V minulom článku o novom fenoméne zvanom TikTok som vám v závere sľúbila, že v druhom pokračovaní sa budem hlbšie venovať jeho funkcionalitám. Ako som však študovala čoraz viac materiálu o tejto sociálnej sieti, uvážila som, že hodnotnejšie bude priniesť práve informácie, ktoré vás čakajú v nasledujúcich riadkoch.

Deti tancujú, pedofili striehnu

Ako sme si povedali už minule, hlavnou črtou TikToku je jeho mladá cieľová skupina. Napriek tomu, že oficiálne je registrácia podmienená vekom minimálne 16 rokov, vieme, že realita je iná. Nájdete tu množstvo používateľov od 13 do 15 rokov, dokonca aj mladších. Druhým hlavným znakom tejto sociálnej siete je audiovizuálna povaha obsahu, čo znamená, že deti zdieľajú videá plné spevu či tančekov, často s obnaženými časťami tela. A práve to je niečo, čo, žiaľ, láka práve pedofilov.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=433&v=WjssF-I-WRo

Vo svete sa objavilo už niekoľko prípadov, ktoré opisujú pokusy o sexuálne zneužívanie maloletých. Jedným z nich je napríklad prípad len sedemročného dievčatka. Podľa ABC News sa svojmu otcovi zdôverilo, že ju neznámy muž na TikToku požiadal o fotku bez trička s tým, že to bude ich spoločné tajomstvo.

V drvivej väčšine majú deti verejné profily. Z prostého dôvodu: chcú získať čo najviac srdiečok (lajkov) na svoje videá. Kontaktovať ich tak môže ktokoľvek. Napríklad aj takýto človek, ktorý označuje sám seba za komika a interakcia s mladými dievčatami je určite „len jeho hobby“. Veď posúďte sami:

https://www.youtube.com/watch?v=-kctJzlazoQ

Hashtagy ako vlastný kódovací jazyk

Okrem znepokojujúceho obsahu hraničiaceho s detskou pornografiou nájdete na TikToku aj množstvo iného nevhodného obsahu: videá podnecujúce anorexiu, predstieranie násilia, prejavy nenávisti, či dokonca spôsoby, ako spáchať samovraždu. Tak ako Facebook alebo Instagram, aj TikTok sa snaží bojovať proti nevhodnému obsahu blokovaním videí pod vybranými hashtagmi (#suicide, #selfharm, #cutter, #anorexic…) V boji proti umelej inteligencii si preto používatelia začali vytvárať vlastné nové hashtagy. Je to ako ich tajný kódovaný jazyk, ktorý sa neustále mení a vďaka ktorému ostanú nevhodné videá prístupné a vyhľadateľné ( #sxy, #thot, #whooty, #sin, #proana, #asset…).

Buď si cool, alebo lúzer

Predstavte si klasickú formu šikany v škole. Cool, sexi a obľúbené decká to majú „vyhraté“ a ostatné sú terčom posmeškov. A teraz si to preneste do virtuálneho sveta. Ak sa na TikToku predvediete tak, ako si to vyžadujú trendy medzi mladými, srdiečka a followeri sa vám len tak sypú. Ak však nie sú dievčatá dostatočne chudé a chalani nevedia dosť dobre tancovať, čaká ich spŕška zosmiešňujúcich narážok vo verejných komentároch. Má to dokonca aj vlastný názov. Stačí zadať na YouTube cringe compilation…

Marketéri sa tešia, rodičia sa obávajú

My, social media marketéri, sme ostali ohromení tým, aký obrovský engagement je možné na TikToku dosiahnuť. Máme sa na pozore a špekulujeme, ako z neho niečo vyťažiť aj pre značky. Na pozore by sa však mali mať aj rodičia (medzi ktorými sú možno práve aj samotní marketéri). Veľmi komplexne sa vo svojom článku venuje tejto téme aj český web e-bezpeci.cz. Ako tipy pre rodičov na zvýšenie bezpečia svojich detí uvádza napríklad:

  1. upraviť nastavenie profilu z verejného na súkromný,
  2. vypnúť lokalizačné služby,
  3. kontrolovať aktivitu, ktorú vyvíja dieťa na sociálnej sieti.

Proti TikToku sa búria aj niektoré krajiny. Napríklad v Indonézii ho dočasne zablokovali, pokiaľ v aplikácii nenastali úpravy. Internetom sa šírila aj informácia, že 10. 1. 2019 mal byť TikTok zablokovaný aj v Pakistane, napokon sa tak však nestalo. Rovnako je možné nájsť informácie o plánovanom zákaze v Indii.

Aký máte názor na túto aplikáciu vy? Budeme radi, ak sa oň podelíte v komentároch pod článkom na našom facebooku.