Časy, kedy sme museli vysvetľovať potrebu prítomnosti značiek na sociálnych sieťach, sú už za nami. Dnes už každá menšia či väčšia firma vie, že svojich zákazníkov nájde práve tu a nie je až také náročné ani nákladné ich osloviť.
Niektorí sa však možno ešte stále pasujú s tým, ako na sociálnych sieťach komunikovať tak, aby to malo ten správny efekt. Správa sociálnych sietí si totiž vyžaduje nemalé množstvo času, energie a v neposlednom rade aj finančnú investíciu. Poďme si preto povedať, ako na to, aby vaše úsilie nevyšlo nazmar. V prvej časti nášho článku si povieme, čo všetko je potrebné premyslieť ešte pred tým, ako „vypustíme“ prvý príspevok.
Držte sa identity vašej značky
Na to, aby používatelia ľahko odlíšili vašu značku a obsah v spleti ostatných príspevkov, bude potrebná vaša pomoc. Ponúknite im nejakú nemennú percepčnú skratku, ktorá im pomôže zorientovať sa. Môže to byť vaše logo v rohu každej fotky či iný zjednocujúci prvok alebo farebný element, ktorý sa bude vyskytovať v každom vašom príspevku. Takýto branding je vhodný predovšetkým na Facebooku, kde máte na zaujatie používateľa len približne jeden a pol sekundy. Na Instagrame sa kladie väčší dôraz na samotnú fotografiu, preto ju nemusíte „kaziť“ logom. Vizuálnu podobu vašej značky by ste mali mať zadefinovanú v rámci DNA v dizajn manuáli. Ak ho máte, pri tvorbe príspevkov sa ho vždy držte. Používajte jednotný font a korporátne farby. Taktiež, ak komunikujete prostredníctvom fotiek, nestriedajte ich s ilustráciami a podobne.
Zvoľte vhodné platformy
Dôkladne zvážte, na ktorých sociálnych sieťach budete komunikovať. Rozhodne nemusíte byť všade. Pokiaľ nemáte dostatok jedinečného obsahu a boli by ste nútení len kopírovať ho z jednej siete na druhú, radšej si vyberte iba jednu z nich. Facebook je taký must-have, pretože je to stále najrozšírenejšia sociálna sieť na Slovensku a denne je na nej aktívnych viac než dva a pol milióna Slovákov. Ak viete vyprodukovať dostatok vizuálne atraktívneho obsahu, určite odporúčame pustiť sa aj do Instagramu, ktorý v poslednej dobe výrazne naberá na popularite aj na Slovensku. Ďalej môžete podľa povahy vašej značky zvážiť Youtube, LinkedIn, Pinterest, alebo napríklad TikTok. Všetko záleží len od cieľovej skupiny, ktorú chcete osloviť a od toho, aký druh obsahu a v akom množstve dokážete vytvoriť.
Celosvetový prehľad najobľúbenejších social media platforiem nájdete tu: https://www.makeuseof.com/tag/top-social-media-apps-sites/
Stanovte si ciele
Aby vaša námaha a investovaný čas neboli zbytočné, na začiatku je dobré zadefinovať si marketingové ciele, ktoré sa budete snažiť komunikáciou dosiahnuť. Vďaka nim bude vaša aktivita aj ľahšie merateľná. Ciele môžu byť rôzne. Budovanie rozpoznateľnosti značky, akvizícia nových zákazníkov, zvyšovanie návštevnosti vášho webu alebo angažovanosť sledovateľov priamo na Facebook stránke či Instagram konte. Cieľov môžete mať pokojne viacero a na rôzne časové obdobia. Ciele komunikácie na social media by mali, samozrejme, smerovať k napĺňaniu celkových marketingových cieľov vašej značky.
Plánujte, plánujte, plánujte
Váš obsah nenechávajte na náhodu. Nespoliehajte sa na to, že sa v daný deň objaví niečo zaujímavé, čo by ste uverejnili. Pokúste sa pripraviť si content plán aspoň na jeden mesiac vopred. Vyhnete sa tak stresu, že nemáte „čo vypustiť“ a budete aj lepšie udržiavať konzistentnosť frekvencie komunikácie. Jednotlivé príspevky si môžete aj kategorizovať a následne pridávať primeraný pomer rôznych tém (napríklad 2x mesačne z kategórie hardsell postov, 4x mesačne lifestyle posty, 2x mesačne edukačné posty a podobne). Na samotné uverejňovanie obsahu vám dobre poslúžia nástroje na správu sociálnych sietí. Väčšina z nich je však platených. V našej agentúre využívame Zoomsphere, ktorý je tak komplexný, že s ním hravo zvládnete aj community management – teda reagovanie na komentáre a správy. Na publikovanie príspevkov je výborné aj Kontentino. Prípadne môžete vyskúšať zahraničné nástroje ako Buffer či Hootsuite.
Reagujte na aktuálne dianie
Popri plánovaní obsahu si nezabúdajte ponechať priestor aj na ad hoc posty. Mimoriadne obľúbené medzi ľuďmi sú tie, ktoré vedia trefne či vtipne zareagovať na aktuálne spoločenské témy. Od breptu politika, cez obľúbené seriály a premiéry filmov, až po uvedenie nových smartfónov a počítačov. Ak by ste sa chceli inšpirovať, majstrom v týchto reakciách je napríklad Ikea. Vždy však majte na pamäti, či sa reakcia na danú udalosť hodí k vašej značke a či sa len nesnažíte nasilu zviesť na vlne.
Dajte si pozor, aby to neskončilo napríklad takto:
Keď budete mať všetky tieto body zvládnuté, správa vašich sociálnych sietí je na najlepšej ceste k úspechu. V druhej časti tohto článku si povieme, na čo si treba dávať pozor pri komunikácii, čomu sa vyvarovať a čo je naopak žiadané.
Mohlo by vás zaujímať: