Hľadáme, kde najlepšie nakúpiť, kde majú najlepšiu pizzu alebo kde robia najlepší burger. Hľadáme si najlepšiu dovolenku a spôsob, ako sa dostať do vytúženej destinácie. A ako iste tušíte, drvivú väčšinu informácií vyhľadáme pomocou vyhľadávačov na internete.

Kto hľadá, nájde

Každý z nás už na internete niečo hľadal a použil na to buď Google, alebo pri konkrétnych produktoch rôzne porovnávače. Podobne na to šiel aj jeden pár z južnej Moravy. Hľadali, ako sa najlacnejšie dostať letecky do portugalského Porta. Nájsť najlacnejší let s prestupmi im trvalo osem dní, čo je veľmi dlho. Môže sa stať, že kým si celú trasu sami poctivo vyklikáte, let medzitým zrušia. Alebo celé vaše plánovanie stroskotá na jednom lete, ktorý ste si za ten čas jednoducho nestihli zabookovať.

Práve tieto prekážky alebo komplikácie stáli za zrodom jedného veľmi úspešného startupu. Polovicou spomínaného páru bol jeden z najuznávanejších pánov českej startupovej scény Oliver Dlouhý, zakladateľ Kiwi.com.

skypicker, kiwi, daren curtis, blog, marketing, reklamna agentura

Na začiatku bol algoritmus

Ako som spomenul, nájsť vhodný let im trvalo osem dní, počas ktorých sa museli poctivo prehrabávať webmi rôznych aeroliniek, aby našli najlacnejšie a zároveň najefektívnejšie letecké spojenie. Zistili, že ak si naplánujú let s prestupmi, ušetria až 80 % sumy. Keďže žijeme v rýchlom a nedočkavom svete a každý chce mať informácie tu a teraz, Oliverovi napadlo, že aj tento vyhľadávací proces sa musí dať zautomatizovať.

Vznikol tak jednoduchý algoritmus, ktorý vyhľadával a kombinoval lety všetkých svetových aeroliniek, dokonca aj tých, ktoré spolu nijako nespolupracovali. A zrazu sa dalo nájsť lacné letecké spojenie aj na zložitejších trasách. A tak vznikol Skypicker.

skypicker, kiwi, daren curtis, blog, marketing, reklamna agenturaskypicker, kiwi, daren curtis, blog, marketing, reklamna agentura

Strmý vzlet medzi oblaky

Keďže na trhu takýto vyhľadávač chýbal, úspech nenechal na seba dlho čakať. Od spustenia v roku 2012 do roku 2015 zaznamenala spoločnosť skokové zvýšenie tržieb. Obrat v roku 2015 predstavoval viac ako 2 miliardy českých korún, čo predstavuje medziročný nárast o neuveriteľných 1 500 %!

Zrazu bolo jednoduchšie nájsť za rozumnú cenu letecké spojenie do rôznych destinácií, a keďže turistický ruch patrí globálne medzi najrýchlejšie rastúce odvetvia, bol enormný nárast Skypickeru iba logickým vyústením. V roku 2015 prebehlo na Skypickeri denne až 50 miliónov vyhľadávaní. Len v roku 2014 bol obrat 145 miliónov českých korún, v roku 2016 to boli už 2,2 miliardy. Očakávania na rok 2017 sú až 10 miliárd.

skypicker, kiwi, daren curtis, blog, marketing, reklamna agentura

Prekvapivý a šokujúci rebranding

V roku 2015 sa začalo šuškať, že Skypicker plánuje zadovážiť vlastné lietadlá, no opak bol pravdou. Namiesto nových strojov pristúpila firma k radikálnemu rebrandingu, ktorý ju stál 25 miliónov českých korún. Z toho najviac zhltla nová doména – až 19 miliónov. Napadne vám, aká doména môže stáť 19 miliónov. Je to kiwi.com. Prečo vlastne Kiwi? Toto slovo je jedným z mála, ktoré sa vo väčšine svetových jazykov rovnako píše, rovnako vyslovuje a má rovnaký význam. Je dobre vysloviteľné, a hlavne sa dobre a ľahko zapamätá.

skypicker, kiwi, daren curtis, blog, marketing, reklamna agentura

Dnes si už na Skypicker takmer nik nespomenie a viac ľudí už letelo vďaka Kiwi. Dôvod, prečo pristúpili k rebrandingu, bol najmä ten, že až 80 % on-line zákazníkov si brand nezapamätá, respektíve ich presvedčí skôr cena než samotný brand. Preto trvali na niečom jednoduchom a zapamätateľnom. Tiež bolo dôležité dosiahnuť, aby sa ľudia vracali, keďže spočiatku boli ich hlavným zdrojom návštevnosti weby partnerov a odkazujúce zdroje, kde sa brand vôbec nekomunikoval.

Prvá trieda

Kiwi dnes pracuje s omnoho sofistikovanejšími algoritmami než na začiatku. Má niekoľko vlastných riešení. Mnoho aeroliniek pochopilo, že vyhľadávač im zabezpečuje zákazníkov a generuje nemalý zisk, preto umožňujú Kiwi priamy vstup do ich API, aby mohol algoritmus ľahko získavať informácie, ktoré potrebuje.

Hlavné trhy sú Európa, Ázia a Tichomorie. Česká republika tvorí len zlomok ich obratu, zhruba 0,5 %.

Nové partnerstvá

Svet sa rýchlo mení a ľudia idú za trendmi. To v Kiwi veľmi dobre vedia, a tak sa momentálne hovorí o možnej spolupráci s Uberom. Kiwi sa totiž snaží mať pod palcom celú vašu cestu, teda aj to, ako sa dostanete na letisko, kde sa ubytujete, čo budete v destinácii robiť, aké tam bude počasie a kam sa pôjdete najesť. Cieľom je všetky tieto kroky vyriešiť prostredníctvom jedinej aplikácie. Letenku si zarezervujete cez Kiwi, na letisko a z letiska sa odveziete Uberom, ubytovanie si rezervujete cez Airbnb alebo Booking.

Do budúcnosti chcú podobné vyhľadávanie rozšíriť aj na vlakovú sieť, konkrétne Deutsche Bahn, čo je takisto veľmi zaujímavý segment v rámci cestovania.

Súčasnosť projektu praje a darí sa im čoraz viac. Podarilo sa im zaplniť dieru na trhu, o čom svedčí aj nárast tržieb či fakt, že svoje dáta im poskytujú samotné aerolinky. Vyhľadať si lacné letové spojenie nebolo nikdy jednoduchšie, ale treba dodať, že ak sa niečo na ceste pokazí, zmeškáte lietadlo (nie vlastnou vinou) alebo má stroj poruchu, automaticky vám vie prebookovať ostatné lety, objednať hotel alebo taxík na vlastné náklady.

Nákupom leteniek sa to vôbec nekončí – aj v tom tkvie ich úspech. V Kiwi jednoznačne vedia, aké dôležité je ponúkať nielen prvotriednu službu, ale pridať k nej aj ďalšie benefity. Aj preto nemá momentálne žiadnu konkurenciu, ktorá by zabezpečovala starostlivosť v rovnakom rozsahu.