Ako sme si už dávno zvykli, Google novinkami po celý rok vôbec nešetrí. Kolotoč noviniek neobchádza ani Adwords. Posledná veľká novinka sa týkala „vyhodenia“ pravého stĺpca s reklamnými výsledkami. Rozvírený prach sa nestihol ešte ani usadiť a už sme sa mohli postupne stretnúť s ďalšou novinkou.
Pozorným používateľom určite neunikla zmena farby označenia reklamy vo vyhľadávaní. Zo žltej na zelenú. Táto zmena prebiehala v našich končinách postupne zhruba od konca apríla. Iste, Google túto zmenu testoval skôr a niekomu sa už mohla zelená reklama občasne zobrazovať od konca roka 2015. Hlavná „vlna“ však prišla približne od polovice mája. Osobne si myslím, že je škoda, že zmena bola priebežná a nie od určeného dátumu. Nedá sa totiž presne odpozorovať, aký konkrétny vplyv má táto zmena na správanie používateľov vo vyhľadávaní.
Prečo vlastne došlo k takejto zmene?
Na žlté označenie si používatelia už zvykli a začali ho do určitej miery obchádzať. Áno, niektoré zdroje uvádzajú, že 64 % používateľov klikne na reklamu práve vtedy, keď niečo hľadajú a ďalšie zdroje tvrdia, že polovica používateľov ani netuší, že klikla na reklamu. Preto sa zdá rozhodnutie zmeniť farbu nelogické alebo prinajmenšom uponáhľané. Dôvody môžeme nechať bokom, ale faktom ostáva, že zmena farby z výraznej žltej na menej výraznú zelenú spôsobí, že reklama bude pôsobiť menej nápadne.
Signifikantným výsledkom tejto zmeny je aj pokles neplatných a nevyžiadaných kliknutí. Softvérové nastavenia v „klikacích“ bodoch neboli ešte upravené, a nereagujú tak na zelenú farbu. Tento ukazovateľ sme si všimli aj v našich účtoch. Google nám vracal na účet v priemere zhruba 3 € za neplatné kliknutia a teraz to vychádza na 1 € za mesiac, čo je výrazný pokles.
Ak si to zhrnieme, touto zmenou chce Google pristupovať inak k reklame vo vyhľadávaní. Neskrýva ju, iba ju urobil nenápadnejšou. Cieľom je zjavne zlepšiť kvalitu používateľov, ktorí na reklamu kliknú. Google nikdy nechcel, aby na reklamu klikal každý, ale iba ten, kto má reálnu motiváciu si niečo kúpiť alebo zaobstarať.
Reálny vplyv tejto zmeny uvidíme lepšie až po letnej sezóne, keď budeme mať k dispozícii viac dát. Samozrejme, ak dovtedy Google nepríde s ďalšou zmenou.