Reklama na Facebooku má rôzne podoby. Môže ísť o takzvaný spozorovaný príspevok, o využitie reklamných priestorov na partnerských stránkach Facebooku a partnerských aplikáciách. Má tiež formu video reklamy, reklamy v príbehoch „Stories“ či reklamy priamo v četovacej platforme Messenger. V článku vás prevedieme konkrétnymi typmi reklamy na Facebooku, ich umiestneniami a možnosťami cielenia Facebook reklám.

Na to, aby ste dôkladne porozumeli tomu, ako funguje reklama na Facebooku, potrebujete pochopiť najmä to, ako prebieha proces tvorby reklamy na tejto platforme. Ak to všetko pochopíte, dokážete potom vďaka inzercii na Facebooku efektívne dosahovať vytúžené výsledky, ako napríklad náš klient Vertebro.

3 základné kroky, bez ktorých sa nepohnete

Na to aby ste mohli inzerovať na Facebooku potrebujete na začiatku spraviť 3 kroky. Založiť Facebook stránku, pod ktorou budete inzerovať. Druhým krokom je založiť Business Manager, do ktorého vašu Facebook stránku napojíte. Tretím krokom je, že v Business Manageri vytvoríte ad account alebo reklamný účet, ktorý spárujete s vašou Facebook stránkou. Tieto 3 kroky sú jednoduché, ale pre istotu sem prikladám návody na každý jeden krok.

Vyberte si správny cieľ na dosiahnutie požadovaných výsledkov

Tak isto ako pri akejkoľvek reklamnej kampani aj pri kampani na Facebooku si ako prvé musíme stanoviť cieľ od čoho sa následne odvíja všetko ostatné. Facebook vám ponúka na výber z niekoľkých cieľov. Ktorý cieľ kedy použiť sa dozviete nižšie.

Brand Awareness

Zachyťte ľudí, ktorí pravdepodobne majú záujem o produkty či služby, ktoré ponúkate a zvýšte tak povedomie ľudí o vašej značke.

Reach

Ukážte vašu reklamu čo najväčšiemu možnému počtu ľudí. Hodí sa ako výborný doplnkový cieľ ku Brand Awareness kampaniam.

Traffic

Dostaňte ešte viac ľudí priamo na vaše webstránky, prípadne do vašich aplikácií alebo do chatbota.

Engagement

Zasiahnite ľudí, ktorí budú interagovať s vašimi príspevkami alebo vašou Facebook stránkou. Pod interakciou rozumieme komentovanie, zdieľanie, lajkovanie, odpoveď na event či prípadne akceptovanie zľavovej ponuky.

App instals

Tento cieľ je vyslovene zameraný na to, aby si používatelia stiahli a nainštalovali vašu aplikáciu či hru do svojho smartfónu.

Video views

Dostaňte k ľuďom video, ktoré ukazuje napríklad zábery zo zákulisia, uvedenie nového produktu na trh alebo príbehy vašich spokojných zákazníkov, vďaka čomu zvýšite povedomie o vašej značke. Video je v súčasnosti TOP 1 Brand Awareness formát v online.

Lead Generation

Dostaňte na vašich potenciálnych zákazníkov kontakt, na ktorý ich môžete osobne osloviť. Ide o vhodný cieľ pre spoločnosti, ktoré aktívne vyhľadávajú nových zákazníkov.

Messages

Nechajte ľudí, aby vám napísali. Naštartujte s nimi konverzáciu, ktorá im pomôže dokončiť objednávku, prípadne dostanú odpovede na otázky, ktoré ich trápia. Tento cieľ sa dá využiť ako doplnkový cieľ smerujúci na ľudí, ktorí si dali na vašom e-shope produkty do košíka, ale následne tento nákup nezrealizovali.

Conversions

Naveďte ľudí, aby vykonali konverziu na vašej stránke, v aplikácií, prípadne v Messengeri. Pod konverziou rozumieme napríklad nákup cez e-shop, pridanie platobnej karty, registráciu či stiahnutie e-booku. Na to, aby ste vedeli konverzie merať je potrebné na vašu web stránku nainštalovať Facebook Pixel.

