SEO (search engine optimalization) je dlhodobá aktivita, ktorej výsledky sa možno neprejavia okamžite, no o to väčšmi je im potrebné venovať pozornosť a energiu. Dostať sa na popredné pozície v Google vyhľadávaní nie je jednoduchá záležitosť a závisí od veľa faktorov. V dnešnom článku si ukážeme tie, ktoré budú dominovať v tomto roku.

Content

Tak ako každý rok, aj tento bude jedným z najdôležitejších faktorov obsah. Content totiž ovplyvňuje celkový pohľad Googlu na vašu stránku.

Dôležité je vytvárať obsah, ktorý je dostatočne zaujímavý, originálny a taký, aby ľuďom pomáhal riešiť ich problémy. Čím je obsah kvalitnejší, tým má pre ľudí (a zároveň aj pre Google) väčšiu hodnotu.

Chcete sa nachádzať na prvej stránke vo vyhľadávaní? Prvým krokom k úspechu je mať obsah, ktorý je lepší ako obsah vašich konkurentov. Snažte sa vytvoriť lokálny a trendový obsah, rozoberajte relevantné témy viac do hĺbky a do detailov.

V prvom rade nerobte niečo len preto, aby ste sa zaľúbili vyhľadávaču. Páčiť sa musíte najprv ľuďom, potom sa budete páčiť aj Googlu. Ak nebude obsah pre používateľov relevantný a nepomôže mu v hľadanom probléme, Google to skôr či neskôr zistí a bude váš web brať ako nekvalitnú stránku. Nakoniec uprednostní niekoho iného namiesto vás.

Kvalitný linkbuilding

Linkbuilding je jedna z najdôležitejších vecí pri zlepšovaní pozícií v Google vyhľadávaní. Obdobie, keď vám stačilo na prvú pozíciu len pár linkov z hocijakých webov, je už dávno preč. Kvalita nahradila kvantitu.

Musíte si dávať veľký pozor, z akej stránky na vás smeruje odkaz. V minulosti bolo bežné, že sa spravilo pár krátkych článkov, ktoré odkazovali na váš web, a hodili sa na PR weby alebo linkbuilding farmy.

Dnes vám už takýto postup skôr uškodí. Google vie veľmi rýchlo zistiť, že odkazy, ktoré na vás smerujú, sú z linkbuilding fariem alebo boli vytvorené umelo. Odkazy by mali byť prirodzené. To sa dá zabezpečiť napríklad kvalitným obsahom (áno, zase ten obsah), ktorý budú chcieť ľudia šíriť ďalej. Linky by mali byť hlavne z webov, ktoré majú rovnaké alebo minimálne podobné zameranie ako vy.

Preto odporúčame sledovať, aké odkazy na vás smerujú (napríklad cez Majestic). Ak na vás vo veľkej miere smerujú nerelevantné odkazy, môžete ich vylúčiť cez Search Console, aby negatívne neovplyvňovali hodnotenie vašej webovej stránky v Googli.

Personalizované vyhľadávanie

Google sa snaží prinášať svojim používateľom tie najrelevantnejšie výsledky. Ak hľadáte večerné šaty, nebudete chcieť definíciu večerných šiat z Wikipedie, ale pravdepodobne uprednostníte reálne ponuky produktov z lokálnych e-shopov. Podľa toho by ste mali optimalizovať aj vašu stránku. Vyberajte také kľúčové slová, ktoré sú relevantné k vašim podstránkam, teda také, ktoré čo najpresnejšie opisujú, čo je obsahom daného webu.

Ako ukážku si vezmime jednoduchý príklad zo života: Na Google sme hľadali modrý oblek. Na prvom mieste nám ukázalo najrelevantnejší dopyt k nášmu vyhľadávaniu. Veď ten aj presne hľadáme – modrý oblek. Keď si pozriete ostatné výsledky zobrazené nižšie, nikde nenájdete žiadnu zmienku o modrom obleku. Čo myslíte, kde používateľ klikne, ak hľadá modrý oblek? Kam by ste klikli vy?

google search

 

Meta title a meta description nie sú jedinou dôležitou vecou. Keď sa človek už preklikne na stránku, musí tam aj nájsť presne to, čo vyhľadáva. Zamerajte sa preto pri on-page SEO a vytváraní obsahu na čo najväčšiu relevantnosť. Ak na vašej stránke ľudia vďaka správne zvoleným kľúčovým slovám nájdu presne to, čo hľadali, budú vás milovať. A potom vás bude milovať aj Google.

Optimalizácia obrázkov

Väčšina marketérov na ne pri optimalizácii stránky zabúda. Obrázky sú však dôležitou súčasťou on-page SEO optimalizácie. Vďaka Alt tagom a správne zvoleným kľúčovým slovám sa môžete zobrazovať s obrázkami na prvých pozíciách vo vyhľadávaní.

Dokonca Google (ak je to vhodné) zobrazí obrázky na nultej pozícii v SERPe (pozrite vyššie náš obrázok s modrým oblekom). Ak nemáte optimalizované obrázky, strácate veľkú časť potenciálnych návštevníkov a zákazníkov. Navyše, konkurencia to pravdepodobne tiež zanedbáva, takže optimalizáciou obrázkov môžete oproti nej získať veľkú výhodu.

Rich Snippets

Štruktúrované úryvky alebo v originálnom znení Rich Snippets. Ide o tzv. rozšírené informácie pri vyhľadávaní. Že ste o nich ešte nepočuli? Takéto obohatené informácie však môžu výrazne pomôcť zvýšiť vaše CTR (mieru prekliku). Ako vyzerajú? Asi najčastejšie môžeme vo vyhľadávaní vidieť hviezdičky, ktoré hodnotia produkt alebo nejaký recept a podobne.

SEO optimalizácia

Pozrime sa na príklad výsledku vyhľadávania na obrázku vyššie. Na ktorý odkaz by ste klikli? Väčšina z nás asi na článok s videom (áno, aj to je rich snippet) alebo na ten s hodnotením. Vyhľadávanie obohatené o grafický prvok nám totiž ihneď udrie do očí.

Rich snippets môže obohatiť vyhľadávanie o:

  • fotku,
  • hodnotenie,
  • termín a miesto konania udalosti,
  • cenu, koľko stojí produkt a či je na sklade,
  • veľa ďalších užitočných informácií.

Aby sa aj vám mohli zobrazovať rich snippets, musíte pomocou mikrodát, mikroformátov či RDFa označkovať relevantné informácie na vašom webe.

Éra smartfónov

Posledný a asi najvýraznejší vplyv bude mať na SEO mobil. Smartfóny využívame každý rok čím ďalej, tým viac na prezeranie videí, čítanie článkov alebo na nakupovanie produktov. Na Slovensku prišiel najväčší skok v používaní mobilov v roku 2013. Ich používanie sa strojnásobilo. V roku 2017 sme dokonca mobilné zariadenia používali najviac za celé obdobie. Na druhej strane, používanie desktopových zariadení každý rok klesá.

SEO

Stránky, ktoré nie sú optimalizované pre mobily, sa zle zobrazujú v smartfónoch a komplikujú používateľovi jeho nákup, čítanie článkov a rôzne iné činnosti. Veď posúďte sami. V ktorom e-shope by ste si radšej objednali knihu?

SEO responzíva

A Google to vie. Mať responzívnu webovú stránku je preto jeden z dôležitých faktorov v rámci SEO. Kto nemá web mobile friendly, stráca automaticky body.

Tento rok bude hrať mobil ešte väčšiu úlohu. Predpokladá sa, že by mala byť zavedená do obehu ostrá verzia Mobile First Indexu. Google už nebude hodnotiť stránky primárne z pohľadu desktopov, ale z pohľadu mobilov. Stránky, ktoré nemajú stránku mobile friendly, budú mať veľké problémy. Ak nemáte webovú stránku prispôsobenú mobilom, mali by ste rýchlo konať. Ak už bude index v obehu, môže byť už neskoro riešiť tento problém.

Chcete vedieť, či je vaša stránka mobile friendly? Odpovedať vám vie priamo Google na tejto stránke.

Toto je šesť SEO trendov, ktoré budú na Slovensku dominovať v roku 2020. Ich využitie vám nemusí hneď zabezpečiť prvú pozíciu na Googli, no určite vás k nej posunie bližšie. Faktorov, ktoré ovplyvňujú vašu pozíciu, je omnoho viac.