Určite ste už počuli o mobilnej aplikácii a sociálnej sieti Snapchat. Nepočuli? Možno aj preto, lebo nepatríte medzi jej cieľovku. Ak vás však zaujíma, ako táto rising star medzi sociálnymi sieťami funguje a ako by ste ju mohli využiť pre váš biznis, čítajte ďalej.
Čo to vlastne ten Snapchat je?
Snapchat je mobilná aplikácia, ktorá je mega obľúbená u mladej cieľovej skupiny od 13 do 29 rokov, a to hlavne v USA či Kanade, kde vznikla a kde sa veľmi rýchlo dostala medzi ľudí. Funguje ako dorozumievací kanál, pomocou ktorého môžete svojmu kamarátovi či celej skupine poslať fotografiu alebo video s popisom. Zaujímavosťou je, že toto video alebo fotografiu si adresáti môžu pozrieť iba raz a len niekoľko sekúnd. Presne tak, iba jedenkrát a dosť.
Keďže aplikácia sa tešila obrovskej obľube u mladých a rýchlo sa medzi nimi šírila, nečinné nezostali ani značky, ktorým sa Snapchat zapáčil, a začali ho využívať ako svoj reklamno-komunikačný kanál. Vďaka Snapchatu dokážu viesť s jednotlivcami veľmi osobný dialóg pomocou videí či fotografií. Od sprístupňovania fotiek svojim blízkym sa tak Snapchat začal využívať aj ako marketingový kanál značiek smerom k mladej cieľovke. Jeho využitie rastie rýchlo nielen v zahraničí, ale aj u nás na Slovensku.
Špecifická cieľovka Snapchat userov
Vo svete má Snapchat viac ako 100 miliónov používateľov, z ktorých 60 % pravidelne nielen konzumuje obsah, ale ho aj na Snapchate vytvára. Sú to hlavne mladí aktívni ľudia od 13 do 29 rokov. Tí sú odmalička vychovávaní v digitálnom svete s úplne inými zvykmi a myslením ako predchádzajúce generácie. Bez svojho smartfónu sa nepohnú ani na krok. Vyžadujú si unikátny a dynamický obsah, ktorý sa rýchlo mení.
Kým v Amerike sú na Snapchate aj starší Millenials, v našich končinách hovoríme skôr o generácii Z. Milujú videá a zábavu, všetko, čo ich prekvapí a pobaví. A práve o tom je Snapchat. Dáva tínedžerom možnosť vyjadriť sa a zostať v „real-time“ kontakte s ostatnými. Snapchat useri sú iní ako dnešná stredná generácia a vyžadujú si odlišný prístup nielen od značiek, ale aj od sociálnych médií. Štatistiky tiež hovoria, že Snapchat využívajú viac ženy ako muži. Netreba zabúdať na to, že aj keď sú na Snapchate hlavne tínedžeri, práve tí budú o niekoľko rokov (ak už nie sú teraz) vašimi zákazníkmi. Prečo nezačať s nimi komunikovať už dnes?
Svetové značky, ktoré vedia, čo robia
Na Snapchate už nechýbajú veľké značky, ktoré pomocou neopakovateľných videí či fotiek vytvárajú rýchly content pre svoju cieľovku. Patria medzi ne McDonald`s, BMW, Audi, Taco Bell, Vans a mnohé ďalšie.
Snapchat sa stal globálnym fenoménom u mladých hlavne v Amerike, kde štatistiky hovoria samy za seba: Snapchat využíva 60 % Američanov od 13 do 34 rokov. U nás na Slovensku sa k takýmto štatistikám dostávame iba ťažko, ale domnievame sa, že je tu základňa viac ako 100-tisíc aktívnych používateľov a toto číslo každým dňom rastie.
Ako využiť Snapchat v marketingu?
