Headline, titulok alebo hlavný nadpis. Áno, reč bude o prvom texte, ktorý používatelia uvidia pri scrollovaní na sociálnych sieťach, medzi desiatkami e-mailov alebo priamo vo vyhľadávaní medzi stovkami odkazov. Titulok je jeden z hlavných rozhodovacích faktorov, či si váš článok niekto prečíta a či ho dokáže zaujať, alebo nie. Nebudeme sa však venovať reklamným headlinom, tie necháme na pánov copywriterov.

Skôr ako sa do toho pustíme, je potrebné zadefinovať si, čo pod pojmom headline myslíme. Headline alebo titulok je spravidla kratší a dynamický text, ktorý funguje ako pútač, výkladná skriňa vášho článku alebo newslettra. Často je napísaný s nadhľadom, vtipom, prípadne s istým druhom emócie, ktorá sa k článku viaže a hodí. Obsahuje prvé informácie avizujúce to najzaujímavejšie, čo príde a často sa využíva aj na tzv. teasing. (Nalákanie čitateľa na niečo, čo ho čaká vnútri článku po jeho rozkliknutí. Jeho primárnym cieľom je však vyvolať záujem a pozornosť recipienta.)

Štatistiky jasne hovoria, že 80 % userov si prečíta váš headline, ale len 20 % z nich si na váš článok reálne klikne. Ako teda docieliť požadovaný efekt, aby bol každý z vašich headlinov dostatočne pútavý, a zvyšoval tak click-through-rate (klikanie) na danú správu? Ako to už v marketingu býva, univerzálny návod na to neexistuje, ale nižšie nájdete praktické tipy, ako na to.

shutterstock_342316220

1. Venujte titulku čas, oplatí sa to. Už teda viete, že titulok je podstatnou záležitosťou, ktorej by ste mali venovať dostatok času. V preklade to znamená možno aj 30 až 40 minút vymýšľania a kreovania toho správneho titulku v závislosti od témy a náročnosti samotného obsahu. Nechcete predsa, aby vaša práca na písaní článku či tvorbe newslettera vyšla nazmar kvôli nedotiahnutému titulku. Vždy keď si napíšete jednotlivé verzie vášho headlinu (áno, malo by ich byť určite viac), pri každej si položte tieto otázky:

Je toto ten headline, ktorý by zaujal mňa?
Je toto headline, ktorý osloví moju cieľovku?
Je dosť dobrý na to, aby ma navnadil prečítať si článok alebo ho aspoň otvoriť?

Úprimne, vždy keď napíšem titulok článku, o niekoľko hodín sa k nemu vrátim a opýtam sa kolegov alebo svojej manželky, či je dosť sexi (titulok, samozrejme, ona je J). Ak nie je, vymýšľam ďalej. Ak je, často tiež kreujem ďalej, kým s ním nie som dostatočne spokojný aj sám.

2. Ideálna dĺžka kompaktného a dobre napísaného headlinu sa môže, samozrejme, líšiť v závislosti od použitia. Niekedy chcete headline dlhší, aby odovzdal konkrétnejšie informácie, inokedy zasa kratší a údernejší. Nikdy by však nemal byťveľmi rozsiahly. Ak to máme zovšeobecniť, optimálna dĺžka sa nachádza niekde medzi 5 až 7 slovami. Mala by to byť jednoducho veta, ktorú dokážete prečítať za 2 sekundy.

3. Nebojte sa využiť v headline číslice. Naozaj to funguje a zvýši vám to klikanie na vaše príspevky. Čísla majú jednoducho niečo do seba. Na jednej strane nám dávajú istú štruktúrovanú formu toho, čo ideme konzumovať a na druhej strane nám dopredu oznamujú, že pri článku nestrávime dlho času a pôjdeme pekne bod po bode. Ako pri všetkom, aj tu platí, že to netreba siliť a za každú cenu pchať do každého titulku číslicu. Porovnajte, ako znejú také titulky s čísloma uvidíte sami.


Veci, ktoré musíte zažiť v Paríži              10 vecí, ktoré musíte zažiť v Paríži
Efektívne tipy, ako zbaliť ženu                 4 efektívne tipy, ako zbaliť ženu

4. Pozornosť čitateľov viete zaujať aj využitím zaujímavých prídavných mien, ktoré dotvoria emóciu toho, čo chcete povedať a opäť vám zvýšia klikanie na článok. Na výber máte z množstva zaujímavých možností, len opäť platí, že to netreba preháňať. Uveďmesi aspoň niektoré z nich:

„efektívny, zábavný, unikátny, zaujímavý, zaručený, tajný, absolútny, funkčný, odvážny, úspešný atď.“

5. Slovesá sú tiež v kurze. Dodávajú titulku dynamiku a navodzujú dojem, že článok bude  prínosný. Podobne ako prídavné mená, aj slovesá dotvárajú správnu emóciu vášho titulku. Môžete nimi čitateľa jasne vyzvať do akcie (call to action). Pozrime sa na naše obľúbené:

„zistite, odhaľte, presvedčte sa, získajte, naučte sa, ovládajte, kupujte, zaujmite atď.“

shutterstock_372232771

6. Čo, prečo, ako, ktorý, pre, váš, kedy. Vo vašom titulku sa často vyskytne aj nejaké to zámeno. A to je len dobre. Zámená využívajte vtedy, keď chcete niečo umocniť, adresovať alebo zahaliť rúškom tajomstva. Tiež nimi podporíte adresnosť vášho headlinu, z ktorého sa tak stane konkrétna odpoveď alebo rada pre vašich recipientov. Budú mať pocit, že im poskytne informáciu, na ktorú čakali alebo ktorá im chýbala. Vďaka adresnosti máte možnosť vyvolať dojem, že ste článok a headline písali pre konkrétnu cieľovú skupinu, nie pre masu ľudí. Ak sa vám to hodí, využite to. Personalizujte vaše headliny.

7. Kontroverznosť, negatívny wording a slang. Nebojte sa napísať z času na čas aj kontroverzný titulok alebo využiť negatívne alebo slangové slovo. Ak je to pre vás prirodzené, určite sa tým priblížite cieľovke. Skôr ako použijete zaujímavú internetovú skratku či akronym, odporúčame zistiť si ich význam. Slang alebo iné citovo zafarbené slová sú tiež v pohode.
Príkladom môžu byť aj nasledujúce titulky:
5 marketingových chýb, ktoré nikdy nerobte
3 veci, na ktoré sa nepýtajte na prvom rande

Toto bolo niekoľko tipov, ako začať pracovať s headlinami, aby ste získali vyššiu click-through-rate a následne aj čítanosť vašich článkov či open-rate newslettrov. Téme reklamných headlinov sme sa nevenovali, tú si možno rozoberieme nabudúce. Veríme, že vám článok pomohol a dal vám základný prehľad a tipy na to, ako napísať chytľavý titulok, ktorý zaujme vašich čitateľov. Ak by ste si aj napriek našim radám nevedeli dať s titulkami rady, sme tu pre vás. Napíšte nám a dohodneme si kávičku.