Rok 2018 bol z pohľadu vývoja marketingu veľmi prelomový. V júni Kevin Systrom, vtedajší CEO Instagramu, predstavil svetu nástroj navrhnutý pre mobilné telefóny, ktorý dovoľuje svojmu používateľovi nahrať na Instagram video v dĺžke od 10 minút do 1 hodiny, IGTV. A tak mala IGTV priniesť zmenu vo vytváraní contentu a veľkú príležitosť vo vytváraní príbehov. Preto som sa rozhodla venovať tomuto nástroju samostatný článok, ktorý sa bude snažiť ukázať, kam storytelling vo svojom vývoji mieri.
Keď Kevin Systrom uviedol IGTV, prvé reakcie neboli príliš ružové. V reklamnom svete zneli vety: „Super, ďalší nástroj, ktorý musíme používať?“ alebo: „Priveľa nástrojov, ktoré iba žerú čas.“ Je to však naozaj tak? Naozaj žerie marketérom a firmám čas príliš veľa nástrojov a platforiem? Alebo je to práve naopak a IGTV prináša viac príležitostí ako úskalí?
V predošlom článku som sa zamerala práve na úskalia, ktoré storytelling prináša, a na svetové značky, ktoré sa vo svete storytellingu a reklamy všeobecne pohybujú už nejaký ten čas. Dnes by som rada poukázala na možnosti, aké má i vaša firma vďaka IGTV, a ukázala i pár slovenských spoločností, ktoré idú s dobou a IGTV ich neprekvapila.
Od fotiek a stories až k TV
Instagram ako sociálna sieť ponúka dnes naozaj veľa. Od pridávania fotiek a videí cez prácu s influencermi až po Instastories a IGTV. S Instastories pracujeme v našej agentúre už nejaký ten čas a vieme, ako s nimi narábať tak, aby prinášali výsledky a budovali brand. Ak neviete, ako s nimi pracovať, napísali sme pre vás pár tipov v našej sérii článkov. Tak ako Instastories, ktoré by mali spĺňať podmienku autenticity a úprimnosti, tak i IGTV by mala spĺňať túto podmienku. Hlavne si však treba pamätať, že s každou platformou musíme zaobchádzať inak a vyvažovať ju prostriedkami, ktoré máme.
„Instagram chce, aby všetko vyzeralo ako autentické a domorodé.“ Kevin Young, šéfredaktor spoločnosti Bloomberg
Žijeme v zaujímavom svete. Dnešný vývoj contentu, kreativity a ciest, prostredníctvom ktorých komunikujeme so zákazníkom, je fascinujúci. Ak berieme sociálne siete ako historický míľnik, ktorý formoval svet reklamy, s určitosťou tak môžeme brať aj vznik IGTV, hoci značky si práve v tomto momente neuvedomujú obrovský potenciál, ktorý IGTV prináša, pretože tento nástroj je zatiaľ v plienkach. Marketingoví odborníci však už dnes vedia s pomerne veľkou určitosťou povedať, že v roku 2021 bude 70 % contentu, ktorý obsahuje obraz a zvuk, práve na sociálnych sieťach a nie mimo nich. O tri roky tak bude úspešnosť vašej značky závisieť z veľkej podstaty práve od viditeľnosti na sociálnych sieťach.
Značky, ktoré nevedia využívať sociálne siete, jednoducho povedané zaspia dobu a budú pohltené lepšou, a dovolím si povedať, že i múdrejšou konkurenciou.
Budúcnosť plná zmien
Svet, v ktorom pravidelne konzumujeme mediálny obsah, sa zmenil. Môžeme vidieť, ako prime time v televízii nahrádzajú videá na YouTube s miliónmi videní. Mení sa doba, komunikačné kanály, zákazník a s ním aj jeho návyky.
Spotrebný content bol kedysi ovládaný grafikou sociálnych médií a blogovými príspevkami, ale videoobsah sa stal postupne silnou prioritou, ktorá jednoducho nejde zastaviť. Smartfón je nová platforma, ktorá umožňuje zákazníkom komunikovať s partnermi a značkami on-line. A v tomto bode sa veľa značiek a agentúr stráca v bludisku informácií, v ktorom sa ťažko naviguje a ľahko stráca. Na čo teda upriamiť pozornosť?
Podľa indexu vizuálneho sieťového pripojenia (PDF) spoločnosti Cisco bude do roku 2019 celosvetová spotreba internetového videa spotrebiteľom predstavovať 80 % všetkých spotrebiteľských internetových prenosov. Táto istá štúdia tiež uvádza, že mobile eCommerce tvorilo v roku 2017 58,9 % všetkých predajov eCommerce. To znamená, že viac ako polovica ľudí nakupujúcich online použila pri tom telefón.
Samotná povaha spotreby, tvorby a distribúcie obsahu sa neodvolateľne zmenila k lepšiemu.
Sloboda a Liga výnimočných
IGTV je avantgardou pre storytelling zameraný na zákazníka, hrdinu. Videá na IGTV nemajú byť o znásilňovaní vášho produktu alebo služby. Vžite sa do zákazníka – on nechce váš produkt natlačený do hodinového videa. Chce nasávať informácie cez kvalitný content. Uveďme si teraz príklad od Tatra banky. S jej poslednou kampaňou Sloboda sa spája aj séria IGTV videí, kde slovenskí herci čítajú práve úryvky zo Slobodovej tvorby. Prepojenie literatúry a bankovníctva. Inovácia, autenticita a úprimnosť, to je to, čo tu hrá do karát.
Platforma IGTV ako nová platforma vníma koncept videa a spája ho s mobilným telefónom spôsobom, ktorý nikto predtým neurobil. Horizontálne video odráža spôsob interakcie s televíziou. Vertikálne video zasa spôsob interakcie so smartfónmi. A nastáva čas na jednoduchú logiku. Koľko času denne strávite sledovaním televízie a koľko času denne aktívne používate mobilný telefón? Jednoduchá odpoveď, no komplikovaný proces, ktorý si zo strany značiek vyžaduje pozornosť. IGTV by určite nemala pôsobiť ako strašiak, a hlavne nie ako zbytočný nástroj. Ak ste niekedy uvažovali nad zakomponovaním storytellingu do vašej komunikácie, teraz je ten správny čas. Lepší nástroj na mobilnej platforme dnes neexistuje. Treba si však pamätať, že hoci ide o sociálnu sieť, je potrebné dodržiavať rovnaké podmienky, aké storytelling vyžaduje aj mimo sociálnych sietí. Autenticita, úprimnosť, emócie a zákazník v hlavnej úlohe. Inšpiráciou pre nás môžu byť športoví giganti ako Adidas, Nike či GoPro, no pekné príklady sa nájdu i medzi slovenskými značkami. Redbull Slovensko so svojimi videami na IGTV prekonáva akékoľvek hranice. Jeho IGTV je presne taká, aká by mala byť. Emotívna, aktuálna, so skutočnými hrdinami.
Ak je mobilný telefón nové ihrisko a digitálne video je hra, tradičná televízia už nie je v tomto ihrisku. IGTV v skutočnosti predefinovala to, čo znamená konzumné videomédiá. IGTV prepísala pravidlá, zmenila hru a posunula sa tam, kde ľudia skutočne dávajú pozor.
Najdôležitejšie sú ľudské návyky a aktuálne pocity. IGTV zachytáva túto kľúčovú skutočnosť. A tak zostáva iba spýtať sa samých seba, či ste pripravení na ďalšiu fázu storytellingu, mediálneho videa a marketingového obsahu?