Google Analytics vie poskytnúť množstvo dát, ktoré pri správnom pochopení napomáhajú vlastníkovi webu lepšie pochopiť, kto a ako často jeho stránku navštevuje. Vďaka týmto údajom je možné optimalizovať vzhľad stránky, jej obsah alebo aj to, aké produkty predávať.

Znie to vynikajúco, ale kde je háčik? Pri nastavovaní a používaní Google Analytics môže dôjsť k niekoľkým chybám, ktoré tento zdroj informácií spravia nepoužiteľným. V článku nižšie nájdete najčastejšie chyby a rady, ako sa im vyhnúť.

1. Chýbajúci alebo zle vložený merací kód

Častou a fatálnou chybou je nesprávne vložený kód. Pri manuálnom vkladaní kódu Google Analytics na stránku sa kód nevloží na každú podstránku v rámci webu, a teda Analytics nezbiera všetky údaje. Ak kód chýba napríklad na podstránke, kde prebiehajú transakcie, prídete tak o cenné údaje a možnosť vyhodnotiť samotnú výkonnosť webu alebo kampane.

Aby ste predišli týmto chybám, nechajte samotné vloženie kódu na odborníka so skúsenosťami, a ak používate wordpress, vkladajte kód cez rôzne preverené pluginy. Najbezpečnejšia metóda je vložiť merací kód cez Google Tag Manager.

 2. Sledovací kód je vložený dvakrát

Stáva sa, že sledovací kód je vložený na webe dvakrát. Raz priamo do kódu a druhýkrát napríklad cez Google Tag Manager alebo WordPress plugin. Ak nastane takáto situácia, Analytics v podstate meria dvakrát.

V čom je problém? Tým, že Analytics posiela údaje dvakrát, prichádza k ich skresleniu. Miera okamžitých odchodov je veľmi nízka (aj pod 20 %), ale čas strávený na stránke je veľmi krátky – iba niekoľko sekúnd. Nedáva to jednoducho zmysel.

Táto chyba sa často stáva pri migrácii na nový web alebo pri implementácii Google Tag Manageru, v ktorom je už vložený Google Analytics, ale z webu sa neodstránil.

Pre zistenie duplicity sa odporúča používať nástroj Tag Assistant (https://goo.gl/TXad98), ktorý si môžete nainštalovať ako rozšírenie do prehliadača Google Chrome.

3. Konverzie sú priraďované k platobným bránam

Používateľ sa preklikne na web priamo z reklamnej kampane. Pri platbe je presmerovaný na platobnú bránu, kde vykoná platbu a následne späť na web na ďakovnú podstránku. Všetko vyzerá byť v poriadku, ale Analytics priradil konverziu k platobnej bráne. Takto neviete určiť ani zistiť, ktorý reklamný kanál je efektívny.

Aby sa niečo také nestalo, je potrebné URL adresy platobných brán jednoducho pridať do zoznamu vylučujúcich zdrojov. Postup je jednoduchý. V rozhraní Google Analytics prejdite do „Správcu“ (ikonka ozubeného kolieska). V strednom menu kliknite na „Informácie o sledovaní“ a následne na „Zoznam vylúčených odkazujúcich zdrojov“ a tam vpíšte URL adresu platobnej brány a potvrďte. Ak používate viacero platobných brán, vpíšte ich všetky.

4. Nenastavené sledovanie vyhľadávania na webe

Ak máte na webe funkciu vyhľadávania a nesledujte pomocou Google Analytics, prichádzate o veľa vzácnych a užitočných dát. Túto funkciu ocenia najmä vlastníci e-shopov, ktorí tak ľahko zistia, aké produkty a ako často ich používatelia na e-shope vyhľadávajú.

Nastaviť takúto funkciu je veľmi jednoduché:

Prejdite na web a použite interné vyhľadávanie. Pozorne si prezrite výslednú URL adresu a hľadajte buď znak otáznika „?“, alebo celý reťazec s= „vyhľadávací dopyt“.

V našom príklade je vidno reťazec „vyhladavanie?keywords=vyhladavaci+dopyt“.

V tomto prípade stačí, ak skopírujete len „keywords“ a vložíte do analytics. Postup je jednoduchý. Prejdite do správcu (opäť ozubené koliesko) a v pravom menu „Zobrazenie“ kliknite na „Nastavenie zobrazenia“ a úplne dole aktivujte položku „Sledovanie na webe“ a do poľa „Parameter dopytu“ vložte skopírovaný reťazec.

Výsledky nájdete v sekcii „Správanie“ – „vyhľadávanie na webe“, kde nájdete prehľad vyhľadávacích dopytov.

5. Nenastavené konverzie

Je až prekvapivé, koľko spoločností úplné vynechá meranie konverzií v Google Analytics. Hádam ani netreba pripomínať, že základné meranie konverzií je nevyhnutné pre správne optimalizovanie kampaní a sledovanie ich výkonnosti. Nastavenie sledovania konverzií je pritom v Analytics veľmi jednoduché.

Opäť je potrebné kliknúť na „Správcu“, v pravom menu „Zobrazenie“ na položku „Ciele“ a pridať nový cieľ. Postupne vyklikajte ponuku a pri poslednom kroku vložte reťazec URL adresy, ktorý sa zobrazí pri dokončení cieľa.

Dúfame, že ste sa so žiadnou z uvedených chýb nestretli alebo ste ju nemuseli riešiť. Možno sa samotná práca s Google Analytics javí ako zložitá, no nie je to tak. Ak však máte akékoľvek otázky alebo riešite zložitejší problém, pokojne nás kontaktujte. Radi vám pomôžeme.