Reklama na Facebooku je už neodmysliteľnou súčasťou takmer každej digitálnej stratégie. Existuje niekoľko pohľadov a názorov, či už na efektivitu, alebo samotné využitie tohto reklamného kanála. A ako to býva, postupom času sa aj na Facebook nabalilo niekoľko mýtov a poloprávd, na ktoré u nás v daren&curtis narážame už so železnou pravidelnosťou. Keďže spomínaných mýtov je naozaj slušná kopa a venovať sa každému by zabralo možno aj niekoľko článkov, rozhodli sme sa vybrať tie, s ktorými sa stretávame najčastejšie.

Facebook je príliš drahý

Azda najčastejší mýtus, s ktorým sa stretávame a ktorý je absolútne nepravdivý. Facebook je považovaný za jeden z najefektívnejších reklamných kanálov súčasnosti. Bohužiaľ, tí, ktorí v ňom nevedia pracovať, nedosiahnu uspokojivé výsledky (a potom vznikne takýto mýtus). Ak sa však orientujete vo svete facebookovej reklamy, pri dennom rozpočte 5 až 10 eur viete dosiahnuť požadované výsledky. Iste, celkové náklady na facebookovú reklamu ovplyvňujú viaceré faktory, ale stále platí, že pri správnom používaní a nastavení patrí Facebook medzi najefektívnejšie kanály.

Facebook sa nehodí pre B2B kampane

Vznik tohto mýtu je do veľkej miery podporovaný celkovým vnímaním Facebooku aj ako sociálnej siete, aj ako reklamného kanála. Mnoho marketérov vníma Facebook ako skvelé miesto na reklamy typu „lead generation“ na umiestňovanie „lead magnetov“. Jednoducho sa snažia zacieliť na určitú cieľovú skupinu, ktoré je pre nich relevantná.

Netreba však zabúdať, že Facebook má jedno z najprepracovanejších cielení v rámci online reklamy vôbec. Umožňuje cieliť podľa demografických údajov, zamestnania, priemyselného odvetvia či podľa pracovnej pozície. V princípe je potrebné držať sa rovnice „správny obsah + správne zacielenie = úspech“.

Určite sa netreba báť B2B kampaní. Na FB je to práve najlepšie miesto pre tento typ kampaní.

Remarketing pre všetkých návštevníkov webu

Remarketing je skvelá vec. Umožňuje vám zobrazovať reklamu ľuďom, ktorí už boli na vašom webe, a ukazovať im tak ďalšie posolstvo. Nie je však nutné ani žiaduce „remarketovať“ všetkých používateľov. Je to len ďalší mýtus. Nezabúdajte, že na váš web chodia používatelia z rôznych kanálov. Je rozdiel, ak prišli z banerovej reklamy na Facebooku, z reklamy vo vyhľadávaní Adwords alebo organicky. Ak promujete produkt alebo službu, ktorá ma viacero súčastí a v reklame je iba jedna časť a druhú ukazujete ako remarketing, mali by ste remarketovať iba tých, ktorí prišli z bannerovej reklamy. Ak poskytnete remarketing návštevníkom, ktorí nevideli prvú časť, nebudú tomu rozumieť a reklama sa minie účinkom. Ak využívate remarketing pri storytellingu, nechcete cieliť na všetkých používateľov, ale len na tých, ktorí videli príslušnú časť príbehu.

Pravý stĺpec nefunguje

Tento mýtus vznikol podľa nás nepochopením toho, na čo pravý stĺpec reálne slúži. Pri použití tohto umiestnenia treba myslieť hneď na niekoľko vecí. Ako najdôležitejšiu a najpodceňovanejšiu by sme uviedli kreatívu. Pomerne často sa stáva, že do pravého stĺpca sa použije banner, ktorý je určený do newsfeedu. V pravom stĺpci sa potom zobrazí omnoho menší, text je nečitateľný a celkovo sa nedá identifikovať, čo vlastne na baneri je. Ideálne je mať adset, kde je vybrané jediné umiestnenie, a to pravý stĺpec s optimalizáciou reklamy na doručenia nastavenou na kliknutia na odkaz. Výhodou pravého stĺpca je, že môžete ukazovať reklamu v omnoho vyššej frekvencii než v newsfeede bez toho, aby ste začali cieľovú skupinu nudiť.

