Google je tak trošku bábkovým majstrom vo svete online reklamy. Dobrou správou však je, že jeho rozhodovanie o reklamách vieme do istej miery ovplyvniť. Pozrime sa na tie najdôležitejšie faktory, ktoré vplývajú na kvalitu reklám vo vyhľadávaní Google.

Určite ste už počuli o tom, že aukcia Google funguje spôsobom, kto dá viac, ten je vyššie. Áno, je to aj o peniazoch, ale iba čiastočne. Ako funguje bidovanie, resp. cenové ponuky reklám a ich pozície, ste si už mohli prečítať v našom článku o nastavení rozpočtu kampaní. Teraz sa zameriame viac na zlepšovanie kvality reklám.

Dôležité faktory, na ktoré by ste sa mali zamerať

Google reklamy vo vašej online kampani automaticky hodnotí a prideľuje im tzv. skóre kvality. Na jeho základe sa potom reklama zobrazuje (alebo nezobrazuje) na jednotlivých pozíciách. Skóre kvality okrem cenovej ponuky ovplyvňujú aj nasledujúce faktory:

  • Kvalita vstupnej stránky
  • Kontext vyhľadávania
  • Rozšírenia reklamy
  • Miera prekliknutia
  • Kvalitný text reklamy

Vstúpte so zážitkom

Záleží vám na tom, aby sa vaša návšteva cítila dobre, keď vojde do vášho bytu? Zacítila príjemnú vôňu a teplo domova? Rovnaké to je aj s vašou vstupnou stránkou a potenciálnymi zákazníkmi. Môžete mať akokoľvek nadupanú reklamu s vysokou mierou prekliknutia, no ak neviete používateľov udržať na stránke, zbytočne platíte za klikačov, ktorých iba zaujala reklama. Používateľ chce mať príjemný pocit zo stránky hneď od začiatku, preto sa uistite, že sa stránka rýchlo načíta a je prehľadná. Ak musí dlho čakať a niektoré obrázky či zložité animácie sa ani nenačítajú, rýchlo z nej odíde.

S jednoduchosťou ďalej zájdete aj v tomto prípade. Stránka nemusí byť preplnená komplikovanou grafikou, textami rôznych štýlov a veľkostí či nelogickým usporiadaním ponuky. Ľudské oko oceňuje poriadok a prehľadnosť, preto mu uľahčime, aby rýchlo našlo, čo hľadá a ešte sa mu aj páčilo, čo vidí. Ako príklad dobrej vstupnej stránky si môžete prezrieť web nášho klienta, ktorý spĺňa uvedené predpoklady.

Dôležitá je tiež relevancia vstupnej stránky. Ak používateľ hľadá topánky, nechce sa ocitnúť na stránke s kabelkami. A keď sa dostane k hľadaným teniskám, začne sa zaujímať o možnosti dopravy. Zamyslite sa, dostane sa k informáciám o doprave ľahko a rýchlo? Ak mu to bude trvať dlho a nebude ich vedieť nájsť, nakoniec zo stránky odíde bez nákupu.

Kľúčové slová everywhere

Kľúčové slová sú často vnímané ako zaklínadlo, ktoré je odpoveďou na všetko. Je na tom však kus pravdy, sú naozaj dôležité, preto ich treba vedieť používať. Začnite vyhľadávacími dopytmi, ktoré vám napovedia, aké výrazy používatelia zadávajú. Využiť na to môžete napríklad plánovač kľúčových slov od Google alebo iné podobné nástroje. Najvyhľadávanejšie kľúčové slová využite pri tvorbe reklamy tak, aby sa kľúčové slovo, na ktoré je cielená reklama, nachádzalo aj priamo v reklame. Ideálne je, keď ho vložíte do nadpisu, a tiež do popisu reklamy, prípadne aj priamo do URL adresy.

Vráťme sa k vstupnej stránke. Uviedli sme, že by sme mali odkazovať ľudí z reklamy priamo na stránku, ktorej obsah vyhľadávali. To znamená, že vstupná stránka by mala obsahovať kľúčové slová, na ktoré ste reklamy cielili. Netreba zabúdať ani na meta tagy a názvy obrázkov. Čím viac kľúčové slová prepojíte medzi všetkými týmito možnosťami, tým lepšie môže byť skóre kvality reklamy.

Využite priestor vo výsledkoch vyhľadávania na maximum

Vo výsledkoch vyhľadávania na Google je veľa inzerentov, no vy chcete vyniknúť a chcete presvedčiť ľudí, aby prišli práve na vašu stránku. Google vám, našťastie, ponúka možnosť, ako si ukrojiť väčší priestor vo výsledkoch vyhľadávania, tak prečo ju nevyužiť vo vašej online kampani?

Vyplňte všetky tri nadpisy reklamy, nezabudnite použiť aspoň v jednom z nich kľúčové slovo a do ďalšieho zakomponujte výzvu na akciu. Popisy môžete mať až dva, tak to využite na komunikovanie bližších informácií o produkte alebo službe.

Najlepšou možnosťou sú však rozšírenia reklamy, ktoré viete využiť hneď niekoľkými spôsobmi. Vďaka nim viete pridať do reklamy adresu, telefónne číslo, možnosť odoslania sms, odkazy na dôležité podstránky, štruktúrované úryvky či popisy. Štruktúrované úryvky vám môžu pomôcť pri komunikovaní ponúkaných služieb, značiek, kurzov, hotelov, vzdelávacích programov a pod. Popisy sú najlepšie na komunikovanie benefitov, ktoré vás môžu odlíšiť od konkurencie.

