Koľkokrát sa ešte pochybným Facebook stránkam podarí oklamať slovenských používateľov tejto najväčšej sociálnej siete? Asi ešte veľakrát, a preto neprestávame v osvete.

Pred pár dňami obletela Slovensko celkom masívna zdieľačka súťaže od stránky s názvom Auto doplnky. Výhrou v súťaži bolo 5 luxusných karavanov. Jediné, čo bolo potrebné urobiť, bolo klasické trio: zdieľať príspevok, označiť priateľa v komentári a byť fanúšikom stránky. Ďalej sa už post šíril virálne a ľudia bez rozmyslu komentovali, lajkovali a zdieľali.

13-tisíc fanúšikov za 5 dní

Takýmto spôsobom sa stránke podarilo nahromadiť slušnú fanúšikovskú základňu. Za necelých 5 dní mali na konte vyše 13-tisíc fanúšikov. Misia fake stránky bola teda úspešne splnená. Pokiaľ by na tento podvod neupozornili iné veľké stránky ako Zomri, rôzne médiá či dokonca Polícia Slovenskej republiky, po určitom čase by boli Auto doplnky s najväčšou pravdepodobnosťou premenované, a niekto by tak prišiel k stránke s tisíckami fanúšikov ako slepé kura k zrnu.

Polícia SR poukázala na problém typicky s jej vlastnou dávkou humoru. Oceňujeme. 😀

Ako nenaletieť?

Poďme si dať teda dohromady základné body, ktoré sú jasným ukazovateľom podvodnej stránky či súťaže, ktorá nie je v súlade s pravidlami a žiadnu výhru z nej nečakajte.

Pravidlá súťaže

Každá stránka podlieha pri organizovaní súťaže pravidlám daným priamo spoločnosťou Facebook, tzv. Facebook policy. Tá zakazuje podmieňovať výhru zdieľaním príspevku alebo tagovaním vašich priateľov.

Štatút súťaže

Okrem oficiálnych Facebook pravidiel by mala súťaž obsahovať aj štatút súťaže vytvorený samotnou stránkou. V nej musíte deklarovať, že usporiadateľom súťaže ste vy alebo tiež to, ako naložíte s údajmi získanými od používateľov. Najlepšie je nechať si taký štatút vyhotoviť priamo právnikom, ako to robíme my v daren&curtis.

Podozrivá stránka

Dajte si tú námahu a pred slepým vysharovaním súťažného príspevku na samotnú stránku kliknite. Pozrite sa, kedy vznikla, či má publikovaný nejaký content, koľko má fanúšikov, či má vyplnené kontaktné údaje alebo adresu. Sú to všetko indície, ktoré vám napovedia, či je stránka dôveryhodná, alebo sa len snaží oklamať vás a mnohých ďalších.

Gramatické chyby

Aj fakt, že príspevok obsahuje mnohé gramatické chyby alebo prehnaný počet emodži, môže byť dobrým ukazovateľom neprofesionality, a teda môžeme čakať, že za stránkou, respektíve súťažou, nestojí seriózna spoločnosť.

Kritický rozum

Azda najjednoduchšie pravidlo, ktoré môžete aplikovať, je kriticky sa nad súťažou zamyslieť. Naozaj by vám niekto za jeden share venoval luxusný karavan v hodnote desiatok tisíc eur? A dokonca hneď päť? Ak ide o takú hodnotnú cenu v súťaži, pravdepodobne bude za ňou stáť veľká spoločnosť ako potravinový reťazec a podobne. A súťaž bude spĺňať všetky právne náležitosti, ktoré vždy musia byť k dispozícii na nahliadnutie.

Keď sa vo vašom feede nabudúce objaví ďalšia súťaž, spomeňte si na naše rady. Pokiaľ sa vám bude zdať súťaž podozrivá, neváhajte ju nahlásiť. Ak organizujete súťaž cez Facebook alebo Instagram vy sami, buďte profesionáli a dodržujte všetky pravidlá. Alebo to pokojne nechajte na nás.