SEO je ako každý odbor opradený rôznymi mýtmi. Každý, kto sa venuje onlineu alebo má svoju vlastnú webovú stránku, sa určite s niektorým z nich stretol. Bohužiaľ, mýtov o SEO je veľa. Niektoré sú úplne banálne a iné vedia sťažiť samotnú optimalizáciu webu alebo napáchať aj nejaké tie škody. V tomto článku vám ukážeme niekoľko zásadných mýtov.

Mýtus č. 1 – Musím nahlásiť svoj nový web do Google

Keď vyhľadávate cez vyhľadávač, nehľadáte priamo na internete, ale hľadáte v priamo v indexe Google. Respektíve v tom, čo si samotný Google zaindexoval. Ako vlastne funguje samotné vyhľadávanie? V skutočnosti za nás vyhľadávajú softvérové roboty (často sa používa skrátený výraz „bot“), takzvané „spidery“ alebo „crawlery“. Tieto boty prídu na web, prehľadajú ho a sledujú linky, ktoré vedú preč, cez ne prídu na ďalší web a proces sa opakuje donekonečna – pravidelne a neustále.

seo, blog, daren curtis, marketing, reklamna agentura, online marketing

Spidery prehľadávajú celý web neustále a to, čo nájdu, zaindexujú. Máme teda milióny botov a milióny zaindexovaných webov. Samozrejme, tieto boty sa vracajú na web v pravidelných intervaloch, teda zaznamenajú akúkoľvek zmenu na webe.

Preto je nahlásenie vášho webu samotnému Googlu viac-menej nezmysel. Tento postup vznikol ešte v časoch, keď väčšina vyhľadávačov fungovala na princípe katalógov (Zoznam, Azet), a preto bolo potrebné manuálne pridať nový web do príslušného katalógu.

Aj keď sa rozhodnete „prihlásiť“ svoj web manuálne do Googlu, negarantuje vám to v podstate nič.

Mýtus č. 2 – Mať veľa spätných odkazov je lepšie, ako mať veľa dobrého obsahu

V minulosti sa pridávali spätné odkazy bez toho, aby sa vedelo, na aký web odkazujú. V princípe platilo, že čím viac spätných odkazov, tým mal samotný web lepšie hodnotenie. Aj dnes je poctivý linkbuilding jedným z najdôležitejších SEO ranking faktorov.

Lenže v roku 2013 vyšiel nový algoritmus – Pengiun 2.0. Samotný linkbuilding prešiel výraznými zmenami. Najvýraznejšou bola skutočnosť, že Google začal hodnotiť, kam smerujú spätné odkazy. Predtým nebolo dôležité, aké kvalitné boli weby. Táto zmena prinútila „linkbuilderov“ prihliadať na to, s kým si vymieňajú spätné odkazy.

Samotní majitelia webov často stoja pred otázkou, do čoho investovať? Do samotného linkbuildingu alebo do vlastného kvalitného obsahu? Dnes je dôležité mať oboje – aj kvalitné spätné odkazy, aj vlastný obsah. Odporúčam však najprv začať s vlastným obsahom.

Ak to zhrnieme a zjednodušíme, kvalitný obsah sa bude „šíriť“ webom, a tým prinášať sám kvalitné odkazy.

Mýtus č. 3 – Mať „https“ nie je dôležité pre SEO

Všimli ste si počas surfovania na internete, že niektoré domény majú v URL linku „https“ namiesto „http“? Najčastejšie si toto „s“ môžete všimnúť najmä na weboch, ktoré vyžadujú určité osobné informácie (napr. internetbanking).

seo, blog, daren curtis, marketing, reklamna agentura, online marketing

„S“ navyše znamená, že pripojenie na danú webovú stránku je zabezpečené, a teda možnosť hackerského útoku je málo pravdepodobná. Pre bližšie vysvetlenie: ide o technológiu SSL, teda „Secure Socket Layer“.

V roku 2014 Google oznámil, že používanie protokolu „https“ spadá do jeho „ranking faktora“, teda zjednodušene povedané, podieľa sa na kvalitatívnom hodnotení webu z pohľadu SEO.

Mýtus č. 4 – Metaopis (meta description) má obrovský vplyv na SEO

Metaopis je HTML atribút, ktorý v princípe objasňuje obsah danej webovej stránky. Môžeme ho bežne vidieť na stránke výsledkov vyhľadávania (SERP), je to ten sivý text. Na prvý pohľad sa teda zdá, že Google berie do úvahy tieto opisy, keďže ich zobrazuje. No nie je to tak.

seo, blog, daren curtis, marketing, reklamna agentura, online marketing

V roku 2009 Google uviedol, že metaopisy a meta kľúčové slová nemajú vplyv na hodnotenie webovej stránky. Na druhej strane to neznamená, že pre SEO nie sú dôležité. Metaopisy dávajú samotnému webu šancu odlíšiť sa od ostatných. Vedia presvedčiť používateľa, aby klikol na daný výsledok a miera prekliku je jedným z hodnotiacich faktorov pre SEO.

Mýtus č. 5 – Pop-up okná negatívne ovplyvňujú hodnotenie webovej stránky

Každý majiteľ webovej stránky chce, aby sa návštevníci jeho stránky na nej cítili dobre a rýchlo našli to, čo potrebujú. Chce, aby nakúpili alebo sa zaregistrovali. Práve na ovplyvnenie nákupného rozhodovania sa začali používať pop-up okná, ktoré obsahujú rôzne „call to action“ prvky.

V auguste minulého roka Google oznámil, že začne penalizovať webové stránky s pop-up oknami, ktoré pôsobia rušivo a zaberajú určité percento z celej viditeľnej stránky. Práve vtedy sa internetom začala šíriť poplašná správa, ktorá tvrdila, že Google bude penalizovať všetky stránky, ktoré používajú akékoľvek pop-up okná. Táto fáma koluje dodnes a je absolútne nezmyselná. Ak by mal postihovať akékoľvek pop-up okno, zasiahlo by to weby, ktoré upozorňujú na používanie cookies.

seo, blog, daren curtis, marketing, reklamna agentura, online marketing
Zdroj: https://www.behance.net/gallery/18243055/Popup-Modal-Window-Designs

Neodporúčam však používať pop-up okno, ktoré prekrýva celý obsah webovej stránky a svojím obsahom nie je pre používateľa užitočné.

Vždy preverujte

Naraziť na akékoľvek tvrdenie o SEO nie je žiaden problém. Aj keď sa v danej problematike úplne nevyznáte, odporúčam nájsť si vždy viacero zdrojov a jednoducho ich porovnať. Samozrejme, najlepšie urobíte, ak sa obrátite na odborníkov.