Každý deň nám do e-mailovej schránky príde niekoľko newslettrov, ktoré nám ponúkajú ďalšie produkty alebo nás niekam pozývajú, alebo dokonca nás chcú niečo naučiť. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo majú všetky tieto e-maily spoločné?
Vo svojej podstate sú to hromadne posielané e-maily. Na hromadné rozposielanie e-mailov slúžia rôzne nástroje. Niektoré sú notoricky známe, iné menej, no rozhodne im to neuberá na kvalite. V ďalších riadkoch vám predstavím štyri nástroje, s ktorými mám skúsenosti, a pokúsim sa priblížiť ich spoločné a rozdielne znaky.
Aké sú možnosti?
Každý, kto sa už niekedy zaujímal o e-mailový marketing, pozná alebo aspoň počul o najznámejšom mailingovom klientovi – Mailchimpe. V našich končinách patrí medzi najrozšírenejšie nástroje svojho druhu. Dokáže poskytnúť všetko, čo pre malú až stredne veľkú kampaň potrebujete. Jeho obľúbenosť spočíva v jednoduchom používateľskom prostredí a v ľahkej implementácii do webového rozhrania vďaka WordPress pluginu.
V rámci neplatených funkcií je Mailchimp veľmi podobný nástroju Mailerlite, ktorý má taktiež vlastný plugin pre WordPress. To, čo robí Mailerlite zaujímavým, je možnosť pridávať ďalšie kontá, ktoré potrebujete pre kampane vašich klientov.
U nás v daren&curtis používame posledných šesť mesiacov Ecomail. Má súčasne českú i slovenskú podporu, takže pri riešení akýchkoľvek komplikácií nepotrebujete komunikovať v angličtine. Nevýhodou je absencia WordPress pluginu, čiže integrácia je o niečo náročnejšia. Šikovný programátor si však s týmto problémom poradí ľahko. V prípade menšej databázy si pokojne vystačíte s free verziou, no pri väčšej už odporúčam platenú verziu.
Nástrojom, ktorý, bohužiaľ, neponúka bezplatnú verziu, je Active Campaign. Na začiatok máte k dispozícii 14-dňovú skúšobnú verziu, ale ak nemáte s podobnými nástrojmi dostatok skúseností, chvíľu potrvá, kým sa zorientujete v jeho rozhraní a naučíte sa ho používať. Active Campaign je obľúbenejší medzi profesionálmi, pretože ponúka priamo agentúrne konto. To si môžete predstaviť ako jeden hlavný účet s ďalšími klientskymi podúčtami, do ktorých vstupujete priamo a bez prácneho preklikávania alebo odhlasovania a prihlasovania.
Vytvoriť alebo dať vytvoriť?
Čo majú všetky tieto nástroje spoločné, ale zároveň rozdielne? Ide o editor e-mailových šablón. Ak nemáte rozpočet na tvorbu naprogramovaných šablón, musíte si poradiť sami a začať pracovať v editore. Treba však myslieť na to, že naprogramované e-maily síce môžu pôsobiť dizajnovo príťažlivejšie, no ich hlavnou slabinou je nedokonalá responzíva. V skratke, externe nakódované šablóny je zložitejšie správne optimalizovať.
Každý s nami riešených klientov má vlastný editor. Základ majú spoločný, všetky využívajú metódu vkladania obsahu „click & drag“. Čiže jednotlivé obsahy a segmenty si ťaháte pomocou myšky z ponuky priamo do dizajnu newslettra. Rozdiely nastávajú v samotnom riešení vytvárania obsahu v e-maile.
Obsah e-mailu tvorí viac segmentov, do ktorých vkladáte obsah, ktorý potrebujete. Napríklad do hlavičky umiestňujete obrázok alebo text podľa toho, akú formu používate. V jednom segmente môžete mať viac obsahu, teda viac textových polí alebo viac obrázkov. Viete si určiť jeho rozloženie, veľkosť, ako aj farbu pozadia.
Editory sa vzájomne líšia práve vo forme a vlastnostiach segmentov a obsahu. Napríklad Mailchimp má funkciu „text & image“, čiže v jednom kroku vložíte obrázok aj textové pole. Výhodou je, že text sa automaticky zarovnáva k obrázku, a vy máte tak o jednu malú starosť menej.
Ideálne je, samozrejme, vyskúšať každý editor a nájsť to najvhodnejšie rozhranie na čo najpohodlnejšiu prácu.
Automatizácia
Ak sa e-mailovému marketingu plánujete venovať hlbšie, nesmiete vynechať automatizáciu. Nemyslím teraz transakčné a potvrdzovacie e-maily, ale kampaň, keď sa e-maily rozposielajú na základe správania adresáta. Možno ste podobnú kampaň zažili aj na vlastnej koži. Niekde ste sa zaregistrovali, stiahli si e-book, jednoducho ste vykonali nejakú akciu a zanechali svoj e-mail. Do schránky vám následne prišiel potvrdzovací e-mail s určitým posolstvom. Ak ste ho otvorili, o niekoľko dní vám prišiel ďalší. Zvyčajne ich bolo maximálne päť za sebou. Sú určené na to, aby udržali vašu pozornosť. Posledný z nich väčšinou obsahuje už priamu ponuku na ďalší produkt. Ak ste v určitom momente prestali e-maily otvárať, ďalší vám už neprišiel alebo sa objavil taký, ktorého tón komunikácie sa líšil od predchádzajúcich.
Automatizáciu obsahujú všetky e-mailové nástroje, rozdielne je ich spoplatnenie. Pri Mailchimpe a Mailerlite je to už od 10 $ za mesiac, pri Active Campaign od 9 $ mesačne. Ecomail sa začína na sume 150 českých korún. Vytvorenie a implementácia takejto kampane je v podstate v každom nástroji rovnaká.
Databáza – personalizujete?
Získavanie tej správnej databázy je vždy oriešok. Je jasné, že sa nikdy nevyhnete kontaktom, ktoré pre vás nepredstavujú cieľovú skupinu. O tom, ako zbierať relevantnú databázu, napíšem v niektorom z pokračovaní témy e-mailového marketingu.
Ak máte databázu, ktorá obsahuje meno, priezvisko a e-mailový kontakt, určite to využite vo svoj prospech. Nezabúdajte, že personalizovaný e-mail vzbudzuje väčšiu dôveru a recipient ho nebude považovať za obťažujúci alebo za spam. Možnosť personalizácie ponúka každý e-mailový nástroj. Majte na pamäti, že je potrebné mať aj dobrý copy text, len meno a priezvisko nestačí. Jednoducho to musí pôsobiť ako celok.
Na záver
Nech vám k srdcu prirastie ktorýkoľvek zo spomenutých klientov, nezabúdajte na to, že mailingové kampane sú zložitejšie, než sa môže na prvý pohľad zdať. Každý ocení na začiatku pomoc odborníkov. Ak by ste preto potrebovali hoci len konzultáciu, radi vám pomôžeme pri šálke dobrej kávy u nás v darene. Samozrejme, tému e-mailového marketingu sme nevyčerpali a budeme sa jej venovať aj v ďalších článkoch.