Pri hľadaní účinného receptu treba povedať, že ide o súhru množstva faktorov, ktoré v najlepšom prípade musia byť zladené dokopy. V tomto článku sa preto pozrieme na jednotlivé faktory, ktoré pomôžu nájsť odpoveď na otázku ako zvýšiť predaj a ako marketing pomáha pri podpore predaja.
Ako zvýšiť predaj?
Na túto otázku, ktorú si kladie nejedna firma, neexistuje úplne jednoznačná odpoveď. Pri hľadaní účinného receptu treba povedať, že ide o súhru množstva faktorov, ktoré v najlepšom prípade musia byť zladené dokopy. V tomto článku sa preto pozrieme na jednotlivé faktory, ktoré pomôžu nájsť odpoveď na otázku ako zvýšiť predaj a ako marketing pomáha pri podpore predaja.
Online kampane
Nech už je váš predmet podnikania akýkoľvek, je potrebné si uvedomiť, že v dnešnej dobe ľudia vo veľkej väčšine prípadov hľadajú informácie dopredu, a to najmä online z pohodlia domova. Až následne, pokiaľ u vás potrebné informácie nájdu, navštívia predajňu. Preto byť online a využívať online kanály je prvý faktor, ktorý má značný vplyv na celkovú podporu predaja a mal by byť splnený. Existuje veľa možností a kanálov, ktoré viete využiť. Medzi základné kanály, ktorých použitie by mala byť samozrejmosť patrí Google, Facebook, prípadne Instagram. Ako fungujú tieto kanály si môžete prečítať v tomto článku.
Efektivita je základ
Online kampane síce môžu prinášať objednávky a zvyšovať predaj, ale pokiaľ nie sú dobre optimalizované, môžu byť neefektívne a nerentabilné. Preto nestačí kampane len mať, ale musia byť aj dobre nastavené. Pri sledovaní efektivity kampaní je dôležité pozerať sa na metriky ako napríklad CPA (cena za akvizíciu). Táto metrika hovorí o tom, aká je cena za želanú konverziu, ktoré sa nastavujú podľa typu podnikania, aby boli čo najrelevantnejšie. Ak cena za takúto konverziu je príliš vysoká a približuje sa k marži, dokonca ak ju prekračuje, kampane nebudú rentabilné. Podobná metrika je ROAS, ktorá hovorí o návratnosti za investované prostriedky do reklamy. Viac o metrikách a optimalizácii si môžete prečítať v tomto článku.
Keď sú kampane nastavené veľmi efektívne môže to dopadnúť ako pri jednom z našich klientov, kde sme ich dokonca museli uprostred kampane vypnúť, pretože sa im vypredali sklady.
Webová stránka
V rámci zvyšovania predaja je veľmi dôležitý faktor webová stránka, ktorá často tvorí až 80 % úspechu. Takmer všetky online kampane odkazujú na web. Pokiaľ je teda web nefunkčný, zákazníci na prvý pohľad nenájdu čo hľadajú (prípadne je zložitá možnosť kontaktovania), odídu ku konkurencii, ktorá má web optimalizovaný lepšie. Tiež ide aj o dĺžku načítania stránok, vzhľad, prehľadnosť a mnoho ďalšieho. Na túto tému si môžete prečítať článok, ktorý sa zaoberá práve vplyvom webu na efektivitu kampaní.
Kvalita produktu
V neposlednej rade treba spomenúť aj kvalitu produktu, ktorá je tiež veľmi dôležitý faktor. Aby z dlhodobého hľadiska boli kampane efektívne a produkovali tržby, musí byť produkt, nech už je akýkoľvek (fyzický produkt alebo služba), prepracovaný. Tým okrem iného docielime od súčasných zákazníkov opakované nákupy, či zanechanie pozitívnej referencie, čo z dlhodobého hľadiska môže pomáhať zvyšovať predaj.
Zachyťte celú cestu zákazníka
Cesta zákazníka vie byť niekedy pekne dlhá. Málokedy sa stáva, že už pri prvom kontakte s vašou firmou potenciálny zákazník reálne aj urobí reálny nákup alebo vás kontaktuje. Najlepšia reakcia na celú cestu zákazníka je plánovanie kampaní v kontexte modelu SEE – THINK – DO – CARE. Poďme si ho pozrieť pekne po poriadku.
Vo fáze SEE zákazník o vašej firme (alebo produkte) ešte nevie, nepozná ju. Ak by aj potreboval produkt, ktorý vaša firma ponúka, neboli by ste medzi zvažovanou možnosťou. V tejto fáze je dôležité byť medzi vašou cieľovou skupinou čo najviac na očiach, aby sa o vás zákazníci dozvedeli. Následne vo fáze THINK, keď už zákazník reálne zvažuje kúpu a hľadá informácie, ste v jeho rozhodovacom procese. Keďže už vás pozná, tak pokiaľ máte dobrý produkt, je veľmi pravdepodobné, že si vás vyberie a nakúpi. To urobí práve vo fáze DO, kedy sa uskutočňuje nákup a zákazník u vás nakupuje, prípadne vás kontaktuje. V tejto chvíli netreba zaspať na vavrínoch, pretože je tu ešte fáza CARE, ktorá je tiež nesmierne dôležitá a často na ňu ľudia zabúdajú. Tu ide už o udržiavanie kontaktu so súčasnými zákazníkmi a motivovať ich k ďalším nákupom. To môžete robiť, či už prostredníctvom aktivity na sociálnych sieťach alebo cez pravidelný newsletter. Tým viete zvýšiť hodnotu aktuálnych zákazníkov a docieliť u nich vyššie predaje. Ako sa hovorí: Náklady na nového zákazníka sú oveľa vyššie ako náklady na udržanie súčasného.
Ak si neviete rady ako nastaviť efektívne kampane, alebo tie súčasné vám neprinášajú želaný výsledok napíšte nám, určite vám pomôžeme.
Mohlo by vás zaujímať: