Všade počúvate, aké je PPC efektívne pre firmy, no vy stále poriadne nerozumiete, pre koho a kedy je vhodné? Nechajte si poradiť a prečítajte si zrozumiteľné vysvetlenie pojmu PPC.

Čo je to PPC?

PPC je skratka z anglického výrazu „pay per click,“ teda platenie za kliknutie. Základným rozdielom medzi klasickým billboardovým, novinovým či televíznym reklamným formátom je ten, že platíte až vtedy, keď reklama niekoho zaujme a klikne na ňu. Teda neplatíte za zverejnenie reklamy, ale až následne za jej výkonnosť, čo je v tomto prípade kliknutie. PPC reklama sa používa iba v online prostredí, čiže na internete. Formát reklamy môže byť rôzny. Najčastejšie sa využívajú bannery (obrázky) a textové reklamy, teda výsledky vyhľadávania napr. v Google. Reklamným formátom však môže byť aj video, animovaný obrázok (HTML5), 3D fotka, zobrazovacie okno a mnoho ďalších.

Ukážka textovej reklamy vo výsledkoch vyhľadávania v Google.

Pre koho je PPC reklama vhodná?

Úplne pre každého. Podľa štatistiky z roku 2018 má až 81% ľudí na Slovensku prístup na internet (zdroj) a tento počet rastie každým rokom. Celkový počet používateľov internetu na celom svete bol v roku 2018 až 4 156 932 140. Čo sa týka sociálnych sietí, na Facebooku bolo 2,2 miliardy používateľov a na YouTube 1,5 miliardy (zdroj). Čo tým chceme povedať? Že pomocou PPC reklamy viete často zasiahnuť podobní počet ľudí, ako napr. cez rádio, televíziu či noviny. Dokonca viete ovplyvniť aj to, komu sa reklama zobrazí a komu nie. Čiže akýkoľvek biznis, ktorý potrebujete zviditeľniť,  cez PPC reklamu máte väčšiu šancu, že reklamu uvidí ten, komu ju chcete ukázať.

Ukážka video reklamy na YouTube (pred spustením videa sa prehrá reklama).

Kde uvidím PPC reklamu?

Takmer kdekoľvek pri surfovaní na internete. Vyššie som už spomenula, že PPC reklama je iba v online prostredí a jeho súčasťou sú aj sociálne siete, ako je Facebook, YouTube, Instagram či rôzne vyhľadávače a porovnávače, ako Zoznam, Sklik, Heureka a pod. Ak vás zaujíma reklama na Facebooku, prečítajte si aj náš článok venovaný práve tejto téme.

Najpoužívanejším vyhľadávačom na Slovensku, ktorý využíva PPC reklamy je Google. Na ňom vieme vytvárať reklamy cez nástroj Google Ads. Google má svoju sieť partnerských stránok, ktorých je skutočne veľa. Kdekoľvek na ich stránkach sa môže zobraziť reklamný banner, video či iný formát reklamy. PPC reklamy teda nájdete aj na YouTube, Facebooku, Instagrame či na rôznych spravodajských stránkach a pod.

Ukážka bannerových reklám na spravodajskom portáli SME (vľavo hore – reklama na Lidl, v strede – reklama na A3 Sport, vľavo dole – reklama na KonferNet).

V čom sú jej výhody?

Najväčšou výhodou je možnosť personalizácie, ktorú iné reklamné kanály nemajú. Ak rozvesíte plagáty po meste či odvysielate TV spot, reklamu uvidí ktokoľvek, aj tí ktorých to nezaujíma. Pre nich to môže pôsobiť rušivo, čo môže spôsobiť negatívny dojem z vašej firmy. Našťastie PPC reklamu môžete personalizovať takmer na kohokoľvek. Viete si vybrať cielenie podľa veku, pohlavia, geografickej lokácie, záujmov, tém, histórie prehliadania stránok, vyhľadávania konkrétnych výrazov či vykonania konkrétnej akcie na vašej stránke v minulosti. Tým viete zacieliť pomerne úzke skupiny ľudí, ktorých by mohla vaša reklama najviac zaujať, a tým pádom nezahlcovať obsahom ľudí, ktorých to nezaujíma.

Vďaka personalizácii viete tiež ušetriť veľa peňazí. Aj preto sa PPC reklama radí medzi najlacnejšie možnosti inzerovania. Dopredu si viete nastaviť, koľko peňazí chcete na reklamy minúť a koľko by stálo jedno kliknutie. Tým sa dá veľmi ľahko merať, koľko vás stojí jeden klik (teda jeden človek príde na vašu stránku) a koľko vám prinesie tržieb. PPC reklamy sa dajú veľmi dobre vyhodnocovať na základe nazbieraných dát, čím máte pomerne presný prehľad o tom, do čoho investujete peniaze a čo z toho získate. Ak vás zaujíma tvorba rozpočtu pre PPC reklamy, prečítajte si článok, v ktorom sme sa tomu venovali podrobnejšie.

Ukážka reportu, ktorý dostávajú naši klienti každý mesiac. Report najskôr osobne vysvetlíme, aby si klienti vedeli pozerať výkonnosť, investície či návratnosť investícií kedykoľvek a za akékoľvek časové obdobie.

Aké sú jej nevýhody?

Nastavenie PPC reklám si vyžaduje aspoň trochu skúseností, zručnosti a času. Reklamy sa nastavujú v nástrojoch, ktoré nestačí len povypĺňať a reklamy nechať tak. Aby vám neodchádzali investované peniaze zbytočne do vzduchu, je potrebné sa reklamám pravidelne venovať a meniť nastavenia pre každú reklamu individuálne podľa jej výkonnosti. Čím presnejšie cielite reklamu, tým viac vám môže priniesť. Viac informácií o tom, ako vytvoriť kvalitné reklamy, sa dočítate aj tu.

Ak nastavovanie PPC reklám dobre neovládate, stále sú tu marketingové agentúry, ktoré majú špecialistov iba na PPC reklamy. Vďaka tomu viete zveriť svoje reklamy do skúsených rúk a vyťažiť z nich maximum. Dbajte však na to, aby vám špecialisti vždy dostatočne zrozumiteľne vysvetlili, akým spôsobom nastavujú vaše reklamy, aby ste mali prehľad o tom či ich cielite na správne publikum a vaše peniaze investujete zmysluplne. Ak budete mať vaše reklamy zacielené efektívne, môže sa vám dokonca stať, že budete musieť prijať nových zamestnancov, ako sa to stalo aj nášmu klientovi.

Už máte lepší prehľad o pojme PPC? Veríme, že sme vám základy načrtli čo najzrozumiteľnejšie. Ak by ste sa chceli pustiť do PPC reklám alebo mali akékoľvek otázky, neváhajte sa obrátiť aj na nás, PPC špecialistov v daren&curtis J.

 

Mohlo by vás zaujímať: