Otázka, ktorú si kladie väčšina z nás každý rok. Čo bude trendom? Na čo nezabudnúť a čo by sme určite nemali podceniť? Vybrali sme niekoľko oblastí, na ktoré by ste sa mali v roku 2019 zamerať (ak ste tak doteraz neurobili).
Rok chatbotov
Chatboty tu máme síce už dlhšie, no na Slovensku sa začali využívať výraznejšie až nedávno. Využiť sa dajú naozaj na čokoľvek, či už na hlásenie počasia cez nakupovanie oblečenia až po zastúpenie zákazníckej podpory.
Prečo vôbec využívať chatboty? Lebo šetria čas a náklady. V prípadovej štúdii spoločnosť Amtrak, ktorá zabezpečuje verejnú dopravu, opisuje, ako dokázala pomocou chatbota odpovedať na viac ako päť miliónov otázok, a ušetriť tak až milión dolárov ročne na zákazníckom servise. Vďaka chatbotu dokonca dokázala zvýšiť počet rezervácií o 25 % a tie generovali o 30 % vyššie tržby ako zvyčajne. (Zdroj: https://nextit.com/case-studies/amtrak)
Pamätáte sa ešte na zavedenie GDPR v minulom roku? Väčšina firiem riešila súhlas so spracovaním osobných údajov pomocou mailu, kvôli čomu mala väčšina z nás zaspamovanú schránku GDPR. J&T banka využila na to svoj chatbot Eduart, ktorý získaval súhlas pomocou správy cez messenger.
O ich ďalšom využití si môžete prečítať v mojom staršom článku Boty v Messengeri sa dajú využiť na čokoľvek.
Príprava na hlasové vyhľadávanie
Vedeli ste, že v USA 40 % dospelej populácie využíva denne hlasové vyhľadávanie? Aj keď je tam toto vyhľadávanie bežná vec, na Slovensku sa zatiaľ veľmi nevyužíva. A pravdepodobne ešte nejaký čas ani nebude. No príde čas, keď bude toto vyhľadávanie samozrejmé aj u nás, preto sa treba naň poriadne pripraviť.
Načítanie stránky musí byť dostatočne rýchle (ideálne do 3 sekúnd), dôležité je mať SSL certifikát a, samozrejme, stránku mobile friendly. Svoj obsah na stránke prispôsobte hlasovému vyhľadávaniu. Ľudia budú inak vyhľadávať pomocou hlasu, štandardne budú vyhľadávacie frázy dlhšie.
A hlavne nezabúdajte na lokálne SEO. Keď sa budeme chcieť najesť a povieme do vyhľadávača „najbližšia reštaurácia v okolí“, aká sa podľa vás ukáže? Tá s dobre vyriešeným lokálnym SEO.
Výraznejšie vylaďovanie webových stránok
Google každý rok čoraz viac dbá na kvalitu zobrazovania webových stránok. Pomocou vyhľadávača sa snaží doručovať najrelevantnejšie a najkvalitnejšie webové stránky na naše vyhľadávacie dopyty. Mali by sme sa snažiť neustále ich zdokonaľovať a optimalizovať. 100 % vyladená stránka totiž neexistuje.
Nestačí mať len kvalitný obsah, stránka musí byť dobre optimalizovaná aj z hľadiska UX/UI. Rýchle načítanie webovej stránky je dnes už must. Ak sa zákazník nevie orientovať a dostať sa k svojmu cieľu do niekoľkých sekúnd, automaticky odchádza preč. A s ním aj peniaze. Navyše, webové stránky ovplyvňujú z 80 % aj výkonnosť vašich online kampaní. Rýchlosť môžete zvýšiť napríklad pomocou zjednodušenia kódu webovej stránky, zmenšenia veľkosti obrázkov na webe, prípadne využitia AMP (Accelerated Mobile Pages), ktoré v mobiloch zrýchli načítanie stránky do niekoľkých stotín sekundy!
V roku 2018 bol v Google zavedený Mobile First index, ktorý sa pozerá na weby a hodnotí ich primárne z pohľadu mobilov. Ak stále nemáte svoju stránku responzívnu, budete mať tento rok naozaj problém.
Nezabúdajte hlavne na SSL certifikát. Veľa slovenských firiem ho stále nemá nahodený na svojich weboch (a dokonca ani veľké značky). Môžete tým strácať veľkú časť návštevnosti. Ak ho totiž nemáte zavedený, prehliadač vám môže zobraziť túto nemilú hlášku a zamedziť vstup na stránku.
Omnichannel marketing
Môžete mať perfektne nastavené searchové Google Ads kampane, no ak zákazníci vašej značke neveria a nepoznajú vás, je malá pravdepodobnosť, že u vás nakúpia. Taktiež môžete mať skvelú komunikáciu na sociálnych sieťach, výborne budovať svoj brand, no ak sa pri vyhľadávaní produktu nezobrazíte v Googli, môžete prísť o objednávku od zákazníka.
Dávať peniaze do kanálov, ktoré nám prinášajú objednávky, je samozrejmosť. No netreba zabúdať ani na tie podporné. Éra, keď vám stačili len zapnuté Google Ads kampane na generovanie slušných ziskov, sa už dávno skončila.
Budžet si rozdeľte do kanálov, kde môžete zasiahnuť svojho zákazníka, a tie sa snažte pushovať. Aj do tých, ktoré na prvý pohľad neprinesú objednávku. Nákupný proces nie je veľakrát taký jednoduchý, ako si väčšina z nás myslí.
Zákazník často navštívi váš web aj šesťkrát, kým nakúpi. Dovtedy sa rozhoduje, výsledná schéma nákupného procesu teda môže vyzerať takto:
- nájde vás pomocou Google Ads kampaní (Google Ads),
- príde na web pomocou remarketingu na Facebooku (facebooková kampaň),
- uvidí váš príspevok na sociálnych sieťach, následne si naťuká váš web a prihlási sa na odber newslettra (sociálne siete – Facebook),
- chce si prečítať recenziu na výrobok, ktorý si plánuje kúpiť, a prostredníctvom Googla sa dostane na váš článok (organická návšteva – blog),
- príde mu od vás newsletter, pomocou ktorého sa dostane na web (e-mail marketing),
- kúpi si u vás produkt.
Stačí, aby sme sa nevenovali jednému z týchto kanálov v zátvorke a tento zákazník by u nás už nemusel nakúpiť.
Toto sú oblasti, na ktoré sa v roku 2019 odporúčame určite zamerať a žiadnu z nich nepodceniť. Väčšina z nich sa využíva síce už dlhšie, no tento rok sa bude na ne klásť ešte väčší dôraz.
Mohlo by vás zaujímať: