Nech už hľadáte na webe čokoľvek, takmer určite sa nájde nejaký e-shop, ktorý vám to ponúkne. Tento priemysel už zďaleka nie je v plienkach. Avšak aj napriek tomu sa mnoho e-shopov stále dopúšťa tých istých chýb a omylov, ktoré im bránia v raste. Preto sme sa o tom porozprávali s naslovovzatým odborníkom Michalom Králom, ktorý už viac ako 10 rokov stojí na čele portálu na porovnávanie cien internetových obchodov Pricemania.sk.

 

Michal, keď sa obzrieš 10 rokov dozadu, ako vtedy vyzeralo odvetvie internetových obchodov? Alebo inak, ako si ho vnímal ty?

Dovolím si tvrdiť, že presadiť sa bolo výrazne jednoduchšie, ako je to dnes, hoci obratovo sme dnes, samozrejme, niekde inde ako to bolo povedzme v roku 2008. Napríklad na Pricemanii nám stačilo rozširovať katalóg a pridávať nové e-shopy a prakticky bez nejakého masívneho marketingu sme sa dostali po 3 rokoch na 1 mil. návštev za mesiac. Dosiahnuť podobné čísla dnes je napriek rastu segmentu už oveľa ťažšie, a to vzhľadom na rastúcu konkurenciu, aj na politiku Googlu, ktorý extrémne tlačí práve na platené pozície. Získať dnes bezplatný traffic, na ktorom máte najvyššiu maržu, stojí teraz omnoho viac energie ako v minulosti. Navyše si už prakticky neviem predstaviť biznis, ktorý by sa dokázal presadiť úplne bez platenej reklamy.

Na druhej strane máte dnes k dispozícii špičkové know-how a možnosti vzdelávania a mentoringu (napríklad program Pricemania Academy), vďaka ktorému sa viete zlepšovať oveľa rýchlejšie, a vyvarovať sa tak systému pokus – omyl. To v minulosti nebolo, a veľa podnikateľov sa tak muselo učiť na vlastných chybách. Zároveň je dnes pomerne jednoduché rozbehnúť e-shop na viacerých trhoch, hoci, samozrejme, presadiť sa, to už chce špičkový web, atraktívny sortiment a vymakaný marketing. To všetko zvyšuje vašu šancu na úspech.

michal kral

Ľudia sa často púšťajú radšej do podnikania cez e-shop ako do kamenných obchodov, pretože sú presvedčení, že je to jednoduchšia a rýchlejšia cesta s potrebou nižšej počiatočnej investície. Stotožňuješ sa s týmto presvedčením aj ty?

Závisí to od uhla pohľadu. Na jednej strane dnes dokážete vytvoriť e-shop s pár stovkami eur vo vrecku vďaka krabicovým riešeniam (prenájom e-shopu) a dostupnému vzdelávaniu. Na druhej strane rozbehnúť e-shop do väčších čísel a zároveň dosahovať rozumnú ziskovosť je už niečo diametrálne odlišné. Je to niečo ako ísť si rekreačne zahrať futbal s kamošmi vs. vyhrať Ligu majstrov. 🙂 Oboje je rovnaký šport, ale to druhé si vyžaduje naozaj roky driny, naberania skúseností, makania na sebe a kopu časových a finančných investícií.

Dnes teda viete rozbehnúť e-shop za pár stoviek eur aj za 30 000+ eur. Všetko závisí od vašich ambícií a očakávaní.

Skúsme teda ísť na koreň veci. Vedel by si vyšpecifikovať chyby, ktorých sa začínajúce e-shopy dopúšťajú najčastejšie?

Najväčšia chyba často vzniká už na začiatku, a to je nedostatočná príprava a celkové podcenenie samotného projektu. Vo väčšine prípadov zistíte, že prevádzka e-shopu si vyžaduje oveľa viac času a úsilia, ako ste predpokladali. Okrem špičkového webu totiž musíte riešiť produktové portfólio, marketing, logistiku, zákaznícky servis, byrokraciu a popritom všetkom sa stíhať vzdelávať a rozvíjať váš biznis strategicky.

Často je problémom aj absencia biznisového plánu, a tak sa môže stať, že až po prvých mesiacoch zistíte, ako ste na tom z pohľadu čistej marže a celkovo ziskovosti e-shopu. Odporúčam preto vždy pred rozbehnutím e-shopu pripraviť aspoň základnú kalkuláciu nákladov a výnosov, aby ste vedeli reálne naplánovať aj marketingové investície, bez ktorých sa bude e-shop rozbiehať vo väčšine prípadov veľmi pomaly.

