Na prelome marca a apríla sa v Českých Budějoviciach konal druhý ročník E-shop summitu. Ako vyplýva z názvu, konferencia je zameraná najmä na malé a stredné e-shopy, ale na svoje si prídu aj marketéri. Počas dvoch dní zaznelo mnoho zaujímavých noviniek a informácií. Napriek tomu, že z mnohých rečníkov ma zaujalo iba zopár, domov som sa vracal spokojný.
Komunikácia e-shopov so zákazníkmi
Na úvod vystúpil Mário Roženský. Pre mňa osobne známa tvár. Jeho blogy sledujem už pár rokov, takže som sa na jeho vystúpenie tešil. A nesklamal ma. Prednáška bola zameraná na komunikáciu e-shopov so zákazníkom. Určite sa každému z nás stalo, že sme chceli zistiť viac informácií týkajúcich sa produktu a napísali sme e-mail priamo na zákaznícku podporu, alebo dokonca správu na Facebooku. Znie to ako banalita, ale tu pohorí množstvo e-shopov.
Sám Mário to zažil na vlastnej koži, keď získaval informácie vo veci matracov do detských postieľok. Niektorí mu neodpovedali vôbec, iní ho len odbili alebo mu neposkytli žiadne potrebné informácie. Samozrejme, našli sa aj ukážkové odpovede. Ak to zhrnieme, komunikácia so zákazníkom a zákaznícky servis je nevyhnutnou súčasťou brandbuildingu a pomocou správnej komunikácie môžeme prispieť k tomu, aby sa z pýtajúceho stal náš zákazník.
Marketingová automatizácia a ako na ňu
V ďalšej prednáške nám Zdeno Kuzmány predstavil nástroj na automatizáciu on-line marketingu nielen klasických PPC. Ide o nástroj Mautic a rozhodne odporúčam sa naň aspoň jedným okom pozrieť. Poskytuje veľa možností automatizácie aj personalizácie. Vlastností, ktoré pri Mauticu stoja za pozornosť, je viacero, a preto sa určite oplatí pozrieť si aspoň ich web. Hlavnou výhodou je to, že je zadarmo a je to open-source.
Žiadny e-mail netreba podceniť
Tretím prednášajúcim bol Martin Brablec z Obsahovej agentúry. Venoval sa obsahovej stránke e-mailov. Každý deň sme zahltení niekoľkými typmi e-mailov. Píšeme kolegom, rodine, chodia nám newslettre alebo informácie o stave našej objednávky v e-shope, či dokonca e-mail potvrdzujúci prihlásenie na odber noviniek. A práve posledné dva typy sú často nevyužitou šancou na prezentovanie produktov alebo budovanie značky.
Absolútna väčšina e-shopov tento priestor nevyužíva, a tak sme svedkami premrhaných šancí, ako odovzdať posolstvo potenciálnemu zákazníkovi. Prečo teda neprepracovať hoc aj potvrdzujúci e-mail a ukázať tak ostatným, že nič nenechávame na náhodu? Je to určite skvelá možnosť, ako posilniť svoj brand, a urobiť tak na zákazníka dojem.
Cena ani benefity nemusia vždy presvedčiť
Na záver prvého dňa vystúpil Jan Junek a dovolím si tvrdiť, že to bola jedna z najlepších prednášok, aké som mal kedy možnosť počuť. Jan riešil asi najväčší problém, akým sa zaoberá až 90 % majiteľov e-shopov. Ako sa odlíšiť od ostaných? V Česku je aktuálne aktívnych asi 36 200 e-shopov (na Slovensku 9 300). Každý z nich ponúka podobné benefity – nízke ceny, dopravu zadarmo, darčeky a podobne. Jednou z možností, ako sa odlíšiť, je premyslený dizajn alebo jedinečnosť portfólia.
Lenže aj toto môže od vás konkurencia jednoducho odkopírovať a zrazu je jedinečnosť preč. Čo vám ostane potom? To, čo vám podľa Jana konkurencia nemôže vziať, je brand a váš príbeh. Klaďte dôraz na príbeh, na vaše poslanie, dôvod, prečo ste si založili e-shop (pochopiteľne, okrem zárobku ?). Budujte svoj brand a snažte sa, aby ani váš názov nepôsobil prvoplánovo.
Vlastný obsah vždy vyhráva
Petr Hudec z HuraMobil.cz nám počas druhého dňa summitu predviedol, že tvorba vlastného obsahu, konkrétne videí, nemusí byť veda a netreba sa toho báť. Sám začínal natáčať videá najprv len na obyčajný smartfón a tvrdí, že nezáleží až tak na technike, ako na obsahu a užitočnosti samotného videa.
Zákazníci milujú užitočné videá (DIY kanály sú živým dôkazom). Keďže predávajú mobilné telefóny, vo videách ukazujú populárne unboxingy, funkcie a ako pracujú smartfóny s ďalším príslušenstvom (smart hodinkami a pod.). Zákazníci si tak môžu virtuálne „ohmatať“ smartfón alebo zariadenia, ktoré ich zaujímajú, a potom sú viac naklonení na kúpu.
Verní zákazníci prinášajú zisk
Tak ako prvý deň, aj druhý zakončil „borec na konec“. Radek Hrachovec, Loyalty program specialist, sa nebál povedať jednu zásadnú vec. Iba verný zákazník generuje skutočné zisky. Vieme, ako je to teraz. Na to, aby zákazníci nakúpili u vás, je dôležité, aby váš e-shop našli. Väčšinu návštevníkov zvyčajne privádzame na e-shop pomocou rôznych on-line nástrojov, či už sú to PPC kampane, alebo porovnávače cien.
Každý zákazník nás tak niečo stojí a často pri prvom nákupe po odčítaní nákupov nezarobíme nič. Práve tu sa otvára priestor na to, aby sme z náhodného zákazníka spravili verného. Teda takého, ktorý reálne prináša zisk. Radek odporúča zamyslieť sa nad vlastným systémom výhod a odmeňovania. Niekedy stačí málo – len potešiť či spríjemniť deň zákazníkovi a zrazu vás začne vnímať inak.
Treba si však dávať pozor na to, že aj vernostné systémy môžu predstavovať určitý náklad. A, hlavne, ako hovorí, nerozdávajte zákazníkom za opakované nákupy obrandované tričká, perá či poháre. Naozaj nie.
Ako ďalej, e-shopisti?
E-shopsummit bol výborný, lepší ako jeho prvý ročník, čo je obrovské pozitívum. Ako som spomínal v úvode, padlo na ňom niekoľko zaujímavých myšlienok. Najviac sa opakovali mená, ako je Alza, Zoot, Amazon či Alibaba. Majitelia e-shopov začínajú pociťovať neistotu týkajúcu sa ich vlastnej budúcnosti, keďže priamy vstup Amazonu je za rohom a boja sa, že ich tento gigant prevalcuje svojím servisom a ponukou. A z východu sa navyše tlačí gigant Alibaba, ktorému sa, úprimne, cenou nedá vôbec konkurovať.
Ako to naozaj bude, ukáže až čas. No myslím si, že vyššie spomínaní rečníci dali celkom dobrý návod, ako sa ďalej rozvíjať a poskytovať čo najlepšie služby. No pamätajte, že ako hovorí Jan Junek: „Ani nízka cena či kopa benefitov nemusí rozhodnúť o tom, že nakoniec u vás zákazník nakúpi.“
Zdroj fotiek: E-shop summit 2017