Oto Kóňa študoval politológiu na banskobystrickej Univerzite Mateja Bela a neskôr na Masarykovej univerzite v Brne. Po práci v PR agentúre sa vybral cestou podnikania. V roku 2014 založil spolu s bratrancom Romanom Kóňom a investorom Jozefom Bardíkom Regal Burger. Do Bratislavy priniesol taktiež úspešný NYC Corner. Podelil sa s nami o to, aké je to podnikať v gastrobiznise na Slovensku.
Povedz mi, ako sa človek venujúci sa politológii a politickému marketingu, PR a komunikácii dostane nie k jednej, ale hneď k celému radu úspešných gastroprevádzok?
Celé je to taká náhoda. Žiadny dlhodobý sen mať gastroprevádzky nebol. Skôr je to v tom, že ma baví podnikanie a začínanie. Popri tom, ako som robil PR, sa naskytla príležitosť, chopili sme sa jej a potom to už všetko išlo veľmi rýchlo a intenzívne. Keby mi niekto pred 4 rokmi povedal o tom, čo som prežil v poslednom období, tak by som sa mu vysmial a nevedel si veľmi predstaviť, že niečo podobné budem riešiť.
Regal Burger si opustil po dvoch rokoch, a založil si ďalšie dve prevádzky – vegetariánske bistro Frischo a NYC Corner. Čomu pripisuješ neúspech Frischa a na druhej strane úspech NYC Corneru?
Tam bolo asi viacero dôvodov. Miesto, obdobie v roku, zlé počiatočné nastavenie. V tom období som rozbiehal viacero projektov a nejako sa mi to vymklo z rúk. No na druhej strane mi to obdobie prinieslo aj super ponaučenia, ktoré mi pomáhajú teraz. Vtedy som bol celkom na dne, ale potom bol ten odraz veľmi poučný a stále z neho žijem.
Čím ste sa inšpirovali pri tvorbe vizuálnej identity stánku a materiálov?
Toto je skôr parketa môjho partnera v biznise – Jakuba Noela. On prebral zhrdzavený a ošarpaný stánok, celý ho prerobil a zariadil. Chceli sme hlavne troška zrevitalizovať Kamenné námestie, ktoré je vo veľmi žalostnom stave. Tešíme sa, že po čase sa tam objavujú aj ďalšie prevádzky a žije to tam. A máme aj ďalšie plány. 🙂
Podľa posledného rozhovoru v magazíne etrend plánuješ s NYC Cornerom expanziu aj do ďalších miest na Slovensku formou inovatívnejšej/inej ako tradičnej franšízy. Vieš nám tento koncept priblížiť viac?
Malo by ísť o koncept založený na princípe franšízy, ale veľmi dôležité bude to, ako si sadneme so záujemcami a či budeme mať rovnaké predstavy. V USA je franšíza úplne štandardný spôsob začatia biznisu s menším rizikom. U nás je to stále čosi nové. Preto teraz robíme na pravidlách, nastavujeme procesy a stretávame sa s prvými záujemcami.
Svojou malou troškou chceme motivovať nových podnikateľov a pomôcť im.
Čo sa vám osvedčilo v rámci marketingu najviac a koľko doň investujete?
Popravde, marketing zatiaľ nejako intenzívne neriešime. 🙂 Skôr je to o tom, že sa ráno pozrieme, aké pekné fotky pribudli na Instagrame s našou lokáciou alebo hashtagom a repostneme ich. Naši hostia robia krásne fotky, a tak ani nepotrebujeme nejak obzvlášť riešiť svoje produktové.
Do podpory týchto fotiek vo forme reklamy na FB a IG investujeme 200 až 300 €, veľmi malé percento z obratu firmy.
Aká je korelácia medzi vašou investíciou do marketingu a predajom hotdogov? Ovplyvňujú to aj iné faktory?
Predajnosť v našom prípade ovplyvňuje najviac počasie. Keď prší alebo je výrazne zima, tržby klesajú. Naopak, keď je príjemné počasie alebo po dlhom škaredom období pekný deň, tržby idú rapídne hore. Keď predstavíme nový špeciál, hostia ho chcú ochutnať.
NYC Corner podobne ako Regal Burger si ľudia môžu vychutnať aj na festivaloch či v rámci cateringu na rôznych akciách. V čom vidíš význam podobných aktivít pre značku a budovanie biznisu?
Veľké festivaly a akcie sú hlavne o budovaní značky a rozšírení aj mimo stálych zákazníkov. Najmä na Pohode či festivale Grape môžu náš hotdog ochutnať ľudia z celého Slovenska aj iných kútov Európy. Pravdaže, dôležitá je aj ekonomika, ale nie sú to žiadne veľké zisky, ako si mnohí myslia.
Snom mnohých ľudí je otvoriť si gastroprevádzku – či už ide o kaviareň, street-food a pod. Čo by si im poradili v tomto biznise na Slovensku?
Úplne najdôležitejšie je začínať s kalkulačkou v ruke a poradiť sa s niekým, kto už má v biznise čosi „odkrútené“. Počiatočné náklady bývajú pomerne vysoké aj pri úplne jednoduchých prevádzkach. Potom sa treba pozrieť na fixné každomesačné náklady. A, pravdaže, neočakávať, že začínajúci podnik bude úspešný hneď od začiatku. Treba mať dostatočnú rezervu na horšie časy.
Aké sú tvoje ďalšie plány? Chceš sa ďalej venovať a podnikať v gastre alebo si sa toho už „prejedol“ a radšej by si sa vrátil k PR či marketingu?
V poslednom čase nad tým dosť rozmýšľam. Stále ma to baví, ale neustále potrebujem nové impulzy. Rozbiehanie novej prevádzky alebo rozvoj franšízového konceptu je skvelá motivácia. Pomaly asi začnem aj s aktivitami mimo gastra. V poslednom čase veľa študujem, vnímam stav malého a stredného podnikania na Slovensku a v tejto oblasti mám pár nápadov.
Ak by si začínal teraz, čo by si s tým, čo vieš dnes, spravil inak?
Chýb je neskutočne veľa. Aj po pár rokoch v brandži stále robím zlé rozhodnutia. Lenže ako vo všetkom, úplne najdôležitejšie je poučiť sa z nich a obklopiť sa šikovnými ľuďmi. Bez nich by som nedokázal nič a všetko by boli len moje fantazmagórie.
Je niečo, čo by si odporučil ľuďom s nápadom, prípadne ďalším podnikateľom?
Základom je úprimne si povedať, či je toto to, čo naozaj chcem. Veľa ľudí chce začať podnikať, lebo je to sexi a s vidinou rýchlych peňazí. Najdôležitejšie je však dobre sa poznať. Ak niekomu vyhovuje pokoj a istota zamestnania, robí dobre a efektívne, nemá veľmi rád zmenu a každodenné riešenie nových problémov, tak by nemal o podnikaní veľmi uvažovať. Mňa na podnikaní baví najmä riešenie problémov. 🙂 Preto som sa rozhodol ísť touto cestou.
Ďakujem za rozhovor. 🙂