Hneď na začiatku roka sa na jednom mieste v Las Vegas stretlo viac ako 3 800 firiem vrátane výrobcov, vývojárov či dodávateľov rôznych technologických systémov. Prilákal ich najväčší technologický veľtrh na svete CES 2017, ktorý tento rok dokonca oslávil svoje 50. výročie.

 Je to nielen najväčší a najznámejší veľtrh na svete, ale je pravidelne aj prvým v roku. To, čo sa na ňom odprezentuje, určí teda trendy v moderných technológiách na celý ďalší rok. Navyše ten, kto sa na CES 2017 ukáže so zaujímavým produktom, má slušne našliapnuté na skvelú budúcnosť.

Čo priniesol technologický trendsetter CES v tomto roku

Veľtrhu dominovali drony na rôzne spôsoby, virtuálna alebo aspoň rozšírená realita, automobily, ktoré jazdia samy, ale aj humanoidné roboty, ktoré dokážu byť veľmi užitočné. Niektoré modely vyzerali tak presvedčivo, že by ste im pokojne zverili aj takú zložitú úlohu, akou je namixovať vám Vesper Martini.

V stánkoch veľkých tradičných značiek, ako je SONY, LG, Samsung alebo Panasonic, jednoznačne dominovali obrazovky, a to na rôzne spôsoby: ultratenké, ohnuté, konvertibilné, obojstranné, oblé, veľké alebo aj s už zabudovanými kvalitnými reproduktormi.

LG Signature Oled TV s hrúbkou 2,57mm

LG Signature Oled TV s hrúbkou 2,57mm

Ak teda chcete byť trendy, podľa veľtrhu v CES by ste mali čo najskôr vlastniť už spomínaného robota, mať dron na vlastnú prepravu, rozhodne si rozšíriť realitu, prípadne sa úplne oddať tej virtuálnej a kúpiť si obrazovku, ktorá má reálnejšie farby, ako nám ponúka realita. Out je dokonca aj kreslenie obyčajným perom. Odviažte sa, posuňte sa ďalej a kúpte si aspoň 3D pero. Inak vás bude technologicky omnoho zdatnejšia generácia „Z“ považovať za úplného „lúzra“.

Na veľtrhu sa so svojimi novinkami predstavili aj firmy, ako je Google, Facebook, Amazon, Discovery Communications, eBay, Twitter, Verizon či Yahoo!

 Najlepší marketing pre kvalitné start-upy

Predviesť na veľtrhu CES zaujímavú novinku už v podstate znamená úspech. Veľtrh si za pol storočia svojho fungovania vytvoril takú silnú pozíciu, že vystavovatelia, distribútori či ostatní návštevníci neváhajú zaplatiť značnú peňažnú sumu a pricestovať do Las Vegas hneď prvý januárový týždeň. Príkladom je spoločnosť DJI, ktorá vyrába drony pre verejnosť. Ešte pred niekoľkými rokmi mala na CES neveľký stánok a dnes patrí k hlavným sponzorom tohto obrovského podujatia. Jej logo bolo na registračnej kartičke každého účastníka.

Návštevníci veľtrhu boli počas päťdesiatich rokov postupne svedkami uvedenia prvého videorekordéra v roku 1970, videokamery a CD prehrávača v roku 1981 a Xboxu v roku 2001.

Slovenské firmy dobýjali globálny trh

Globálny trh spotrebnej elektroniky sa rozhodli dobyť aj tri slovenské firmy. Výrobca GPS navigácie Sygic vyrástol zo start-upu na veľkú a úspešnú spoločnosť. Na CES predstavil nové možnosti svojho navigačného systému Sync 3 spolu s automobilkou Ford. V budúcom roku budú mať automobily Ford kompatibilitu s GPS navigáciou spomínanej slovenskej značky. Okrem značky Sygic sa v Las Vegas predstavili aj dva slovenské start-upy.

Drone n Base je start-up, ktorý priniesol zatiaľ prvú multižánrovú hernú platformu fungujúcu podobne ako PlayStation alebo Xbox, len s reálnymi dronmi a stanicami (Base-mi). Hra je vyvinutá pre smartfóny alebo tablety. Zahrať sa s ňou môže buď jednotlivec, alebo aj skupina priateľov. Na veľtrhu CES boli prvýkrát a práve na tomto mieste sa rozhodli ukázať úplnú novinku, a to aplikáciu na báze rozšírenej reality.

Pri stánku s hernými dronmi bolo živo a podľa slov Róberta Schochmanna, CEO spoločnosti, bol záujem distribútorov, ktorí navštívili ich stánok, značný. Účasť na veľtrhu si pochvaľoval. Prezentáciu Drone n Base na CES finančne podporila nadácia SAF a agentúra SBA.

Spoločnosť CulCharge, ktorej v úvode pomohla aj veľmi úspešná cro­wd­fun­din­gová kampaň, sa v Las Vegas prezentovala už tretíkrát. Pred dvoma rokmi prišla s najkratším dátovým káblom (mikronabíjačkou), minulý rok uviedla na trh PowerBank s kapacitou batérie 1 000 mAh a tento rok, ako nám prezradil jeden z majiteľov spoločnosti Jozef Žemla, ukázala evolúciu svojich predchádzajúcich produktov a priniesla do Las Vegas novú generáciu PowerBank 2:Go s vyššou kapacitou batérie až 2 000 mAh a podporou pre bezdrôtové nabíjania.

Práve na veľtrhu CES sa spoločnosti podarilo zaujať distribútorov pre americký trh, vďaka ktorému dnes už svoje výrobky predáva aj v USA.

Uspieť je jednoduché!

V prípadne technologického veľtrhu CES nešlo o nudné prezentácie technických inžinierov a ich nepochopiteľných „high-tech“ zvláštností. Mala som možnosť pozorovať, na koľko rôznych spôsobov môžu moderné technológie zabaviť, ale aj pomôcť v rôznych oblastiach bežného života.

Čo ma však zaujalo ešte viac, je „zázračný“ spôsob, akým CES necháva narásť malé lokálne start-upy na veľké nadnárodné korporácie. Človek na chvíľu nadobudne pocit, že uspieť je vlastne úplne jednoduché. Nie som si však úplne istá, či je to len samotným veľtrhom, alebo sa to stane, ak sa človek nadýcha „amerického“ vzduchu.

Autor: Jana Ondrejka