Určite to poznáte. Prečítate si titulok k článku, následne článok a zistíte, že informácia v titulku bola zavádzajúca alebo nepravdivá. Čo by sa však stalo, ak by ste si prečítali iba nadpis, no nie článok?

Vďaka sociálnym sieťam sa ľuďom zmenil rozsah pozornosti. Zmenil sa reakčný čas, za ktorý máte šancu zaujať potenciálneho recipienta, ale tiež percepcia vnemu príspevkov na sociálnych sieťach. No nezmenilo sa len to. Zmenou prešlo aj vyhodnocovanie samotných informácií tak, že používateľ sa mnohokrát snaží pochopiť napríklad článok z jednej konkrétnej vety. Často je to práve headline alebo titulok.

Headline Readers (čitatelia titulkov)

 

„Headline readers sú ľudia, ktorí si prečítajú iba nadpis článku a urobia si na jeho základe záver o danej téme bez toho, aby si prečítali celý článok.“

Pojem headline readers sa v súčasnosti vníma ako negatívny jav, pretože internet je dnes plný nepravdivých informácií a clickbaitových nadpisov (clickbait = návnada na kliknutie). Tie sú zväčša často postavené tak, že v headline uvádzajú neplnohodnotnú informáciu, aby vás prinútili kliknúť a prečítať si článok.


Zdroj: https://funradio.sk/clanok/40068-ten-pocit-ked-ides-domov-a-na-vytahu-na-teba-caka-takyto-oznam/

Čítanie samotných nadpisov by nemuselo byť vo svojej podstate vôbec zlé. Zlým je však kombinácia nezodpovedného používania nadpisov tvorcami obsahu a dôvera čitateľov v dané médiá či ich lenivosť doštudovať si kontext a overiť si pravdivosť údajov.


Zdroj: https://www.topky.sk/cl/100313/1750615/PANIKA-u-Kobielskeho–Kvoli-menstruacii-

Pojmom headline readers nazývame takých čitateľov, ktorí disponujú skreslenými faktami a vnímajú informáciu získanú z akéhokoľvek nadpisu automaticky za pravdivú, prisvojujú si ju a na jej základe upravujú svoje postoje a názory. Tieto názory a informácie, aj keď často nesprávne, potom šíria ďalej, a tak sa informácie skresľujú. Zároveň je tento fenomén čítania titulkov vnímaný negatívne, pretože kvôli nemu sa oveľa jednoduchšie šíria hoaxy.

Hoax (nepravdivá informácia)

Hoax je falošná správa, ktorá sa šíri medzi ľuďmi. Najčastejšie ide o tieto typy informácií:

  • zaručené informácie, návody (ako schudnúť, ako sa vyhnúť pokute…),
  • falošné petície a výzvy (pošlite peniaze na pomoc, petícia za prijatie ufónov…),
  • súťaže a pyramídové hry (vyhrajte auto za 200 000 €, zarábajte cez internet…),
  • unikli tajné informácie o (novej technológii, NASA, novom mobile…),
  • poplašné a falošné správy (USA útočí na Rusko, migranti rozbili výklad…),
  • pošli toto 10 kamarátom (a nikdy nebudeš chorý…).

 

Čo urobiť, aby sme minimalizovali negatíva headline readers?

Ako tvorca a vydavateľ obsahu:

  • nepublikujte neoverené a nepravdivé informácie,
  • uveďte zdroj ku každej myšlienke či obrázku, ktorý nie je váš,
  • nezavádzajte čitateľov,
  • nepoužívajte clickbaity (návnady na kliknutie),
  • uľahčujte ľuďom čitateľnosť vašich článkov. Využívajte odseky, používajte vhodné obrázky a zvýrazňujte hlavné myšlienky textu.

Ako čitateľ:

  • ak si prečítate nadpis k článku, dočítajte aj kontext,
  • overujte si zdroj informácií,
  • ak sa vám zdá informácia podozrivá, skúste si o nej dohľadať viac z iných zdrojov,
  • nadpis nerovná sa fakt. Nadpis vás má naladiť na čítanie článku, pretože médiá zarábajú až vtedy, ak sa prekliknete na ich web. Ich cieľom nie je odovzdať vám informáciu zadarmo už pri nadpise.

Bojovať proti hoaxom začala už aj polícia Slovenskej republiky na Facebooku, kde informuje používateľov o šíriacich sa hoaxoch, ktoré zároveň aj vyvracia.

https://www.facebook.com/hoaxPZ/posts/325748154919725?__xts__[0]=68.ARDnf1Ukes7w9JOc6LpD8bhDDrQo_310u2DnfvMGSR2b-qOqtof4SZCpSd8vM971DF4XxyDoUr0Pl7187XZlfMTIUu4No5BaiXOlhG3s9Y7nJ9hPnCnKfDJJjL3zF2HvJug5-1qZObSmURKX-3tdwLelZGAAwS299yUB9U_SZqneWXpuz2h7JuDRySDU5p8cdftMfhQdooELDAuYD1AbN2KJ4wNnNzayQhhwt9YQqXKL0U467gxJ5jMoBQsTsJOEwYE4TmEmvWUbPJWg-IRvcYrO1K9St9qOxwobWF8T1Vjxn1x0OFAbhSK3kIbjhj0D8jnJIu–SX2PwDRbEtpNCd0&__tn__=-R

Veríme, že ste si tento článok prečítali celý a nie iba nadpis. Vymyslieť nadpis tak, aby zaujal, no nebol zavádzajúci, nie je dnes úplne jednoduché. Pri písaní nadpisov myslite na to, kto je vaša cieľová skupina a akú informáciu jej chcete odovzdať.