„TikTak či TokTok, či ako to je? Hej, niekde som to už počul…“ Čo je to ten TikTok, o ktorom sa začína hovoriť čoraz viac nielen na marketingových konferenciách? Ak ste marketér a ešte ste o TikToku nepočuli, možno by ste mali zbystriť zrak. Ak nie ste marketér, ale ste zvedavý a chcete byť v obraze, taktiež čítajte ďalej. Povieme si viac. 🙂

Z Číny do západného sveta s veľkým úspechom

TikTok je jedna z mnohých sociálnych sietí (vedeli ste, že je ich viac než sto?) na svete. Zdá sa však, že práve táto si vyslúžila väčší úspech ako mnohé iné, a to najmä u mladšej generácie. Sociálna sieť s pôvodným názvom Douyin bola vypustená na trh v roku 2016 v Číne spoločnosťou Byte Dance. Princípom interakcie bolo zdieľanie krátkych videí s hudobným podkladom. V priebehu prvého roka svojej existencie si získala 100 miliónov používateľov a viac než miliardu videní každý deň. O rok vstúpila aj na zahraničný trh (už pod názvom TikTok) a v roku 2018 sa stala najsťahovanejšou aplikáciou v USA za mesiac október. Dnes má na konte viac ako 800 miliónov stiahnutí po celom svete a je dostupná v 75 rôznych jazykoch (slovenčina, žiaľ, medzi nimi zatiaľ nie je).

tiktok
Zdroj obrázok: https://pmcvariety.files.wordpress.com

O čo na TikToku teda ide?

Ako správny zvedavý social media marketér som sa musela pozrieť na TikTok zblízka aj ja. Otvorila som teda AppStore, stiahla appku, prihlásila sa cez Instagram (dá sa aj cez Facebook, Twitter alebo Google účet) a začala bádať. Appka je skutočne jednoduchá. V podstate obsahuje iba feed, kde dostávate naservírované videá od ľudí, ktorých sledujete, alebo odporúčané videá, ktoré by sa vám mohli páčiť. Video môžete pridať aj vy. Stačí sa natočiť pri tom, ako tancujete, spievate, varíte… skutočne pri čomkoľvek, čo vám napadne. Potom už len pridáte hudbu z knižnice, okoreníte to nejakým filtrom a „zavesíte“ s vhodným hashtagom.

Koho na TikToku nájdete?

Azda najväčším špecifikom tejto sociálnej siete sú mladí používatelia. Podľa influencermarketinghub.com je až 41 % používateľov vo veku 16 až 24 rokov. Keď si aplikáciu nainštalujete a prezriete, asi by ste odhadovali ešte vyššie percento tejto vekovej skupiny. Drvivá väčšina príspevkov je od násťročných. Sú to pravdepodobne všetky „decká“, ktoré odišli z Facebooku, lebo nechcú byť na tej istej sociálnej sieti ako ich rodičia. Naraziť však môžete aj na niekoľko celebritných profilov. Medzi prvými si založili účet napríklad komik Jimmy Fallon alebo americký profesionálny skejtbordista a herec Tony Hawk.

Je TikTok zaujímavý pre marketérov?

Rozhodne ponúka zaujímavý priestor. Predovšetkým vtedy, ak sú vaša cieľová skupina generácia Z a mileniáli. Je pravda, že TikTok sa zatiaľ teší obrovskej popularite hlavne v Ázii a Amerike. Pred dvomi až tromi rokmi sme však poniektorí ešte ohŕňali nosom aj nad Instagramom a dnes ho mnohí otvárame častejšie ako Facebook. Dáta či štatistiky o používateľoch na Slovensku nie sú zatiaľ k dispozícii (ak by ste sa k niečomu dopátrali, určite nám dajte vedieť). Marketéri by ho mali mať v hľadáčiku, aby mohli pohotovo zareagovať, keď táto sociálna sieť začne dávať zmysel aj v našich končinách. Je veľmi pravdepodobné, že vystrelí nahor raketovou rýchlosťou, podobne ako sme boli toho svedkami pri Snapchate. Otázkou už len ostáva, či rovnako rýchlo ako spomínaný Snapchat nezapadne prachom.

Aký potenciál má táto sociálna sieť pre značky?

Vo svete to bol spomedzi značiek GUESS, ktorý sa pustil do partnerstva s TikTokom ako prvý. V septembri minulého roka spustil výzvu pod hashtagom #InMyDenim, v ktorej i za pomoci influencerov vyzýval mladých, aby ukázali svoj GUESS look. Nasledovali kampane ďalších značiek, väčšina ktorých bola postavená práve na sile influencerov.


Zdroj www.businesswire.com

Keď zoberieme do úvahy povahu príspevkov (krátke 15-sekundové videá s hudobným podkladom), v rámci reklamy sa otvára najlepší priestor pre promo hudobníkov a ich albumy alebo nahrávacie spoločnosti. Je tu však jeden problém, ktorý sťažuje marketérom život. Kampane nie je možné prepojiť s Facebookom alebo Googlom, preto je veľmi problematické merať ich a vyhodnocovať. Aj napriek tomuto mínusu im však stojí za to investovať nejakú časť do budžetu na sociálne siete práve sem. Na rozdiel od lajku, komentára či impresie získate od používateľa 20 až 30 minút, ktoré potrebuje na vytvorenie a nazdieľanie svojho videa (napríklad pri výzve #hashtagchallenge, keď je úlohou používateľa vytvoriť video podobné tomu originálnemu, ktoré publikuje značka).

Vývoj TikToku na slovenskom trhu budeme sledovať a o novinkách vám dáme určite vedieť.

Základné informácie o tejto novej sociálnej sieti mladých už máte. V ďalšom článku sa podrobnejšie pozrieme na samotnú aplikáciu a prejdeme si všetky jej funkcionality. Ak vás táto téma zaujíma, sledujte náš blog, aby vám nič podstatné neuniklo. 🙂