Čo je nové vo svete e-commerce? Akým výzvam môže v najbližšej dobe čeliť aj váš e-shop? Odpovede na tieto otázky sme boli ako partneri zisťovať v Senci na MastersGate súťaži a summite pre e-shopy.

Deň prvý (Adam Mészáros)

Ako úspešne vybudovať značku v online a offline svete?

Tretí ročník najväčšej konferencie pre e-shopy otvoril náš Jakub Čech, ktorý svojimi odporúčaniami k poctivému budovaniu značiek jemne vytiahol viacerých majiteľov e-shopov zo svojej komfortnej performancovej zóny.

Čo by sa stalo, ak by zrazu nastal výpadok napr. AdWords? Nakúpili by ľudia u vás? Jakub definoval 5 pilierov úspešnej značky, ktoré vašu firmu podržia bez ohľadu na výkonnosť vašich kampaní.

Vedeli ste, že Amundsen nie je z Fínska? Takisto ani značka Häagen-Dazs nemá nič spoločné so Škandináviou. Obe sú príkladom toho, ako Jakub poukázal, že strategická tvorba značky môže mať naozaj silný vplyv na vnímanie vašej spoločnosti a je len na vás, ako to využijete.

 mastersgate

Psychológia zákazníka s praktickou aplikáciou

Peter Solnička z Exponea Smallbiz nám na konkrétnych prípadových štúdiach ukázal, aký dopad na konverzie môže mať znalosť psychológie spotrebiteľa a najmä jej efektívne využitie.

Možno vás neprekvapí, že priemerný slovák reaguje lepšie na pocit exkluzivity ako na cenové zvýhodnenie, zatiaľ čo v Čechách je to presne naopak a aj malá zľava má obrovský vplyv na rozhodovanie sa.

Dozvedeli sme sa dokonca, že jeden e-shop s oblečením prispôsoboval svoje skladové zásoby outfitom z Instagramu Kim Kardashian s predpokladom, že o podobné kúsky bude následne zvýšený dopyt. Aj sa tak stalo. Konverzie išli nahor.

Vedeli ste, že na stránke Booking prebieha niekedy naraz až 1000 A/B testov? Možno sa vám to zdá prehnané, no faktom ostáva, že A/B testovaním prvkov vo vašom e-shope skutočne viete zistiť čo najlepšie pôsobí práve na vašich zákazníkov.

Automatizácia a AI v online marketingu

Počas prednášky jedného z partnerov konferencie, agentúry UI42,  sme mali možnosť vypočuť si rozhovor medzi Google umelou inteligenciou a kaderníckym salónom. Google v tomto prípade veľmi efektívne a na nerozoznanie od skutočného človeka objednal svoju majiteľku na termín ku kaderníčke.

mastersgate

Panelová diskusia s minuločnými víťazmi MastersGate

Veľmi inšpiratívnou bola aj panelová diskusia minuloročných víťazov MastersGate, kde napriek tomu, že by to možno niekto čakal, ani jeden z účastníkov nepovedal žiaden recept na úspech, žiaden nástroj, ktorý by univerzálne odporúčali. Všetci sa totiž zhodli, že najdôležitejšia je poctivá práca, radosť a úprimný vzťah k zákazníkom.

10 samovrážd v SEO alebo čo nerobiť?

Orientujete sa v pojmoch ako crawl budget, kanonizácia, dynamický rendering? Viete aký účel plní súbor robots.txt? Ak nie, je možné, že páchate jednu z desiatich SEO samovrážd, o ktorých nám porozprával Pavel Ungr. Netreba mať obavy, každá zo samovrážd má našťastie relatívne jednoduché riešenie a určite v tom nie ste sami. Napr. až 65% webov na svete obsahuje duplicity, ktoré sú jedným z najbežnejších SEO problémov.

mastersgate

Optimalizujte rýchlosť webu – pre pokojný spánok počas sezóny

Ak máte pocit, že váš web je pomalý, pravdepodobne by sme u vás našli jeden z troch najčastejších problémov: nesprávne zoptimalizované obrázky, nesprávne nastavené cachovanie, nesprávne a extenzívne používanie JavaScriptu.

Pre zmeranie rýchlosti webu, resp. aspoň frontendovej časti, nám UI42 odporúča nástroje priamo od Googlu – PageSpeed Insights alebo Lighthouse.

