Michal Král, zakladateľ Pricemania a Pricemania Academy, e-commerce konzultant, ktorý v roku 2007 založil portál na porovnávanie cien a kvality internetových obchodov www.pricemania.sk, sa podelil o pár insightov z podnikania na Slovensku, o svoje začiatky či o to, ako sa presadiť na trhu a vytvoriť úspešný e-commerce portál.

Skúste mi opísať svoju cestu k podnikaniu. Vedeli ste už po skončení VŠ, že chcete podnikať, alebo šlo o „náhodu“?

Po skončení školy som naozaj nevedel, čo budem robiť. Vyštudoval som Fakultu podnikového manažmentu na Ekonomickej univerzite v Bratislave, a keďže ani jeden rodič nepodnikal, žil som podľa klasickej nalinajkovanej predstavy – skončiť školu, nájsť si zamestnanie a pracovať. Počas výšky som bol trikrát na Work and Travel v Amerike, kde som robil čašníka alebo umýval riady. Tam som si prvýkrát vyskúšal fungovanie na vlastnú päsť. Po ukončení školy som sa zamestnal v prekladateľskej a tlmočníckej firme Skrivanek. Zaujímal som sa o on-line biznis a on-line marketing. O SEO, návštevnosti webov, fungovaní webu a o on-line svete som sa veľa naučil pri rozbiehaní portálu zzz.sk (Zoznam zdravotníckych zariadení). Videl som, že tam bol oveľa väčší potenciál, no v mnohom som sa nezhodol so zakladateľom portálu, a tak som začal hľadať niečo vlastné. Priestor, kde by som sa vedel realizovať.

Vtedy vznikla Pricemania?

 Áno, v roku 2007 nastal boom e-shopov. S porovnávačmi cien som sa prvýkrát stretol v Amerike počas výšky. Na Slovensku boli v tom čase asi štyri porovnávače cien, z čoho tri nestáli za nič. Jednotkou bol zoznamtovaru.sk, ale ten už v súčasnosti poriadne nefunguje. Najnakup štartoval pol roka pred nami.

michal kral, pricemania, daren curtis, rozhovor, marketing, blog

Aké boli začiatky Pricemanie?

 Pricemania začala v roku 2007. Už vtedy sme mali ideu vybudovať medzinárodný porovnávač cien. Zabezpečili sme všetky náležitosti, nakúpili domény a ochranné známky pre ďalších päť krajín. Aj teraz priebežne registrujeme domény. Aj napriek tomu, že klient v prípade nášho neúspechu neprichádza do rizika, boli začiatky ťažké. Po presvedčení prvých klientov to už šlo oveľa ľahšie. Prvé dva až tri roky sme rástli organicky veľmi rýchlo aj preto, lebo tu nebola veľmi veľká konkurencia. Registrovali sme nové eshopy, pridávali katalógy a návštevnosť narastala veľmi rýchlo sama. V decembri 2011 sme dosiahli takmer milión návštevníkov za mesiac, čo bol vtedy skvelý úspech. Konkurencia však dokáže veľmi zamávať s trhom, a preto boli ďalšie roky o dosť zložitejšie. Nejako sme to však ustáli. Minulý rok sme sa nadýchli na väčší rast, takže verím, že tento rok to už odpálime.

Podnikanie je náročné a každý si zjavne musí prejsť aj ťažšími obdobiami, aby dosiahol úspech. Čo Pricemaniu okrem konkurencie na trhu spomalilo v raste?

Je pravda, že nám to trvá o čosi dlhšie, ako som pôvodne plánoval, ale v podnikaní sa stáva, že čas sa nedá vždy úplne presne odhadnúť. Pri takomto projekte sú najväčším hendikepom programátori a technický background. Trošku sme sa trápili. Možno preto sa zdá, že sme na tom webe na pár rokov zaspali. Rástli sme z vlastných zdrojov, nebol za tým žiaden investor. A asi aj to nás spomalilo v raste.

Akú stratégiu či víziu má Pricemania do budúcnosti?

 Plánujeme spustenie nového webu, ktorý by mal výrazne zmeniť súčasnú situáciu. Momentálne už rokujeme aj s viacerými partnermi s možnosťou kapitálového vstupu s cieľom vyboostovať nárast, zlomiť doterajšiu krivku, dosiahnuť rýchlejší rast a naozaj vybudovať medzinárodný biznis.

michal kral, pricemania, daren curtis, rozhovor, marketing, blog

V roku 2015 ste v rozhovore pre český portál acomware povedali, že v rámci českého trhu sa Pricemania chce stať trojkou na trhu. Ako sa vyvinula situácia po dvoch rokoch?

