Je to len nedávno, čo sme boli všetci hore nohami kvôli GDPR. Mysleli sme si, že náš už nič horšie nemôže stretnúť. A potom prišla z Európskej únie nová reforma autorských práv a my si opäť ťukáme na čelo. Aké následky prinesie táto novela marketérom a vôbec všetkým, ktorí používajú internet?

Smernica chce chrániť autorov a ich obsah, ale…

Ono to je celé myslené veľmi dobre. EÚ chce chrániť originalitu obsahu autorov a tvorcov a posilniť tak autorské práva. Veľmi sporný je však spôsob, akým chce túto ochranu realizovať. Z nariadenia vyplýva, že všetok obsah umiestnený na internet bude monitorovaný a pri pochybnostiach o dodržaní autorských práv jednoducho vymazaný. A to už sú jasné znaky niečoho, o čom ste doteraz počúvali len smiešno-smutné príbehy zo Severnej Kórey. Ide o cenzúru a kontrolu obsahu. Niekto iný určí, na aký obsah sa vy ako návštevník webu z Európy budete môcť pozerať.

Už žiadny YouTube tutoriál obľúbenej influencerky

článok 13

Zdroj obrázka: www.liberties.eu/cz/

Áno, v praxi to môže vyzerať tak, že právne predpisy by sa dotýkali predovšetkým mnohých videí na YouTube. Znamenalo by to koniec edukatívnym videám, paródiám, tutoriálom a tak ďalej. Pre niektorých YouTuberov by to znamenalo koniec celých seriálov, napríklad takých, v ktorých reagujú na iné videá. Zatiaľ sa stále rozprávame len o YouTube. Ale viete čo? Je to ešte horšie…

Koniec aj milovaným gifom a memes

Nie, prosím, len nám neberte gify. Pre mnohých najobľúbenejší spôsob komunikácie na sociálnych sieťach. Práve nevinné a vtipné meme či gify tvorí takmer vždy fotka, obrázok či video, na ktoré pravdepodobne nemáte práva. To sú skrátka „internety“. Tie najlepšie perly vznikajú spontánne od používateľov, ktorí dokážu kreatívne spracovať materiál a zareagovať tak na aktuálne spoločenské dianie. Po zavedení novely zákona do praxe by meme mohli vyzerať asi takto:

Zdroj obrázka: www.facebook.com/emefka.sk

Táto predstava je celkom smutná. Ale možno netreba hádzať flintu do žita. Článok 13 totiž obsahuje aj niektoré výnimky, ako sú citácie, recenzie, paródie či karikatúry. Z tohto pohľadu by také meme nemali byť ohrozené. Otázkou však je, či systémy umelej inteligencie na kontrolu obsahu a prípadného porušenia copyrightu budú vedieť správne rozoznať, že ide o takýto prípad. Podobné kontrolné systémy využívajú veľké platformy už dnes a poznáme nie málo prípadov, keď zakázali a odstránili obsah chybne – najčastejšie pri fotkách na Facebooku.

článok 13

Zdroj: www.facebook.com/ChurchofJesusDemocracyofLatterDayFreedom

Členské krajiny EÚ majú dva roky na to, aby tieto zmeny zaviedli do praxe prostredníctvom svojich zákonov.

Začnú nás veľké platformy sledovať?

Pri veľkých platformách, ako je YouTube či Facebook, je kontrola obsahu, samozrejme, náročná, pretože ho generujú samotní používatelia. Doteraz bola zodpovednosť viac-menej na nich. Ak ste vy ako používateľ uploadli video s hudbou, na ktorú ste nemali kúpenú licenciu, alebo ste na vašu firemnú facebookovú page pridali fotku iného autora, stíhaní by ste boli vy. S novelou by však zodpovednosť a penalizácia mala prejsť na poskytovateľov platforiem. Z čoho vyplýva, že títo budú musieť sprísniť monitoring obsahu a môže viesť až k využívaniu rôznych technológií na sledovanie každého vášho kroku na danej webstránke. Takže pozor, veľký brat YouTube vás vidí!

Ako to ovplyvní marketérov?

