E-mail marketing patrí medzi najefektívnejšie metódy oslovovania zákazníkov a budovania vzťahov so zákazníkmi. V predchádzajúcom článku sme sa venovali nástrojom e-mail marketingu, ktoré sú rozšírené a dostupné každému. Tentokrát vám priblížim, aký význam má pre vás kvalitná e-mailová databáza a ako ju získať.
Výhodou e-mail marketingu je, že recipient pri ňom strávi určitý čas a je vystavený iba istému posolstvu bez iných rušivých vplyvov. Ak si otvoríme newsletter, zameriavame svoju pozornosť len na jednu ponuku. Neruší nás žiadna iná reklama ani ponuka, ako to býva napríklad na sociálnych sieťach. Výnimkou sú e-commerce newslettre.
Znie to super, ale kde je háčik? Ten môžeme nájsť v databáze. Bez kvalitnej databázy nemôžeme očakávať úspechy na poli e-mail marketingu. Kvalitná databáza sa nedá kúpiť, treba na ňu myslieť už od začiatku. Dobrá databáza sa dá poctivo vybudovať krok za krokom.
Dáme vám 10 tipov, ako na to.
Kto je vaša cieľová skupina a prečo?
Na začiatku si musíte ujasniť ciele. Kto je vaša cieľovka? Chcete posielať newslettre pravidelne alebo skôr príležitostne? Chcete mať databázu personalizovanú? Neskorší úspech e-mailových kampaní závisí od relevantnej databázy a posilniť dôveru vie aj správne oslovenie v e-maile.
Vedia sa ľudia prihlásiť na odber?
Ak máte na vašom webe možnosť prihlásenia sa na odber newslettera, uistite sa, či je táto možnosť jasne viditeľná a zrozumiteľná. Ak máte napríklad na Facebooku svoju fanpage, pridajte aj tam možnosť prihlásenia sa na zasielanie newslettera.
Obsah je kráľ
Budujte zaujímavý obsah. Obohratá pesnička posledných rokov, ale stále funguje na 100 %. Ponúkajte však iba obsah, ktorý je zaujímavý a relevantný pre adresátov vašich správ.
Niečo za niečo
E-book s relevantným obsahom k vášmu podnikaniu a k cieľovej skupine, ktorého stiahnutie je podmienené zadaním e-mailu. Dnes veľmi preferovaná metóda, ktorá je navyše za určitých okolností vhodná aj pre B2B segment.
Úprimnosť nadovšetko!
Buďte maximálne úprimní. Ak deklarujte určitý obsah buď na landing page, alebo v e-booku, ktorý ponúkate na stiahnutie, mal by recipient nájsť práve ten deklarovaný obsah. Nie mačku vo vreci.
Využívajte Facebook Lead Ads
Lead Ads je reklamný formát, ktorý je určený práve na zber databázy. Je určený tak pre mobilné zariadenia, ako aj pre desktop. Jeho obrovskou výhodou je, že používateľovi ukáže už predvyplnený formulár (údaje čerpá z registračných údajov na Facebooku) a jediný úkon, ktorý musí spraviť, je iba potvrdiť formulár.
Nebojte sa skúšať pop-up okná
Ak promujete svoje články na blogu, zamyslite sa nad používaním pop-up okien. Pozor však na to, aby ste nakoniec ľudí neznechutili. Nie všetky typy pop-upov sú vhodné na zber databázy. Treba s nimi narábať rozumne a opatrne.
Súťaž nikdy nesklame
Dobrá súťaž dokáže prilákať kvalitné kontakty. Samozrejme, treba myslieť na skutočnosť, že časť kontaktov budú tvoriť tzv. „vymetači“ súťaží, ktorí vám v budúcnosti priveľmi neposlúžia.
Kupóny a zľavy
Skúste vygenerovať z času na čas obmedzené množstvo zľavových kupónov pre nových zákazníkov. Podmienka na získanie? Predsa e-mail.
Prieskumy
Veľmi dobrým spôsobom, ako získať ďalšie kvalitné a podrobné dáta okrem e-mailu, je aj prieskum. Podporte motiváciu zúčastniť sa na prieskume napríklad zľavou, zaradením do súťaže alebo exkluzívnym obsahom.
Zberom databázy sa začína aj starostlivosť o ňu. Ak ste nazbierali kontakty nárazovo nejakou súťažou alebo kampaňou, kde si recipienti sťahovali e-book, vaším úhlavným nepriateľom sa nestáva samotná kvalita databázy, ale čas. Nesmiete nechať kontakty vychladnúť. To znamená, že s prvým e-mailom netreba dlho otáľať.
Osobne odporúčam čakať maximálne sedem dní, potom výrazne stúpa pravdepodobnosť, že recipient zabudne, že si vôbec nejaký e-book stiahol. Na ďalšiu komunikáciu môže potom reagovať odhlásením sa. Aby ste sa takejto situácii vyhli, čo najviac využívajte automatizovaný e-mail. Pri správne zvolenom scenári a stratégii dokážete udržiavať celú databázu aktívnu.
Kontaktom z čerstvej databázy posielajte nepredajné e-maily, teda také, kde neukazujete produkt ani žiadnu inú ponuku. Na tento účel môže poslúžiť aj obyčajné poďakovanie za stiahnutie e-booku a o niekoľko dní môžete poslať ďalší e-mail, kde sa spýtate na hodnotenie e-booku.
Zber databázy je dlhodobý proces a vy sami si musíte určiť, akú cenu má pre vás databáza a aké množstvo peňazí a času viete do jej zberu investovať. Ak máte k téme akékoľvek otázky, kliknite na banner pod článkom a dohodneme si stretnutie pri šálke dobrej kávy.