Catalog sales

Vytvorte reklamy, ktoré automaticky ukazujú produkty vo vašom Facebook katalógu produktov. Na to, aby ste mohli využiť tento cieľ si musíte najskôr vytvoriť produktový katalóg na vašej Facebook stránke. Ako vytvoriť katalóg sa dozviete tu.

Store traffic

Priveďte ľudí priamo do vašej kamennej predajne. Odprezentujte im váš výpredaj, prípadne ich presvedčte nech si váš produkt prídu vyskúšať priamo do vašej predajne.

Ako funguje reklama na Facebooku

Kde všade sa bude vaša reklama zobrazovať?

Po definovaní a vybratí cieľa vašej platenej Facebook reklamy nasleduje výber umiestnenia, kde sa táto reklama bude zobrazovať.

Feeds

Obsahuje možnosti umiestnenia vo feede naprieč všetkými Facebook aplikáciami vrátane Messengeru aj Instagramu. Feed je vlastne konkrétna plocha, na ktorej si skroluje každý používateľ svoje príspevky. Je to tá časť Instagramu a Facebooku, na ktorú prídete a vidíte príspevky všetkých tých značiek a ľudí, ktorých sledujete.

Reklama sa dá umiestniť presne do týchto feedov na Facebooku a Instagrame a potom do špeciálnych feedov napríklad do Messenger feedu medzi správy, do Marketplace feedu, ktorý funguje ako online bazár a podobne.

Ako funguje reklama na Facebooku

Stories

Štandardne sú Stories príspevky na Instagrame, Facebooku a napríklad aj WhatsAppe, ktoré si vedia ľudia pozrieť iba 24 hodín od momentu ich publikácie. Zaujímavý je však štýl ich konzumácie. Kliknete na prvú Story ktorú máte v ponuke a následne už konzumujete Stories všetkých tých ďalších ľudí a značiek v poradí. Vy však viete do tohto priestoru zaradiť svoju reklamu, ktorá by mala pôsobiť veľmi prirodzene a nenásilne, pretože ak taká nebude, ľudia ju veľmi rýchlo preskočia.

Ako funguje reklama na Facebooku

In-Stream

Tu je v súčasnosti iba jedno umiestenie a to Facebook In-Stream Video. Sem je možné umiestniť iba videoreklamu. Reklama sa zobrazí používateľom počas pozerania videa na Facebooku.

Search

Reklama vo vyhľadávaní na Facebooku funguje veľmi podobne ako reklama vo vyhľadávaní cez Google. Vyberiete si kľúčové slová, na ktoré chcete inzerovať a následne potom týmto používateľom zobrazujete svoj projekt, produkt či služby.

Messages

Ide o formu sponzorovaných správ priamo do Messengeru. Používateľovi tak príde štandardne správa, akoby mu napísal niekto pod vašou Facebook stránkou.

In-Article

Ide o umiestenie priamo v článku konkrétneho vydavateľa, no tento článok musí byť priamo publikovaný na Facebooku. Toto reklamné umiestnenie je na Slovensku veľmi málo využiteľné, keďže drvivá väčšina spravodajských portálov nepublikuje svoje články priamo na Facebook.

Apps and Sites

Aj keď to tak na prvý pohľad môže vyzerať, NEJDE o umiestenie reklám na Facebooku a všetkých jeho aplikáciách a stránkach ako Messenger, WhatsApp či Instagram. Práve naopak. Ide o umiestenie reklám na partnerských stránkach a aplikáciách. V zásade ktorákoľvek aplikácia alebo webstránka môže u seba umiestňovať Facebook reklamu. Táto reklama sa preto nezobrazuje na Facebooku, ale naprieč internetom.

Ako funguje reklama na Facebooku

Aký formát reklamy zvoliť?

Po vybraní vhodného umiestenia si vyberiete formát, ktorý je pre dané umiestnenie a naplnenie vášho cieľu najvhodnejší.

Obrázok

Ide o statický displejový formát, ktorý môže mať rôzny tvar, rôznu veľkosť a pomer strán. Najčastejšie využívané sú pomery strán 1:1 – štvorec, 2:3 obdĺžnik na výšku (vhodné na mobily) a 16:9 – širokouhlý formát na šírku. Priamo do obrázku sa neodporúča umiestňovať viac ako 20 % textu, pretože Facebook potom umelo znižuje dosah týchto príspevkov. Snaží sa tak bojovať proti vizuálnemu spamu na svojej platforme. Viac informácií o odporúčaniach pri tvorbe statickej obrázkovej reklamy sa dozviete na oficiálnych stránkach Facebooku.

PRO TIP: V reklame môžete použiť aj 3D foto alebo 360° foto.

Ako funguje reklama na Facebooku

Video

Ide o dynamický displejový formát, ktorý môže mať tak isto ako aj statický obrázkový formát rôznu veľkosť a pomer strán. Platí tu to isté ako pri Obrázku čiže 1:1, 2:3 a 16:9 sú najčastejšie využívané formáty videa. Video musí mať minimálnu dĺžku 1 sekundu a maximálnu dĺžku 240 minút, čiže 4 hodiny. Prečítajte si odporúčania pre tvorbu videí na Facebook.

Ako funguje reklama na Facebooku

Karusel

Ide o špeciálny displejový formát. Špeciálny je pre počet obrázkov či videí, ktoré do reklamy vieme zahrnúť. Konkrétne ide o 10 štvorcových okien, ktoré môžeme využiť ako priestor pre naše reklamné obrázky a videá. Nemusíte však využiť všetkých 10, niekedy stačí využiť napríklad 3. Obrázky a videá môžete mixovať a nemusí ísť o čisto obrázkový alebo čisto videový karusel. Vyzerá to takto:

Pre obrázky a videá v karuseli platia rovnaké pravidlá ako pre video či obrázok vyššie.

Ako funguje reklama na Facebooku

Stories (Príbeh)

Stories v sebe tiež môže obsahovať video alebo obrázky. Konkrétne ide o formát na výšku. Ak chcete cez Stories spraviť reklamu cez obrázky, môžete použiť až 3. Ak by ste chceli využiť video, môžete dať iba jedno na danú reklamu a jeho dĺžka nesmie presiahnuť 15 sekúnd. Je veľmi dôležité zachovať natívny pomer strán a to 4:5. Prečítajte si odporúčania na tvorbu video Stories reklamy  a obrázkovej Strories reklamy.

Ako funguje reklama na Facebooku

Instant Experience

Toto je veľmi špeciálny formát, ktorý sa správa ako taká malá mikrostránka vyskladaná zo všetkých vyššie spomínaných reklamných formátov. Videá, obrázky a karusely sú doplnené o možnosť pridania textu na farebných pozadiach a tlačidiel vyzývajúcich na akciu. Každá súčasť tejto mikrostránky môže linkovať na inú sekciu vašej webstránky. Vyzerá to takto:

Ako funguje reklama na Facebooku

Message

Sponzorovaná správa v sebe môže niesť text, obrázok, video alebo odkaz na web stránku, aplikáciu, prípadne na udalosť, ktorá bola vytvorená pod vašim Facebook účtom. Vyzerá to takto:

Ako funguje reklama na Facebooku

Ako cieliť a spustiť reklamu na Facebooku

Aby ste však naozaj pochopili, ako funguje reklama na Facebooku je veľmi dôležité vedieť, aké sú možnosti cielenia a tvorenia publík na Facebooku. Facebook reklamy je možné cieliť na používateľov na základe lokality, demografických údajov, záujmov a informácií z profilu používateľa.

Ako funguje reklama na Facebooku

Potom už nasleduje nastavenie dennej alebo celkovej sumy, ktorú ste ochotný do reklamy vložiť. Podľa cieľa reklamy, jej umiestnenia, formátu a cielenia ešte do reklamy doplníte texty, konkrétne status, nadpis, text a tlačidlo. Pre efektívne vytvorenie reklám vám odporúčam prečítať 2 moje články, ktoré sa venujú vnímaniu používateľov na sociálnych sietiachfenoménu digitálnej doby – Headline Readers.

Keď už všetko máte nachystané, potvrdíte spustenie reklamy, ktorá následne prejde schvaľovacím procesom vo Facebooku a ak neporušuje žiadne z ich pravidiel, reklamu vám spustí na vami zvolenú cieľovú skupinu, na vami zvolené obdobie, za vami určený objem peňazí. Ak chcete vedieť, ako správne merať a vyhodnocovať reklamu na Facebooku, prečítajte si náš ďalší článok.

 

Mohlo by vás zaujímať: