Už máte pripravené strategické plány, ktorými chcete uberať smerovanie vašej značky v roku 2020? Uistite sa, že nasledujú marketingové trendy, ktoré predpovedajú svetoví lídri ako Google, Forbes, Kantar, Adweek či The Entrepreneur. Vybrali sme pre vás 10 najvýznamnejších z nich.

Hlasové vyhľadávanie a hlasoví asistenti

Vďaka smartfónom a hlasovým asistentom ako Siri či Alexa je vyhľadávanie hlasom na raketovom vzostupe. Podľa Canalys stúpol globálny trh s hlasovými asistentmi za druhý kvartál minulého roka o 187 %. Hovorená reč je jednou z najprirodzenejších foriem interakcie, preto je na mieste očakávať, že tento trend bude napredovať. Pre značky a ich marketérov to znamená jednu zásadnú úlohu – prispôsobiť obsah na webových stránkach hlasovému vyhľadávaniu.

hlasoví asistenti

Zdroj obrázka: https://www.which.co.uk/news/2018/07/alexa-beats-google-assistant-siri-and-bixby-in-our-battle-of-the-voice-assistants/

Influenceri

Mnohí predpovedali bubline influencerov skoré prasknutie. Zdá sa však, že tak skoro to veru nebude. V roku 2020 budú influenceri stále tými, ktorí dokážu šíriť posolstvo značky tým najnatívnejším spôsobom. Zmena ale nastane v hodnote influencera. Tá sa už nebude merať kvantitou, ale kvalitou. To znamená, že veľkosť fanúšikovskej základne či počet srdiečok pod príspevkom už nebudú najdôležitejšími ukazovateľmi úspechu. Bude ním spôsob, akým interagujú s publikom a či dokážu tvoriť obsah, ktorý zaujme.

Esports

Pojem e-športy je v našich končinách ešte stále pre mnohých neznámy. A pritom už dávno nejde len o spoločné online hranie sa hier násťročnými v ich detských izbách. V tomto priemysle sú už dnes milióny amerických dolárov a celosvetové turnaje začali sponzorovať aj veľké značky ako Gillete, Coca-Cola, Toyota, Nike či Mastercard. Predpoveďou na rok 2020 je, že tento fenomén sa stane mainstreamovejší. Je teda na médiách a marketéroch, či budú chcieť a vedieť naskočiť na túto vlnu a vyťažiť z nej čo najviac.

Nákup cez sociálne siete

Dnes je už naozaj ojedinelé stretnúť človeka, ktorý by nevyužíval sociálne siete aspoň nejakou formou. Preto už niet prečo váhať so spustením predaja vašich produktov práve cez túto platformu. Ukazuje sa, že spotrebiteľom sa táto možnosť veľmi páči. Na platformy ako Instagram či Pinterest dokonca chodia zámerne s úmyslom objaviť nové produkty a nové značky. Kým v posledných dvoch rokoch sa u nás nakupovanie cez sociálne siete len udomácňovalo, v roku 2020 sa očakáva, že táto možnosť bude samozrejmosťou.

nákup cez socialne siete

Zdroj obrázka: https://www.marketingweek.com/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Rozšírená realita

Uplynulé roky priali aj technológiám akými sú virtuálna a rozšírená realita (VR a AR). Spočiatku bola lídrom virtuálna realita. Avšak v roku 2020 sa očakáva, že ju rozšírená realita predčí. Dôvod je jednoduchý. Nepotrebujete na jej použitie žiadny drahý headset, naopak, postačí vám aj smarfón. Rozšírená realita ponúka veľké množstvo možností, akými značky dokážu podnietiť k interakcii svojich fanúšikov a zákazníkov formou hry s vizuálnym obsahom. Medzi azda najkrajšie príklady patrí IKEA, ktorá dala zákazníkom možnosť virtuálne si zariadiť svoj byt IKEA produktami ešte pred tým, než si ich zakúpia.

Brand activism

V roku 2020 sa bude od značiek ešte viac očakávať, že budú zastávať určité hodnoty a presvedčenia a postavia sa čelom k spoločenskej zodpovednosti. Pokiaľ existuje téma, ktorá sa vašej značky bezprostredne dotýka alebo s ňou aspoň súvisí, neváhajte a „obsaďte“ si ju, kým je čas. Po pekný príklad nemusíme chodiť ani do zahraničia. Stačí sa pozrieť, ako napríklad O2 dlhodobo komunikuje koncept slobody, ktorý súvisí s prvenstvom ich ponuky telekomunikačných služieb bez viazanosti na slovenskom trhu.

Personalizácia

S generickými reklamami to už dnes ďaleko nedotiahnete. Podľa štúdie uverejnenej v Adweek na vzorke 1000 ľudí, 90 % z nich preferuje personalizovanú reklamu. Ozývajú sa aj hlasy, ktoré vyhlasujú 2020 za rok personalizovaného marketingu. Nepremeškajte preto príležitosť. Študujte dáta o vašej cieľovej skupine a využite ich pre posolstvá šité na mieru. Kritériami personalizácie nemusia byť len tie tradičné ako demografia, preferencie alebo správanie. Inšpiratívnym príkladom je tiež využitie predpovede počasia v dynamickej bannerovej reklame.

personalizacia v marketingu

Zdroj obrázka: https://www.entrepreneur.com/article/343230

Streamovacie služby

Pamätáte si, ako sa relatívne nedávno predpovedal zánik tradičnej televízie (respektíve veľkých obrazoviek)? Nestalo sa tak a ani nič tomu nenasvedčuje. Naopak, k veľkým obrazovkám sa vraciame stále viac a púšťame si na nich niektorú so streamovacích služieb. Predpokladom je, že počet poskytovateľov týchto služieb sa bude zvyšovať a konkurenčný boj sa bude vyostrovať. Predplatné u spotrebiteľa vyhrá ten, kto poskytne najväčší výber, kvalitnú vlastnú produkciu a adekvátnu rýchlosť streamovania.

Príchod 5G siete

Marketingový a komunikačný priemysel budú z príchodu 5G siete benefitovať azda najviac. Super rýchly internet umožní nielen instantné transfery dát a približne dvadsaťkrát rýchlejšiu sťahovaciu rýchlosť. Umožní používateľom streamovať televízny či video obsah kedykoľvek a kdekoľvek aj prostredníctvom mobilného telefónu a to bez nutnosti pripojenia sa na wifi. Značky budú môcť nadviazať kontakt so svojimi zákazníkmi kedykoľvek s omnoho bohatším obsahom.

Video obsah

O tom, že video je kraľujúci formát online obsahu, ste už počuli minulý rok. Aj rok predtým. Je predmetom azda každého článku s názvom trendy v marketingu. Jeho prvenstvo však stále žiadny iný formát nepredčil a video je stále ten najzaujímavejší spôsob, akým možno doručiť spotrebiteľom interaktívny a ľahko konzumovateľný obsah. Skilly copywriterov sú mierne na ústupe a vyhľadávanejšími sa stávajú šikovní video tvorcovia. Rovnako ako predošlé roky, aj v 2020 bude hlavný zreteľ kladený na atraktívnu vizuálnu stránku obsahu a tiež na mieru interaktivity, ktorú dokáže vyvolať.

 

Teraz, keď už viete, ktorým smerom sa bude marketing uberať v tomto roku, skontrolujte ešte raz svoje marketingové stratégie. Ak totiž nenaskočíte na vlnu istého trendu včas, pravdepodobne z neho už nebudete vedieť vyťažiť maximum.

Použité zdroje: