Rok 2016 sa nezadržateľne blíži ku koncu, všetci sme už sviatočne naladení a odpočítavame posledné pracovné dni. Ešte predtým vám však prinášam súhrn toho, čo s pravdepodobnosťou, hraničiacou s istotou, prinesú sociálne médiá v ďalšom roku.
Počas uplynulého roka sa v on-line svete udialo veľmi veľa vecí. Množstvo zaujímavých noviniek nastolilo trend, ktorý si sebou vezmeme aj do ďalšieho roka. Vybral som päť, ktoré môžu najvýraznejšie zasiahnuť náš trh.
Video ako neohrozený vládca
Už počas tohto roka sme boli svedkami rastúceho vplyvu videa medzi formami obsahu na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu, ktorý robil obľúbený klient na správu social media kanálov Buffer, až 83 % marketérov by sa chcelo venovať produkcii videoobsahu oveľa viac, ak by ich nelimitoval čas a financie. A až 30 % respondentov chce v roku 2017 investovať do videí na Facebooku.
Na sile naberá aj live video. Vysielanie naživo sa rozširuje naprieč všetkými sociálnymi cestami. Nedávno Instagram spustil možnosť live streamovania v rámci funkcie Stories. Twitter má zasa svoj Periscope a čoskoro sa očakáva spustenie YouTube Live.
Skvelo využili live video na Facebooku ľudia z projektu Tastemade, ktorí skúsili naživo vysielať jeden diel minikuchárskej šou Tiny Kitchen.
Miznúci obsah
Začalo sa to príchodom Snapchatu a jeho miznúcimi správami. Nasledovala funkcia My Story, kde fotky a videá „prežili“ 24 hodín. Keď prišiel aj u nás peak používania, nastúpil Facebook s heslom „ak si vás nemôžeme kúpiť, porazíme vás“. Funkciu prebral Instagram a následne WhatsApp aj Messenger. Ten zároveň ponúka tiež funkciu tajných konverzácií.
Obsah, ktorý vyprší, je zaujímavý práve svojou podstatou, že je dočasný a vystihuje aktuálny moment. Zatiaľ je stále obľúbenejší medzi bežnými používateľmi, ktorí tak zaznamenávajú svoj každodenný život. Čoraz viac sa doň však púšťajú aj značky. Dokonca aj slovenské značky skúšali vlastné Snapchat kampane. Skúste to v roku 2017 aj vy a možno budete milo prekvapení výsledkami.
Chatboti menia spôsob komunikácie
Chatovací boti sú tu už nejaký čas. Všetci poznáme Siri alebo Google Assistant. Ich úlohou je simulovať plnohodnotnú konverzáciu bez toho, aby bol na oboch stranách prítomný ľudský faktor. Ich využívanie v prostredí sociálnych sietí však ešte zďaleka nevyvrcholilo.
Na jar tohto roka bolo oznámené, že firmy a značky si budú môcť vytvárať vlastných Facebook Messenger chatbotov, čo rapídne zvýšilo záujem o túto technológiu. Boti už dokážu predpovedať počasie, objednať vám jedlo a New York Times napríklad spravili bota, ktorý niekoľko dní pred americkými prezidentskými voľbami posielal používateľom volebné prognózy.
Now for something a little different:
Today through Election Day, daily FB analysis from me–direct to you! Signup: https://t.co/8qvtXC9dBi pic.twitter.com/ZBwqcLvRh4— Nick Confessore (@nickconfessore) October 20, 2016
Na Slovensku už vidno prvé záblesky využívania botov, no práve v ďalšom roku môžeme očakávať, že začnú slúžiť aj nám.
Organický dosah je stále ťažšie dosiahnuteľný
Toto nie je žiadna novinka, deje sa to dlhodobo a s najväčšou pravdepodobnosťou sa to ani nezmení. Zmena algoritmov Facebooku aj Instagramu zapríčinila, že príspevky sa už nezobrazujú chronologicky, ale na základe relevancie. To je však motiváciou tvoriť stále kvalitnejší obsah, ktorý zaujme našich fanúšikov a followerov. A hlavne, musíme investovať do reklamy.
Čoraz viac personalizácie
Množstvo dát, ktoré denne prúdi internetom, je nepredstaviteľné. Nevyhnutné je však s týmito dátami aj primerane pracovať. O našich zákazníkoch sa vieme dozvedieť pomerne dosť na to, aby sme dokázali reklamu, ktorá sa im zobrazí, dôkladne personalizovať. Všetky remarketingové možnosti, ktoré dnes máme, nám ukazujú, že vysielať iba všeobecné reklamné posolstvo už nie je dostatočné.
Ponúknuť ľuďom to, čo hľadajú a chcú, je podstatou toho, aby sme dokázali stále viac napĺňať naše ciele. Jednoducho, ak hľadám na internete PlayStation 4, musím ho mať na očiach, až kým ho nekúpim.
Svet, ktorému sa venuje aj tento článok, je taký dynamický, že už o niekoľko týždňov možno niektoré z vecí, ktoré som tu spomenul, nebudú aktuálne. Možno sa objaví novinka, ktorá tieto trendy odstaví na druhú koľaj. Ak sa však nič nepredvídateľné nestane, vďaka tomuto článku budete na svet sociálnych médií v roku 2017 dostatočne pripravení. Nezabudnite však, že tak, ako to bolo v posledných 12 mesiacoch, aj tie nasledujúce budú stále prinášať novinky. Tie je potrebné sledovať, zoznámiť sa s nimi a ideálne ich aj zakomponovať do vašej on-line stratégie.
Budem vám v novom roku držať palce, aby vaši fanúšikovia a followeri dostávali od vás ten najlepší druh obsahu, ktorý hýbe svetom.