Naháňanie sa za čítanosťou a návštevnosťou webov dospelo podľa mňa do hraničného štádia. Denne sme svedkami toho, ako viac práce dáva tvorba titulku než samotného obsahu článku. Typickým príkladom je bulvár, ale vidíme to aj pri tradičných médiách alebo na rôznych blogoch.
Vytvárať hodnotný obsah, kvôli ktorému sa budú ľudia radi vracať na naše weby, stojí pomerne dosť úsilia, času a v konečnom dôsledku aj peňazí. Aj preto sa niektorí rozhodli ísť jednoduchšou (i keď veľmi krátkozrakou) cestou, a tak nám každý rok narastal výskyt clickbaitu.
Čo to ten clickbait vôbec je?
Termín je, pochopiteľne, odvodený z angličtiny. Bait znamená návnada, a teda clickbait je niečo, čo nás má navnadiť na kliknutie. Často nám takýto titulok sľubuje, že sa dozvieme niečo prekvapivé, šokujúce alebo užitočné. Bohužiaľ, problém je, že väčšinou sa nič také nedozvieme. Cítime sa síce podvedení alebo nahnevaní, ale webu sme už zvýšili návštevnosť, čo bolo jeho cieľom.
Ako vyzerajú clickbaitové titulky? Napríklad takto:
- ŠOK! Toto nikto nečakal…
- Tomu neuveríte!
- Najlepší návod na…
Tu napríklad portál Pluska.sk vytvoril titulok, podľa ktorého možno očakávať senzáciu. Po otvorení sa dozviete, že v poste na Instagrame sa v popise k fotke objavil namiesto mäkkého i ypsilon. No naozaj šokujúce. 🙂
Skončí sa konečne?
Pre weby, ktoré clickbait bežne využívajú, je ich návštevnosť dôležitá najmä z hľadiska hodnoty reklamného priestoru, ktorý inzerentom ponúkajú. Stále viac však narážajú na nespokojné reakcie čitateľov. Tí im to zakaždým spočítajú v komentároch na sociálnych sieťach alebo priamo v diskusiách pod článkami.
Zakročiť sa rozhodol aj Facebook, ktorý už nejaký čas znevýhodňuje odkazy v rámci organického dosahu. Ak si k tomu pridáme novú funkciu nahlasovania tzv. „fake news“, svitá nádej, že by sa clickbait mohol z našich feedov postupne vytrácať.
Riešením je kvalitný obsah
Je pravda, že všetci chceme, aby naše stránky navštevovalo čo najviac ľudí. Ak nám má k tomu pomôcť dobrý titulok, tak je v poriadku napísať ho. Dôležité však je, aby sa čitateľ reálne dozvedel to, čo sme mu sľúbili, a to, čo ho primälo kliknúť na odkaz.
V skutočnosti ľudia vždy hľadali kvalitný a užitočný obsah. Chcú poznať odpovede na svoje otázky, chcú sa vzdelávať. Dobrá content marketingová stratégia sa musí zameriavať na naplnenie potrieb a očakávaní našich čitateľov.
Nebezpečenstvo clickbaitu však spočíva v tom, že ak je jediným kritériom úspechu počet zobrazení stránky, začne upadať kvalita obsahu. A to veľmi rýchlo na veľmi nízku úroveň.
Riešenie máme v rukách najmä my, ktorí obsah ponúkame, ale aj čitatelia, ktorí sa môžu rozhodnúť, či na do očí bijúce titulky budú klikať a šíriť ich ďalej, alebo sa radšej rozhodnú podporiť to, čo má pre nich skutočnú hodnotu.