Kedy a kde vznikli príbehy? Ako vznikol brand storytelling a ako ho tvoriť? Ak vás zaujíma téma storytellingu, práve toto sú otázky, ktoré sa posnažím v tejto trojdielnej sérii objasniť. Aspoň do tej miery, aby ste pochopili, odkiaľ, kde a kam smeruje pojem storytelling a brand storytelling a prečo by vaša značka mala tejto oblasti venovať svoju pozornosť.

storytelling

Krátky príbeh o počiatkoch

Všetko sa to začalo pred viac ako 300 000 rokmi v momente, ako sa v ľudskom mozgu vytvorila schopnosť hovoriť, ktorá bola podľa výskumníkov priamo prepojená s dispozíciou predstavovať si, vymýšľať a klamať. Ľudia žijúci v kmeňoch sa stretávali večer pri ohni a rozprávali si zážitky z daného dňa. Tento rituál môžeme považovať za začiatky primitívneho storytellingu. Neskôr, keď začali pravekí ľudia kresliť svoje príbehy na steny jaskýň, vznikli vizuálne príbehy. Postupom času si ľudia začali uvedomovať, že ostatných zaujíma počúvať príbehy, ktoré sú sčasti pravdivé a sčasti (z väčšej časti) vymyslené. Rečníci ako Homér alebo Cicero sa teda môžu považovať za priekopníkov storytellingu a hovoreného rečníctva. Okolo 5. storočia sa objavuje prvé prepisovanie textu a pojem písané slovo. Ďalším dôležitým medzníkom vo vývoji storytellingu sa stala tiež Gutenbergova kníhtlač. Vďaka nej sa príbehy dostávali medzi širokú verejnosť a vznikol nielen pojem audience, ale hlavne reklama. To, čo nasledovalo po reklame, vynáleze rádia či televízie môžeme považovať za brand storytelling, hoci išlo o jeho primitívnu formu, ktorú si značky v podstate viac-menej neuvedomili.

Dnešný svet storytellingu

S príbehmi sa stretávame takmer každý deň. Od momentu, keď sa ráno zobudíme a prečítame si správy cez obed s kolegami a ich rozprávaním o predošlom dni až po večerné pozeranie filmu. Každý deň sme ovplyvňovaní príbehmi, ale primárne contentom. Vďaka internetu sú to práve konzumenti a zákazníci, ktorí si vyberajú, aký content budú kde a kedy prijímať. Už dávno sa skončilo obdobie násilného a otravujúceho marketingu. Dnes nestačí jednoduchá reklama, ktorá má za cieľ donútiť zákazníka ku kúpe. Mení sa svet technológií, svet reklamy a s ním aj svet storytellingu.

storytelling

Pýtajte sa a analyzujte

Predstavte si, že ste sa práve teraz po prečítaní tohto článku rozhodli zakomponovať storytelling do vašej marketingovej stratégie. Pravdepodobne vám napadne, že neviete, ako začať a aký význam má mať pre vás storytelling. Odporúčam vám položiť si tri základné otázky:

Prečo: Prečo by vás mal váš zákazník počúvať?

Kto: Kto je vaša audience?

Ako: Ako chcete storytelling smerovať?

Po zodpovedaní otázok príde tá najdôležitejšia časť, a to je presná analýza publika. Kto je vaše publikum? Predstavili ste si vašu cieľovú skupinu? A čo vaši B2B partneri? To sú predsa tiež ľudia. Ľudia, ktorí majú vlastné rodiny, záujmy a tiež občas zájdu do kina, pretože rovnako ako vaši zákazníci a vy majú radi príbehy. Problémom malých a stredných firiem býva často to, že sa nezamýšľajú nad svojimi biznisovými partnermi do hlbšej roviny, ako je tá biznisová. Práve presnou analýzou vášho publika totižto viete efektívne pracovať so storytellingom vo všetkých rovinách biznisu.

 Ako zaujať zákazníka?

Dobré príbehy tvoria vzťahy a vďaka vzťahom sa ľudia zaujímajú. Vytvoriť u zákazníka vzťah s brandom alebo produktom je celkom komplikovaný proces, ktorý sa rozdeľuje do dvoch podstatných častí:

  1. Zasiahnutie publika: vaše príbehy musia byť nielen zaujímavé a pestré, ale musia spĺňať podmienku úprimnosti a autenticity, pretože ľudia majú tendenciu objaviť neúprimné veci a výsledok vás môže dostať do poriadnej krízovej situácie. Spomínate si na Ford z roku 2000 alebo Volkswagen a jeho krízu? Týmto, ale i iným značkám sa budem venovať  v ďalšom článku.
  2. Rast publika: slovná zásoba dobrého marketéra a biznismena obsahuje dnes pojmy ako share, follow a likes. Tieto tri „marketingové veličiny“ hýbu istým spôsobom svetom reklamy. Svet reklamy a brand storytellingu je dnes celkom inde ako bol pred 300 000 rokmi a pritom zastáva tú istú funkciu.

Príbehy spájajú ľudí a je iba na každom z nás, koho príbehy chceme počúvať a ku komu sme lojálny.

11 krokov k úspechu

Tvorte content, ktorý zaujíma, oslovte ľudí inak ako ostatní. Zoberte si najviac, čo zo storytellingu dokážete. Storytelling prináša minimálne týchto 10. atribútov, a mení tak content marketing:

  1. Budúci CMO myslia inak ako staršia generácia

78 % CMO veľkých spoločností verí, že content marketing je ich budúci opis práce.

  1. Príbehy menia všetko!

Prečítajte si ten od básnika Jacquesa Préverta.

  1. Príbehy menia to, ako myslíme.

Zapamätať si dáta a informácie je pre ľudský mozog náročnejšie, ako zapamätať si príbeh.

  1. Lojalita je kľúčom

Radšej mať troch lojálnych zákazníkov ako desať nelojálnych.

  1. Plynulosť

Najlepšie príbehy sú viac ako len štruktúra a dobre zvolený slovník.

  1. Menej je viac

Nesnažte sa v jednom príbehu zhrnúť všetko.

  1. Príbehom nevyriešite všetko!

Vyžaduje si to veľa ťažkej práce a analýz.

  1. Merajte výstupy

Aby ste vedeli, čo robíte zle a čo vám, naopak, ide.

  1. Veľký budget nie je všetko!

Nepomôžu vám milióny, ak nie sú vaše príbehy úprimné a autentické.

  1. Kultúra je dôležitá

Vždy však naozaj vždy rozmýšľajte nad tým, v akej kultúre chcete uspieť!

  1. Nepoužívajte produkt!

Mnoho značiek používa svoj produkt alebo službu ako hrdinu svojho príbehu a robia pritom obrovskú chybu. Zákazník sa totižto stotožní s príbehom viac vtedy, ak je sám jeho hrdina.

Brand storytelling nie je nový pojem, a predsa sa naň často zabúda. Príbehy sú pôsobivejšie ako fakty. Vďaka príbehom získavate pozornosť. Vďaka príbehom si vás zapamätajú. Príbehy menia predstavy a prístupy. V porovnaní s faktami menia správanie. Vaša spoločnosť by mala byť pripravená zakomponovať príbehy do svojej stratégie.