Novinky a trendy v online marketingu, B2B vs. B2C

Na záver prvého dňa nám Martin Volek z agentúry Volis International zanechal niekoľko naozaj výborných rád. Venujte sa Google recenziám, nepodceňujte ich. 90% ľudí dôveruje recenziám na internete rovnako ako odporúčaniam od svojich blízkych. Pri tvorbe webu nie je v dnešnej dobe vôbec prehnané začat dizajnovať mobilnú verziu, až potom desktopovú.  1 000 000 000 – viete čo sa skrýva za týmto číslom? Priemerne jednu miliardu videní odsleduje celé Slovensko na YouTube za mesiac. Stále si nie ste istí, či je to pre vašu kampaň vhodný kanál?

Deň druhý (Zuzana Krasnanská)

Ako pomôže brandbuilding vašej značke – „neriešte to sami“

Druhý deň konferencie Mastersgate otvoril Karel Novotný prednáškou o brandbuildingu a jeho dôležitosti. To, že značka nie je len názvom, logom a korporátnymi farbami už isto všetci viete, ale vedeli by ste opísať svoju značku jednou vetou? Ako praktickú pomôcku Karel uviedol tri kruhy. Prvým bol kruh WHO vyjadrujúci nutnosť zodpovedania otázok „Kto a odkiaľ ste“, „V čo veríte“, či „Ako ste firmu zakladali“. Druhým kruhom, ktorý firmy najčastejšie komunikujú je kruh WHAT, v ktorom sa treba opýtať „Čo robím”, „Čo ovládam”, „V čom vynikám”. Najdôležitejším a najzanedbávanejším kruhom je však kruh tretí, FOR. Tento kruh vyjadruje užitočnosť značky, na ktorú sa dá pýtať „Komu alebo čomu prospievam”, či „Ako ma vnímajú”.

Koncept posledného kruhu objasnil Karel na príklade pizze. Firmy majú tendenciu komunikovať pizzu prostredníctvom kruhu WHAT ako najväčšiu pizzu či pizzu s najrýchlejšou donáškou alebo pomocou kruhu WHO ako Pepeho pizzu. Čo však niekedy prehliadajú je kruh FOR, ktorý vie doplniť aj teenager – pizza je predsa nástroj social bondingu.

Výstižným príkladom je reklama pre Amazon, ktorá spĺňa všetky atribúty troch kruhov.

Viete ako potešiť zákazníka v dobe marketingovej transformácie?

Tereza Kučerová (IKEA) vyjadrila myšlienku celej svojej prednášky hneď v prvej vete – „Marketingová transformácia nie je o prechode na digitál, ale zapojení efektívneho digitálu do marketingového mixu”. Odporúča značkám prinášať rovnakú skúsenosť naprieč všetkými kanálmi, avšak zdôrazňovala aj bariéry, ktoré priniesol bleskurýchly technologický pokrok posledných rokov. Najdôležitejšou bariérou je znižujúca sa pozornosť ľudí, ktorú je možné prekonať pomocou dynamických videí. Tieto videá musia na rozdiel od televíznych reklám zaujať a zdeliť požadované posolstvo už v prvých sekundách a mali by sa vyznačovať rýchlymi prestrihmi, zmenami a dynamickou hudbou.

Druhým dôležitým bodom prednášky bola retencia, teda starostlivosť o existujúcich zákazníkov a profit z ich opakovaných nákupov, ktoré sú lacnejšie ako akvizícia nových zákazníkov. Preto vytvorila Kindred Group pre zákazníkov IKEA, ktorí si zakúpili kuchyňu viac ako 1 000 variánt emailov s dotazníkom spokojnosti, radami, tipmi či doplnkovými produktami. Počet personalizovaných emailov sa vyšplhal na vše 50 0000 a výsledkom bolo takmer 150 000 doporučených komplementárnych produktov.

 

Tretí ročník MastersGate hodnotíme jednoznačne zatiaľ ako najlepší. Mali sme možnosť spoznať množstvo zaujímavých projektov a stretnúť inšpiratívnych ľudí, na ktorých sme videli, že sa neboja modernej doby, ale práve naopak, tešia sa na nové výzvy, ktorých zvládnutie ich posunie na svetovú úroveň.