho zákazníci skôr, ako sa dostanú k vášmu produktu? Zamyslite sa nad otázkami, ktoré riešim aj ja. Možno prídete na riešenie vášho problému jednoducho aj sami, prípadne sa inšpirujte našimi riešeniami. Pri zložitejších problémoch vám však radi poradíme.