Spoločnosti si vždy uvedomovali, že mať výnimočné logo je dôležitým prvkom v odlíšení sa od konkurencie. Niektoré značky prešli počas svojej existencie rôznymi vývojovými fázami, ktoré sa vo veľkej miere odrazili aj v ich logu. Existujú však aj také, ktoré mu ponechali nezmenenú podstatu desiatky, ba dokonca až stovky rokov. Aj vďaka takýmto logám sú tieto spoločnosti stále veľmi prosperujúce a známe po celom svete.
Budovanie značky je veľmi dlhou a náročnou cestou, ktorá sa nikdy nekončí. Samotné logo má v tomto procese nenahraditeľnú úlohu. Pre spoločnosť je vývesným štítom, o ktorý sa treba starať.
Väčšina najstarších svetových log, ktorým sa budeme bližšie venovať, prešla počas dlhých rokov miernymi kozmetickými úpravami, no ich jadro a filozofie sa dodnes nezmenili.
V súčasnosti sa pri pohľade na niektoré logá známych spoločností môže spotrebiteľom zdať ich podoba záhadná. Veď prečo má napríklad spoločnosť ťažiaca ropu v logu mušľu? Je však potrebné mať na pamäti, že v čase ich vzniku mali logický význam.
Shell
Pekným príkladom toho, ako vznikla jedna z najstarších značiek na svete, je logo globálneho energetického konglomerátu Royal Dutch Shell plc.
Pôvodne to bola lodná spoločnosť založená v roku 1833. Neskôr pod vedením Marcusa Samuela začala od roku 1891 prepravovať kerozín (petrolej) z Londýna do Indie.
Obrázok: Royaldutchshellplc.com
Na spiatočnej ceste prevážala mušle na európske trhy. Na začiatku bol obchod s mušľami taký výnosný, že tvoril väčšinu ziskov spoločnosti. V roku 1897 Samuel nakoniec vytvoril názov Shell s červeno-žltým logom mušle, ktorá je známa po celom svete. V roku 1904 sa tak stala oficiálnym logom. V roku 1907 sa spoločnosť spojila s Royal Dutch Petroleum Company a ponechala si aj naďalej logo mušle.
Obrázok: Siris-archives.si.edu
Prvú čerpaciu stanicu otvorila spoločnosť Shell v Kalifornii v roku 1915 s typickou červeno-žltou farebnou schémou, ktorá sa používa dodnes. V súčasnosti je Shell druhou najväčšou energetickou spoločnosťou s hodnotou vyše 177 miliárd dolárov.
Stella Artois
Ďalším príkladom značky, ktorej logo má za sebou dlhú históriu, je Stella Artois, pivovar s najpredávanejším belgickým pivom na svete.
Jeho názov aj logo počas svojej existencie prekonalo niekoľko zmien, no základ a filozofia v podobe lesného rohu, ktorý sa kedysi používal ako symbol belgických cestovateľov a hviezdy (v latinčine stella), zostali dodnes nezmenené.
Obrázok: Designsfull.blogspot.sk
Vznik loga sa datuje už od roku 1366, keď bol založený pivovar Den Hoorn v belgickom Leuvene. V roku 1708 ho nakoniec kúpil miestny pivovar Sebastian Artois a premenoval podľa seba.
Slovo Stella bolo k názvu pridané až pri príležitosti predaja sezónneho piva na Vianoce v roku 1926. Aj napriek viacerým zmenám v názve a logu zostal roh nezmenený. Dnes spoločnosť Anheuser-Busch-Inbev distribuuje Stella Artois do viac ako 80 krajín sveta.
Twinings
Máme tu logo, ktoré je stálicou. Je vôbec najstarším nezmeneným logom na svete, ktoré sa nepretržite používa už od roku 1787, čo je viac ako 230 rokov. Spoločnosť Twinings Tea založil Thomas Twining v roku 1706 na londýnskom brehu Temže.
Obrázok: Somewhereovertheteapot.com
Čaj nebol vždy takou žiadanou a populárnou komoditou ako dnes. Na začiatku 18. storočia boli bežnou súčasťou anglických raňajok skôr káva, džin či pivo. Až na prelome storočia začal naberať čaj na popularite.
Už 10 generácií je rodinná spoločnosť Twinings uznávaným globálnym hráčom, ktorý svoj čaj distribuuje do viac ako 100 krajín po celom svete.
Bass Ale
Ďalšie z pomedzi najstarších log patrí poprednému britskému pivovaru Bass Ale. Jeho jednoduchosť spočíva v červenom rovnoramennom trojuholníku, ktorý bol prvýkrát použitý v roku 1876. Červená farba bola použitá ako symbol energie a vášne. Je to prvé logo, ktoré bolo registrované ako ochranná známka na Britských ostrovoch.
Obrázok: Pda.vietbao.vn
Logo nakoniec pomohlo značke dostať sa do spoločnosti najzvučnejších pivovarov v Anglicku už v roku 1890. Logo sa stalo také populárne, že slávny umelec Edouard Manet ho namaľoval vo svojom diele Bar at the Folges Bergere a írsky románopisec a básnik James Joyce ho spomenul vo svojom literárnom diele Ulysses.
Logo malo čo do činenia aj s legendárnym Titanikom, keďže v osudnom momente bolo na jeho palube 12 000 fliaš piva Bass Ale.
V druhej časti článku vám už čoskoro predstavíme ďalšie svetoznáme logá, ktorým sa podarilo dobyť svet.