Hovorte ľudskou rečou

Korporátny prejav a žargón, ktorému vaši fanúšikovia nerozumejú, pôsobí chladne a na popularite vám pravdepodobne nepridá. Pravidlá biznisovej komunikácie sú dnes úplne iné ako v minulosti. Priateľský podtón, tykanie, slangové výrazy… to všetko už nie je tabu. Skúste písať vaše príspevky tak, aby pôsobili, že sú súčasťou bežnej komunikácie dvoch známych. Nevyhýbajte sa vtipom, emotikonom, neformálnym výrazom. Veľmi populárne je prispôsobiť svoje príspevky rôznym špeciálnym dňom. Okrem sviatkov či populárneho Black Friday poznáme napríklad Deň Hviezdnych vojen (4. máj), Medzinárodný deň piknikov (18. jún), Deň osamelých (15. február), Svetový deň tučniakov (25. apríl) a mnoho ďalších, ktoré dokážu spestriť vašu komunikáciu. Dajte ľuďom možnosť pri týchto príležitostiach niečo vyhrať, získať zľavu, niečo sa naučiť, zahrať si hru a podobne. 13. júl bol (vraj) Medzinárodný deň hranolčekov. My sme naň nezabudli. Samozrejme, ak ide o firmu pôsobiacu v serióznejšom segmente, neodporúča sa to preháňať.
13669545_10153743070508519_300574420166290832_o

„Já, já, já, jenom já“

Vyhnite sa tomu, aby ste stále hovorili iba vy a iba o sebe. Nechajte publikum, aby prispelo svojím obsahom k vašej komunikácii. Dovoľte mu napríklad používať špecifický hashtag na Instagrame, označovať vás a najlepšie príspevky repostujte alebo pridávajte na Facebook. Máte reštauráciu, venujete sa gastronómii? Dajte ľuďom možnosť poslať vám ich recepty či fotografie a tie najlepšie zaraďte do ponuky týždňa. Mladý talentovaný fotograf môže nafotiť vaše nové menu či vystaviť svoju prácu ako súčasť dekorácie vašej prevádzky. Zákazníci cestovnej kancelárie môžu poslať fotky či zážitky z dovolenky, ktorú ste im zabezpečili. Veľmi často môžeme v našich končinách vidieť, že umelcom posielajú fanúšikovia ich portréty, ktoré nakreslili či namaľovali. Tí ich potom zverejnia na svojich profiloch, a dajú tak jasne najavo, ako si vážia prácu iných, dajú im pocítiť, že sú výnimoční. A ľudia sa chcú cítiť výnimočne. Ak im to dovolíte, získate si ich a prostredníctvom nich možno aj niekoľko ďalších. Takto americký DJ Premier na svojom Instagrame ocenil slovenského umelca Marka Mráza za maľbu jeho portrétu.

Screenshot_1

Okrem toho, že si zapojením publika do vašej komunikačnej stratégie získate jeho priazeň a bližší vzťah, môžete zároveň nenásilným a prirodzeným spôsobom propagovať vaše produkty či služby. Samozrejme, nespoliehajte sa na to, že obsah bude za vás tvoriť niekto iný. Stále je to primárne vaša práca.

Počúvajte a odpovedajte. Ako ľudia

Ak beriete sociálne siete stále ako jednosmerný komunikačný kanál, škodíte si tým. Práve sociálne siete sú často prvým miestom kontaktu, či už chce zákazník zistiť informácie o otváracích hodinách, čokoľvek sa spýtať, podať sťažnosť, alebo aj pochváliť vašu dobre urobenú prácu. Nezabudnite sledovať príspevky zákazníkov pravidelne. Ak niekomu odpoviete na podnet či otázku po niekoľkých dňoch, je veľmi pravdepodobné, že odpoveď už našiel inde, prípadne sa stal zákazníkom konkurencie.

Čo je však v tomto bode najdôležitejšie, je práve dôvetok „ako ľudia“. Možno si spomínate na situáciu z októbra 2015, keď sa zákazník na Facebooku rakúskeho obchodného reťazca sťažoval na dlhé rady a nevyužitie viacerých voľných pokladníc. Namiesto riešenia problému dostal iba odpoveď: „Ďakujeme, váš podnet preveríme“ bez možnosti informovať sa na riešenie a bez podpisu zodpovednej osoby. Takýchto odpovedí sa v diskusii vyskytlo viacero, pretože pribúdali stále ďalšie sťažnosti. Reťazec vyvolal dojem, že na príspevky odpovedá automatický robot a nie reálny človek z mäsa a kostí.

Nebojte sa negatívnych reakcií, slušne poďakujte za čas, ktorý človek venoval jeho príspevku, pokúste sa pochopiť nespokojného zákazníka a zároveň nájsť riešenie na jeho ťažkosti. Nerobte to však chladne, ale nalaďte sa na zákazníkov štýl komunikácie, aby vedel, že komunikuje s reálnou osobou.

Zabavte ich

Ani podnikanie nie je vždy iba seriózne a nudné, preto neexistuje dôvod, aby ste nezahrnuli do svojej komunikácie primeranú dávku humoru. Nebojte sa preto pridať občas príspevok, ktorý síce nesúvisí priamo s vaším podnikaním, no dokáže ľuďom vyčariť úsmev.

Marketing na sociálnych sieťach je dynamickým odvetvím, ktoré si vyžaduje neustále sledovanie nových trendov a prispôsobovanie sa im. Jedným z funkčných riešení je zveriť online komunikáciu do rúk profesionálov. Radi vám poradíme pri osobnej konzultácii, ktorú si s nami môžete jednoducho dohodnúť tu. Naším poslaním nie je však starať sa len o vašu značku, ale aj vzdelávať. Preto sa môžete tešiť na sériu seminárov na rôzne marketingové témy, ktoré vám pomôžu napríklad aj s prácou so sociálnymi sieťami.