 Človek sa učí na vlastných chybách. Teraz už vieme, že táto ambícia bola asi až príliš optimistická. Naučilo ma to oveľa konzervatívnejšie plánovať a menej vecí komunikovať predtým, než sa stanú realitou. Ako som už spomenul na začiatku, súviselo to s naším developmentom. Je to oblasť, v ktorej sa dlhodobo potrebujeme zlepšiť. Bolo to aj o tom, že sme boli kapitálovo poddimenzovaní. Momentálne už vidím, že keď chce človek expandovať a urobiť na trhu „wow“ efekt, nedá sa to robiť po častiach – tu niečo spustím, počkám, znova prihodím nejaké polienko, čakám. Je potrebné byť na to dobre pripravený aj finančne. Ten cieľ sa vtedy nepodarilo uskutočniť, no určite nás to neodradilo od českého trhu. V súčasnosti máme už dohodnutých viacerých veľkých českých klientov, ako je napríklad česká Alza, kytary.cz, kasa.cz, megapixel a podobne, čiže hneď po launchnutí nového webu na Slovensku je na pláne znova Česko, kde riešime novú stratégiu, aby bola expanzia tentoraz úspešná.

 Skúste mi viac priblížiť koncept akadémie, ktorú organizujete pod značkou Pricemanie.

Nabrali sme množstvo skúseností a naše obchodné stretnutia s klientmi sa čoraz viac menia na konzultácie s poradenstvom. Napadlo mi dať tomu inú formu a viac programový koncept. Vznik akadémie bol teda veľmi organický. Dovolím si tvrdiť, že v súčasnosti ide o najhodnotnejší vzdelávací program pre e-commerce, keďže sa vyslovene špecializujeme na e-commerce. Dovolím si to vysloviť preto, lebo na každú tému máme iného mentora. Našimi mentormi sú špecialisti z rôznych firiem, top ľudia z českého a zo slovenského trhu. Od každého si vie účastník vziať jeho know-how. Získava aj väčší prehľad, keďže je iné, keď vás školí jedna a tá istá firma a iné, keď je každý mentor z iného prostredia.

Ide teda o vzdelávací program, kde účastníkom formou workshopov v malých skupinách odovzdávame hmatateľné know-how. Nie je to žiadna ťažká teória. Chceme, aby človek už po jednom kurze vedel na druhý deň aplikovať, čo sa naučil. Či už vytvárať reporty v analytics, nastaviť e-mailovú kampaň v mailchimpe, vytvoriť oveľa lepšie kampane na sociálnych sieťach a podobne. A hoci tieto školenia vznikli najmä pre e-shopy, teší ma, že záujem o ne už majú aj klienti z rôznych iných segmentov – z bánk, poisťovní, reklamných či mediálnych agentúr, freelanceri, marketéri… Skvelý feedback, ktorý zbierame od účastníkov po každom školení, nás utvrdzuje v tom, že to robíme dobre a že má zmysel v tom pokračovať.

michal kral, pricemania, daren curtis, rozhovor, marketing, blog

Existuje nejaká univerzálna cesta/proces, ako vytvoriť úspešný e-shop? Čo odporúčate všetkým, ktorí začínajú?

V prvom rade je potrebné sa na to vhodne pripraviť. Stále veľmi veľa e-shopov vzniká zo dňa na deň, bez akejkoľvek prípravy. Začal by som vzdelávaním sa. Existuje množstvo zdrojov, e-bookov, blogov a podobne. Taktiež je potrebné mať biznisový plán. Premyslieť si všetko, čo sa týka financií, ziskovosti a marže. Pouvažovať, koľko peňazí vyčleniť na marketing, kto je moja konkurencia, čo dokážem priniesť ja a v čom sa odlíšim od ostatných. Samozrejme, že v začiatkoch sú všetky tieto veci náročné, a preto by som odporučil mať mentora. Osobne tiež robím individuálny mentoring a konzultácie pre e-shopy, kde sa snažím ľudí previesť celým procesom a vhodne pomôcť nastaviť celú stratégiu a biznisový plán.

Aké najväčšie chyby robia ľudia pri tvorbe e-commerce?

 Jedna z najčastejších chýb je, že začínajú bez prípravy. Častým omylom je aj zle zvolené e-shopové riešenie. Prirovnávam to k hnaciemu motoru. Ak sa motor zadrháva alebo má slabý výkon či vysokú spotrebu, bude to prekážať a zbytočne stroj spomaľovať. Ľudia taktiež často zabúdajú na vyčlenenie zdrojov na marketing a marketingové kanály – sociálne siete, branding, PR, porovnávače. A začínajú sami. Hodnota človeka, ktorý si prešiel tým, čím si prechádzate vy a vie vám poradiť, je nevyčísliteľná. Ponaučením z launchu nášho nového webu je aj to, že je lepšie začať s množstvom malých inovácií, ako čakať na jeden veľký Big Bang či dolaďovať niekde v zásuvke. Lean prístup je ideálny spôsob, ako sa vyvarovať množstvu chýb nielen pri tvorbe e-commerce.

Je nejaká univerzálna rada, ktorou sa pri podnikaní riadite, respektíve ktorú radi odovzdávate ostatným podnikateľom?

 Podnikanie vás musí baviť. Nemôžete ísť doň len s cieľom získať peniaze, pretože si myslím, že finančná motivácia nie je dlhodobá motivácia. Ak by som k tomu nemal vzťah, nebavilo by ma to a mal by som to robiť „len pre peniaze“, určite by to nefungovalo. Nájdite si niečo, čo vás zaujíma a o čom viete, že v tom môžete tvoriť hodnotu. A tomu sa potom venujte.

 Ďakujem za rozhovor 🙂