Viac o chybách e-shopov sa dozviete aj v mojom e-booku, ktorý si môžete bezplatne stiahnuť tu.

A čo keď mám e-shop, ktorý už istý čas funguje, no nedokáže sa posunúť na vyššiu úroveň? Aké chyby či mylné presvedčenia sú najčastejšie v tomto štádiu?

Vtedy je dobré poradiť sa so skúseným externým konzultantom alebo agentúrou, ktorá vie rozanalyzovať jednotlivé oblasti vášho e-shopu a identifikovať, kde je najväčší priestor na zlepšenie. Kľúčové oblasti sú webová analytika (detailne zauditovať Google Analytics a Google Search Console), SEO, čiže optimalizácia pre vyhľadávače, analýza použiteľnosti webu a nákupného procesu (má vplyv na mieru konverzie e-shopu), audit jednotlivých marketingových aktivít a, samozrejme, aj analýza konkurencie a trhu celkovo.

Z toho všetkého by malo byť zrejmé, ktoré kroky sú potrebné na to, aby sa e-shop posunul na vyšší level. Nie zriedka je podmienkou ďalšieho rastu zmena e-shopového riešenia, ktoré je motorom vášho on-line biznisu. A keď motor zadrháva, ťažko s ním môžete vyhrať preteky. 🙂

Akú rolu v manažmente e-shopu hrá trh, pre ktorý je vytvorený? Môžeme predávať na Slovensku, no aj do celého sveta. Sú tam nejaké výrazné rozdiely okrem jazykovej stránky?

Treba si racionálne priznať, že Slovensko je z globálneho pohľadu malý trh, či už vzhľadom na počet nakupujúcich on-line, alebo aj celkovo z pohľadu kúpnej sily, ktorá je väčšinou mimo väčších miest pomerne limitovaná. Zároveň však platí, že ak nemáte skúsenosti s on-line biznisom, ťažko sa budete presadzovať hneď na medzinárodnom trhu. Preto odporúčam rozbehnúť e-shop najskôr na SK/CZ trhu a následne byť pripravený pomerne rýchlo a efektívne expandovať do ďalších krajín či predajných kanálov.

Čo by si poradil začínajúcemu podnikateľovi, ktorý by to chcel skúsiť v segmente e-shopov, no nevie, ako si vybrať ten správny produkt, či je tu pre daný produkt trh alebo či nie je konkurencia taká veľká, že neprerazí?

Existujú voľne dostupné nástroje (Google Trends, Google AdWords, rôzne SEO nástroje), ktoré vám dajú jednoznačnú informáciu, aká je vyhľadávanosť vášho portfólia na danom trhu. Ak je veľmi nízka, znamená to, že budete musieť dopyt aktívne generovať, čo si vyžaduje vysoké investície do marketingu (samozrejme, v závislosti od produktu a cieľovej skupiny). Ak už dopyt po vašom sortimente existujte, treba si zmapovať konkurenciu, kvalitu ich e-shopov a marketingovú silu. Až potom viete zvážiť, akou stratégiou sa dokážete presadiť.

V každom prípade si treba vyčleniť dostatočné zdroje na úvodnú marketingovú/PR kampaň. Odporúčam šikovne využiť content marketing a sociálne siete, ktoré dnes umožňujú aj pri relatívne nízkych nákladoch osloviť skutočne široké publikum.

eshop

Ako by si zhodnotil súčasnú situáciu na tomto trhu? Je dnes zlatý vek na otvorenie si e-shopu?

Povedal by som to tak, že spustenie e-shopu nebolo nikdy jednoduchšie a zároveň vybudovanie úspešného a ziskového e-shopu, ktorý uživí majiteľov aj celý tím, nebolo nikdy zložitejšie. Veľkí hráči sú stále dominantnejší a presadiť sa medzi nimi je čoraz náročnejšie.

Ak však máte odhodlanie, vzdelávate sa, máte kvalitné e-shopové riešenie a atraktívny sortiment, nič nie je nemožné. Každopádne vám držím palce pri rozvíjaní vašich projektov, aby sme mali na Slovensku čoraz viac medzinárodne úspešných a ziskových e-shopov!

Ďakujeme za rozhovor.