S prijatím zákona podľa slov nemeckej poslankyne nastal „čierny deň pre slobodu na internete“. A to nielen preto, že prídeme o memes. Na pár príkladoch uvediem dôsledky, ktoré sa dotknú nás, marketérov.

Pr. 1: Čo sa týka vyhľadávania na Google, tam chceme mať prirodzene všetci svoju značku na prvých priečkach. Po novom (upravuje článok 11) však Google nebude môcť zobraziť napríklad úryvok článku z vášho blogu. Používateľom môže poskytnúť len linky. Nielen Google, ale žiadna tretia strana nebude môcť publikovať váš obsah, pretože naň nemá práva.

Pr. 2: Menšie značky, ktorých marketingový budget netvorí štvorciferná suma, si nemôžu vždy dovoliť vyprodukovať stopercentne vlastný, autentický obsah. Pri vlastnej propagácii sa teda budú musieť mať na pozore a zdieľanie obrázkov na Facebooku stiahnutých z Googlu by im už nemalo napadnúť ani vo sne.

článok 13

Zdroj obrázka: www.theinquirer.net

Ako s tým môžete vybabrať?

Isté svetielko nádeje tu predsa len je. Spôsobom, ako sa dostať k obsahu, ktorý by ste normálne ako návštevník z Európy nevideli, je využitie VPN. O tej ste už zrejme počuli. Vďaka nej je vášmu počítaču náhodne pridelená IP adresa, ktorá prislúcha inej krajine. Vďaka tomu tak obídete systém a akože z Kanady (napríklad) budete môcť zobraziť obsah, ktorý vám je inak zablokovaný.

Ani iniciatíva sprevádzaná petíciou pod názvom #saveyourinternet, ani početné protesty internetových platforiem i obyčajných občanov nedokázali zabrániť prijatiu tohto zákona aj s kritickým článkom 13. Zahlasovali zaň aj niektorí naši slovenskí europoslanci. Ostáva nám už len čakať, ako sa situácia vyvinie. Či novela, ktorej cieľom je chrániť autorov, nenarobí viac neporiadku, ako dobra. Internet však už asi nikdy nebude taký, ako dnes.

Úplné znenie článku 13 sme dali preložiť aj do slovenského jazyka:

 2
Určité využitie chráneného obsahu pri online službách

Článok  13
Využitie chráneného obsahu poskytovateľmi služieb informačnej spoločnosti, ukladanie a sprístupnenie veľkého rozsahu prác a predmetných vecí načítaných ich používateľmi

  1. Poskytovatelia služieb informačných technológií, ktorí ukladajú a verejnosti poskytujú veľký rozsah prác alebo iný druh načítaný všetkými ich používateľmi v spolupráci s držiteľmi práv, vykonajú opatrenia, aby zabezpečili funkčnosť dohôd uzatvorených medzi držiteľmi práv pre použitie ich prác alebo iných záležitostí alebo aby zabránili dostupnosti služieb alebo iné záležitosti uvedených držiteľmi práv prostredníctvom spolupráce s poskytovateľmi služieb. Opatrenia, ako využitie efektívneho rozpoznávania obsahu technológií by mal byť vhodný a primeraný. Poskytovatelia služieb poskytnú držiteľom práv vhodné informácie o funkčnosti a zavedení opatrení rovnako aj o vhodnom poskytovaní správ o rozpoznávaní a využití prác a predmetnej veci.
  2. Členské štáty zabezpečia, aby poskytovatelia služieb uvedení v odseku 1 vybavili sťažnosti a nápravný mechanizmus, ktorý je používateľom dostupný v prípade sporov vo veci aplikácii opatrení uvedených v ods.1
  3. Členské štáty umožnia, ak je to možné, spoluprácu medzi poskytovateľmi služieb informačnej spoločnosti a držiteľmi práv prostredníctvom dialógu zainteresovaných, aby určili najlepšie postupy ako aj vhodné a primerané uznanie obsahu technológií, berúc do úvahy spomedzi ostatných. druh služieb, dostupnosť technológií a ich efektivitu vo svetle technologického rozvoja.

Úplné znenie smernice si môžete prečítať tu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/