Novinky, ktoré Facebook v poslednom čase zavádza, nasvedčujú tomu, že sa snaží o enormnú multifunkčnosť tejto sociálnej siete. U nás je najväčšou novinkou Marketplace. Ako funguje, čo sú jeho silné stránky a ako ho môžete využiť pre svoj biznis sa dozviete práve v tomto článku.

Prečo to ten Facebook robí?

Facebook sa snaží vytvoriť miesto, kde vybavíte všetko bez toho, aby ste sa museli preklikávať medzi inými stránkami.

Možnosť pozerať obľúbené seriály cez Facebook Watch, platiť predplatné do spravodajských portálov cez Paywall a čítať si ich články priamo vo Facebooku vďaka Instant Articles či možnosť posielať peniaze priamo cez Messenger jasne ukazujú cestu, ktorú sa Facebook snaží raziť. Aj preto ma zavedenie Marketplace veľmi neprekvapilo.

Navyše, pre Facebook je to skvelý nástroj na demonštráciu toho, ako chce na svoj portál prinavrátiť „sociálno“, keďže (znova) začal dávať väčší dôraz na komunity, skupiny, rodinu a priateľov.

Kúpim, predám, vymením…

Marketplace od Facebooku je jednoduchý a pohodlný spôsob lokálneho nákupu a predaja najrôznejších vecí. Je to v podstate online bazár alebo online burza používaných i nových vecí.

facebook marketplace

Facebook prvýkrát predstavil funkciu Marketplace v októbri 2016. Vznikol primárne ako reakcia na facebookové skupiny, ktoré slúžia na kúpu a predaj nových aj používaných vecí. Na Slovensku je takýchto skupín mnoho. Mohli by sme ich rozdeliť na dve skupiny:

  • podľa typu tovaru – zamerané na konkrétny druh tovaru, ako napríklad Bazár hier, Autobazár alebo Burza mobilov,
  • podľa lokality – zamerané na určitú lokalitu, v ktorej sa obchod uskutoční, ako napríklad Susedská Burza Bratislava, Košický bazár a podobne.

Facebook sa krokom vytvoriť Marketplace snaží používateľom uľahčiť takýto spôsob kúpy a predaja, ktorý donedávna fungoval práve cez vyššie spomínané skupiny alebo iné webové stránky ako bazar.sk, bazos.sk a podobne.

Marketplace je nastavený tak, že vyhľadáva produkty vo vašom okolí, ktoré triedi do kategórií. V zásade efektívne a prirodzene spája vyššie spomínané dva typy bazárových skupín, čo je veľmi logický krok. Samozrejme, dokážete si nastaviť aj vlastný filter, a spresniť tým svoje vyhľadávanie.

facebook marketplace

Prispievanie a kúpa cez Marketplace je zadarmo. Nákup a predaj však robíte na vlastné riziko, a preto si dávajte dobrý pozor na to, s kým obchodujete. Určite vám neodporúčam uskutočňovať žiadnu platbu vopred, ale využiť možnosť osobného odberu alebo platby na dobierku

Ako sa dá Marketplace využiť pre biznis?

Marketplace je prístupný iba pre používateľov (osobné profily) a stránky či skupiny zatiaľ nemajú možnosť prispievať na Marketplace.

facebook marketplace

Ak však vlastníte menší e-shop, aj toto môže byť cesta, ako ponúkať vami predávané produkty. Nahodiť na Marketplace ich budete musieť manuálne a cez súkromný profil. Pre väčšie e-shopy by to preto mohlo byť veľmi zdĺhavé a neefektívne.

Možnosti inzercie priamo v Marketplace

V Marketplace taktiež vzniká nový priestor pre inzerentov, kde budú môcť umiestniť svoju reklamu. Je však potrebné podotknúť, že na Slovensku zatiaľ možnosť inzerovať v Marketplace nie je, čo sa však môže zmeniť, kým dopíšem tento článok. Vďaka tomu, že iné krajiny už túto možnosť majú, vieme, ako to funguje a poznáme aj podmienky kvalifikovania sa na tento reklamný priestor.

Reklamné umiestnenie do Marketplace je veľmi podobné ako akékoľvek iné umiestnenie (Feed, Instant Articles, Right Column atď.), no nezobrazuje sa na desktopoch, ale iba v mobiloch. Toto by však nemal byť dnes už problém, keďže až 91 % populácie vo veku 16 až 65 rokov je aktívnych na tejto sociálnej sieti*.

* zdroj: CANTAR/TNS 2017

Na to, aby ste mohli využívať umiestnenie reklamy na Marketplace, musíte zatiaľ splniť dve podmienky. Prvou je mať na vašej facebookovej stránke nastavené tlačidlo „Shop Now“.

facebook marketplace

Druhou podmienkou je, že cieľom reklamnej kampane musí byť Traffic, Conversion alebo Catalog sales. Ak zvolíte akýkoľvek iný cieľ, reklamné umiestnenie Martketplace sa vám vo výbere nezobrazí.

facebook marketplace

Dnes ešte ani nie je možné vybrať cielenie výhradne iba na Marketplace, pretože ak zvolíte toto cielenie, reklama sa bude automaticky zobrazovať aj v news feede.

facebook marketplace

Formáty facebookovej inzercie, ktoré je možné umiestniť na Marketplace, sú obrázok a carousel. Zatiaľ nie je možné využívať iné formáty ako napríklad video či canvas.

Aj keď u nás ešte možnosť inzerovať na Marketplace nie je, bratia Česi ju už majú. Aj preto očakávame, že sa táto možnosť čoskoro otvorí aj nám.