Kliky, kliky a ešte raz kliky

Hlavným zámerom reklamy vo výsledkoch vyhľadávania je, aby sa používateľ v prvom rade cez ňu preklikol na vstupnú stránku. Niektorí to riešia clickbaitom, ktorý však nie je práve najšťastnejším riešením. Ľudí zaujme v prvom rade nadpis. Tento moderný fenomén tzv. headline readers sme vám už priblížili v našom článku. Títo klikači však prvotný účel reklamy splnili a reklama tak získa vyššiu mieru prekliknutia. Prečo sú clickbaity stále také obľúbené? No lebo Google vidí, koľko ľudí na reklamu kliklo a automaticky ju vyhodnotí ako lepšiu pre používateľa, a tak mu ju skôr ponúkne. To neznamená, že chceme ísť touto cestou. V skutočnosti chceme čo najviac relevantných klikov, lebo ak budú ľudia iba klikať a zo stránky hneď odídu, lebo nenašli, čo hľadali, zvýši sa miera okamžitých odchodov a kvalita reklamy sa môže zas znížiť.

Kvalitný text v reklame

Posledným faktorom, ktorý vplýva na skóre kvality reklamy, je samotný text v reklame. Ako napísať kvalitnú reklamu, ktorú nielen používateľ, ale aj Google vyhodnotí ako kvalitnú, si popíšeme v ďalšej časti.

Ako napísať dobrú reklamu?

Vyniknite medzi konkurenciou. Máte silnú konkurenciu s ktorou bojujete o zákazníkov? Dajte im dôvod kliknúť práve na vašu reklamu. Malý prieskum nikdy neublíži a je dobré poznať svoju konkurenciu vo výsledkoch vyhľadávania, najmä aké výhody ponúka. Nájdite, čo iní nemajú, ale vy áno. Tým viete využiť konkurenčnú výhodu, ktorú vložíte priamo do reklamy, aby vás odlíšila od ostatných a používateľ tak klikol práve na ňu cez vašu online kampaň. Prebieha na vašej stránke práve výpredaj alebo nejaká výhodná ponuka? Nezabudnite to uviesť vo vašej reklame.

Zabudnite na Wikipédiu

Nie, naozaj nemusíte písať do reklamy poslanie vašej firmy a definíciu predmetu vášho podnikania (ak nejde o brandovú reklamu). Ľudia sa k vašej reklame dostali tak, že niečo hľadali. Dajte im odpoveď na ich dopyt a ponúknite im to, čo chcú. Držte sa jednotlivých kľúčových slov, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávania a použite ich vo svojej reklame. Chcete predsa, aby našli to, čo hľadali.

Nie vždy sa toho musíte striktne držať. V praxi sa často využíva aj reklama cielená na kľúčové slová konkurencie alebo slová, ktoré by tiež mohli zaujímať potenciálnych zákazníkov. V takomto prípade sa  určite oplatí testovanie a práca s vylučujúcimi výrazmi.

Vyzvite svoje publikum

Keď už vieme, že reklama nemá vyzerať ako z učebnice, okrem relevantného textu netreba zabúdať ani na výzvu k akcii. Opäť treba zachovať opatrnosť a zbytočne to nepreháňať s veľkými písmenami, výkričníkmi alebo silnými slovesami. Niekedy však účinok call to action prvkov zistíte až pomocou A/B testovania.

Na obrázkoch môžete vidieť ukážky reklám v online kampani nášho klienta. V prvej reklame je výzva na akciu iba v popise, no v druhej reklame sme dali výzvu na akciu aj do nadpisu.

Toto je tabu!

Myslite na to, že nie všetky veci môžete na Google propagovať. Absolútne „nie“ platí najmä pre nebezpečný, hanlivý alebo šokujúci obsah, citlivé udalosti či týranie zvierat. No pozor si dajte napríklad aj na bežnejšie veci, pri ktorých vás Google môže prekvapiť zamietnutím reklamy.

Vždy si overte, či propagovaná stránka nepredáva zdraviu nebezpečný tovar, napríklad tabakové produkty. K zamietnutiu však môže prísť aj pri bežnejších veciach, ako sú napríklad výživové doplnky či vitamíny, ktoré Google môže vyhodnotiť ako nebezpečné.

Ak reklamu cielite na článok, ktorý obsahuje napríklad návod na sledovanie filmov zadarmo či nelegálnu inštaláciu softvéru, môžete tiež čeliť zamietnutiu. To môže nastať dokonca aj vtedy, ak reklamu necielite priamo na problémovú vstupnú stránku, ale niekde v nejakom článku či na stránke sa vyskytuje napríklad erotický či sexuálny obsah, čo sa nám tiež už raz stalo pri klientovi, ktorý popri svojich bežných produktoch začal predávať aj predmety s erotickým obsahom. Reklamy na úplne iné produkty však Google zamietol. Pri spravodajských stránkach, ktoré informujú o násilných udalostiach, nehodách či vraždách, môže tiež nastať problém. Nepovolený je tiež falošný tovar alebo značky s ochrannou známkou.

Robili ste v poslednom čase zmeny v URL adresách? Dajte si na to pozor a reklamu vytvárajte až vtedy, keď ste presvedčení, že adresy sú v poriadku a funkčné. Ak Google raz zaznamená, že reklama odkazuje na nefunkčnú URL adresu, môže sa stať, že vám ju bude opakovane zamietať.

Máte svoje reklamy vyladené na maximum? Skúste sa riadiť našimi tipmi a na stránku vám bude chodiť relevantnejšie publikum, ktoré tak ľahko neodíde bez konverzie. Neviete, ako na to? V tom prípade zverte svoje reklamy do našich rúk a spoločne dosiahneme želané výsledky.