Čím viac fanúšikov, tým lepšie 

Počet fanúšikov je často nesprávne braný ako alfa a omega úspešnosti na Facebooku. Opäť je to len ďalší mýtus. Na začiatku boli fanúšikovia meradlo úspešnosti samotnej stránky, ale počas toho, ako Facebook postupne okresával organický dosah, prestávali byť fanúšikovia až takí dôležití (neplatí to, samozrejme, plošne).

Pre úspešnú reklamnú kampaň na Facebooku nie je počet fanúšikov rozhodujúci. Je určite super poctivo ich zbierať (žiadne nákupy z Indie a Pakistanu), dáva to dôležitosť a dôveryhodnosť samotnej stránke, ale nerozhoduje to o tom, či bude samotná kampaň úspešná, alebo neúspešná.

Musíte prispievať každý deň

Tento mýtus tvrdí, že na to, aby stránka fungovala a reklama generovala zaujímavé čísla, musíte uverejňovať príspevky každý deň. Čím viac príspevkov, tým viac lajkov, tým viac platiacich fanúšikov. Nie, táto rovnica neplatí a takto nefunguje.

Je super mať vypracovaný postplán na mesiac dopredu s relevantnými témami. Je skvelé, keď fanúšikovia interagujú s príspevkami a príspevky im prinesú informácie o produkte alebo o nových akciách, ale určite to nie je potrebné robiť každý deň. Rovnako ako pri reklame, vysoká frekvencia je otravná a používatelia prestanú reklamu alebo príspevky vnímať, či dokonca prestanú sledovať stránku úplne.

Máte nudný produkt? Na Facebook s tým nechoďte

Štýlové oblečenie, luxusné dovolenky alebo iný trendový produkt sa predávajú najlepšie a produkt, ktorý je „nudný“ a všedný, nemá šancu. Omyl. Ak ste doteraz predali aspoň pár produktov, s najväčšou pravdepodobnosťou je vaša cieľovka aj na Facebooku. Nie je potrebné byt ultratrendoví, ale opäť treba staviť na osvedčenú klasiku. Reklama má byť totiž užitočná a má poskytnúť riešenie problému, ktorý používateľ má, alebo má vyvolať záujem o daný produkt.

Netreba sa báť „nudných“ produktov, treba len správne nastaviť marketingovú stratégiu a výsledky sa dostavia.

Facebook je vhodný iba vtedy, ak viete doručiť produkt po celej republike 

Máte malý e-shop a doručujete len v rámci mesta? Alebo vlastníte iba malú kaviareň v centre mesta a chcete prilákať viac zákazníkov. Tak na reklamu na Facebooku ani nemyslite, nie je pre vás. Toto tvrdenie je absolútne nesprávne. Facebook, ako aj iné reklamné kanály, vie cieliť podľa geografických údajov, dokonca aj podľa poštového smerovacieho čísla. Facebook je rovnako ideálne miesto tak pre globálne, ako aj pre lokálne značky. Ak ste malá kaviareň alebo malý e-shop a chcete osloviť potenciálnych zákazníkov vo veľmi malom okruhu (napríklad aj 7-kilometrovom), pre Facebook to nie je žiaden problém.

Legenda o ideálnom čase na publikovanie príspevkov

V tomto prípade nejde ani tak o mýtus, ako skôr o to, že každý sa pozerá na túto problematiku cez svoju optiku. Každý produkt alebo okruh záujmov je jedinečný. Inak je zaujímavý príspevok o najnovšom iPhone a inak o novom dátovom paušále od mobilného operátora, respektíve inak reagujú používatelia na rôzne príspevky.

Neexistuje žiaden návod na publikovanie príspevkov, ktorý vám povie, že ak ich budete uverejňovať každý utorok v nepárnom mesiaci o deviatej večer, budú mať vysoký engagement. Nie, takéto niečo neexistuje. Ak však chcete zistiť, čo vaše publikum najviac zaujalo, pozrite si vaše doterajšie príspevky vo Facebook Insights. A testujte a skúšajte nové veci, zmeňte prístup a opäť sledujte výsledky. Jednoducho nájdite si váš správny čas.

Mýty a legendy v online prostredí

Existuje kopa ďalších viac či menej známych mýtov, a to nielen o reklame na Facebooku. Každé tvrdenie v rámci online reklamy je vždy vhodné preveriť. Veľa mýtov vzniká len z obyčajného nepochopenia problému, respektíve z opakovania chýb. Ak máte pochybnosti alebo veľa otázok, pokojne sa obráťte aj na nás.