Komunikovať ako značka môžete na Snapchate prostredníctvom Snapov, krátkych fotiek alebo videí, ktoré nepresiahnu 15 sekúnd, alebo pomocou Stories, ktoré trvajú 30 až 60 sekúnd a poskytnú vám tak omnoho väčší priestor na vyjadrenie. Na webovej stránke SnapchatAds sa môžete dočítať, ako Snapchat plánuje využiť na reklamu takzvané 3V – Vertical Video Views. Ide o funkciu vertikálnej reklamy, ktorá kompletne pokrýva displej mobilu. Táto forma je oproti horizontálnym formám reklamy pre mobily omnoho efektívnejšia a prirodzenejšia, čo je prirodzené z hľadiska toho, ako držíte svoj smartfón. Žiaľ, táto forma reklamy u nás dostupná ešte nie je.
9 faktov o Snapchat komunikácii, na ktoré treba myslieť
- Real-time (tu a teraz) – Stories sú uploadované real-time a exspirujú po 24 hodinách, čo zabezpečuje aktuálnosť obsahu.
- Unikátne zážitky – Pomocou Snapchatu sa dokážete v reálnom čase preniesť aktuálnymi udalosťami, eventmi, zákulisím akcie a podobne.
- Sebavyjadrenie – Snapchat vám umožňuje sprístupňovať to, čo chcete v danom momente vyjadriť.
- Pravidelnosť – Toto je dôležitý bod pri content stratégii na Snapchate. Pravidelným sprístupňovaním fotiek či videí sa totiž dostávate bližšie k jednotlivcovi a vytvárate si s ním vzťah. Odmlčaním sa na dlhší čas môže váš vzťah ochladnúť.
- Kvantita – Áno, mladá cieľovka na Snapchate rada „konzumuje“ a chce sa na svoju obľúbenú sociálnu sieť vrátiť viackrát za deň a vidieť tam vždy niečo nové.
- Call to action – Na Snapchat môžete okrem kvalitného obsahu z času na čas šupnúť aj call to action prvok – zľavový kupón alebo voucher, prípadne môžete svojich followerov zapojiť do súťaže. Cieľovka na Snapchate je akčná a takýmto výzvam sa naozaj poteší.
- Robte ľuďom radosť – Štatistiky v Amerike ukázali, že na Snapchate sa ľudia bavia oveľa viac ako na iných sociálnych sieťach. Nebojte sa vystreliť si zo seba či ukázať časť zo svojho zákulisia iba pre Snapchatterov. Pozitívne emócie môžu mať vplyv na nákupné správanie.
- Keep it short and simple – Fotky, videá a príbehy nemusia byť ani zďaleka dokonalé alebo vo vysokej kvalite. Dôležité je, aby boli krátke a trefné. Využiť môžete aj rúško tajomstva a vďaka jednotlivým častiam (snapom) dať divákom priestor na to, aby si poskladali celý message sami.
- Na nič sa nehrajte – Nezabúdajte, pre koho to postujete, buďte prirodzení a odhoďte zábrany. Tak sa cieľovke zapáčite najviac. Snapchat je priestor, kam sa mladí ľudia chodia primárne baviť. Neobťažujte ich tuctovou reklamou, radšej im ukážte spontánne videá a úprimné posty.
Vyskúšať alebo nevyskúšať Snapchat?
Možno sa pýtate, či je sociálna sieť Snapchat skutočne vhodná pre vás a vašu značku. Ak máte mladú cieľovku, odpoveď je, že by ste to mali vyskúšať. Ak ste odhodlaní rozprávať svojmu publiku príbehy po kúskoch, choďte do toho tiež. Ak máte vzťah k videám, fotkám a nebojíte sa vtipu, ktorý ľudí pobaví a nadchne, ste na správnej adrese. Snapchat vám môže výrazne pomôcť pri vašom podnikaní a je možné na ňom založiť celú stratégiu komunikácie. Nebojte sa experimentovať so Snapchatom, pretože je to kanál novej mladej generácie, ktorý sa teší stále väčšej obľube. Pokiaľ aj vy chcete byť priekopníkom v tejto oblasti, radi vám pomôžeme sa v danej tématike zorientovať.