Spoločnosti Google sa to opäť podarilo. Medziročný nárast hodnoty značky o 32 % jej dopomohol k tomu, aby sa dostala na stupienok víťazov spomedzi všetkých značiek sveta. Predbehla tak minuloročného víťaza Apple.
Pred pár týždňami som sa vrátil z prednášky na tému najhodnotnejších značiek a dnes vám poviem viac o novinke, o ktorej ste už možno počuli aj vy. Podľa každoročného rebríčka BrandZ spoločnosti Millward Brown a WPP sa najhodnotnejšou značkou sveta stal Google s hodnotou 229 miliárd amerických dolárov vďaka tretinovému medziročnému nárastu. Predbehol tak všetky ostatné značky sveta, ako Apple, Microsoft alebo Amazon. Za zmienku tiež stoja ďalšie zaujímavosti z tohtoročného rebríčka.
Takto vyzerala Top 10:
Apple si medziročne pohoršil o 8 %, a skončil tak na druhom mieste s hodnotou 228 miliárd USD.
Medzi nováčikmi v prvej desiatke najviac zabodoval Facebook, ktorý vyskočil na 5. miesto z minuloročného 12. miesta. Podobne aj Amazonu sa podaril parádny skok o sedem pozícií oproti minulému roku, a dostal sa tak na 7. miesto s vysokým nárastom hodnoty značky až o 59 %. Na rozdiel od IBM, ktoré kleslo o 6 pozícií, a uzatvára tak prvú desiatku najhodnotnejších značiek, si McDonald’s za uplynulý rok nepolepšil ani nepohoršil. 21. miesto patrí Starbucksu, ktorý si zlepšil svoju pozíciu o osem priečok. Najhodnotnejšou nemeckou značkou sa stal SAP s hodnotou 39 miliárd dolárov na 22. mieste v rebríčku.
Medzi najväčšie rising stars tento rok patria už spomínané značky Amazon, Starbucks či Facebook. Ak chcete vidieť kompletný zoznam 100 najhodnotnejších značiek, kde nechýbajú Red Bull, Samsung či Adobe, nájdete ho tu.
Porovnanie výsledkov pred 10 rokmi a dnes
Pozrime sa aj na to, ako vyzeral rebríček najhodnotnejších značiek pred 10 rokmi v roku 2006.
Na prvom mieste bol v roku 2006 Microsoft, nasledovaný značkami General Electric a Coca-Cola. V tabuľke Top 10 tiež vidíme Google s hodnotou 37 miliárd dolárov, IBM či Citibank. Značky, ktoré v top desiatke vydržali celú dekádu, sú Microsoft, Google a IBM. Všetky tri sú firmy zaoberajúce sa technológiami. Čo sa však stalo s ostatnými? Americkej značke General Electric (GE) sa počas 10-ročnej histórie nedarilo tak, ako by chcela a v tohtoročnom rebríčku sa prepadla až na 16. miesto s hodnotou 54 miliárd. Podľa neoficiálnych zdrojov mohla za jej pokles hlavne finančná kríza a zmena vedenia. Coca-Cola sa každoročne tiež pomaly presúvala nižšie z tretieho miesta na tohtoročnú 13. priečku. Oproti GE sa jej však podarilo počas 10 rokov fungovania zdvojnásobiť svoju hodnotu na 80 miliárd dolárov. To znamená, že značke sa stále výrazne darí, iba ju preskočili technologickí či komunikační giganti.
Z prvej desiatky najhodnotnejších značiek sa tiež vytratila spoločnosť China Mobile a tento rok zakotvila na 15. mieste.
Prekvapením je tiež automobilová značka Toyota, ktorá sa z umiestnenia medzi Top 10 najhodnotnejšími značkami dlho netešila. Jej hodnota poklesla na 29 miliárd dolárov a v tohtoročnom hodnotení obsadila 28. miesto. Stále je však prvá v kategórii výrobcov áut. Nasledujú ju BMW a Mercedes. Najväčší pokles spomedzi značiek v prvej desiatke roku 2006 zaznamenala Citibank. Viditeľný je niekoľkoročný pokles jej akcií a ziskov, pričom prijala niekoľko investícií, ktoré jej, bohužiaľ, nepriniesli želaný efekt. Tento rok sa umiestnila až na 56. mieste.
Pri porovnávaní prvej desiatky najhodnotnejších značiek rokov 2006 a 2016 môžeme vidieť hneď niekoľko významných rozdielov. Čoraz viac sa do popredia tlačia technologické spoločnosti a mobilní operátori. FMCG, banky či automobilové značky sú pomaly vytláčané do úzadia a jednoducho nestíhajú rastu hodnoty technologických spoločností. Výrazný je aj nárast samotnej hodnoty značiek, ktorý v roku 2016 prekonal 229 miliárd dolárov spoločnosťou Google oproti najhodnotnejšej značke z roku 2016 – Microsoftu –, ktorá vtedy dosiahla 62 miliárd dolárov.
Kategórie značiek v roku 2016
Čo sa týka kategórií, nižšie si všimnime, že najväčšiu medziročnú zmenu v brand value vidíme pri odevných značkách (Apparel) – až o 14 % nahor. Je to teda segment, ktorý veľmi rýchlo rastie. Pozitívnu zmenu brand value tohto segmentu majú na svedomí značky, ako Nike, Zara, H&M či Adidas.
Na druhej strane sa však v celkovom objeme hodnoty značiek nič nevyrovná odvetviu Technology s medziročným nárastom 6 % vďaka už spomínaným gigantom. A to, čo sme videli vo výsledkoch brand value z roku 2006, jasne dokazuje, že Google za 10 rokov až 6-násobne zvýšil svoju hodnotu. Veľmi podobný astronomický rast vidíme v celej technology kategórii.
Príčiny rastu jednotlivých značiek
Autori rebríčka uviedli, že najvyšší rast dosiahli značky, ktoré sa sústredili na inovácie a následne ich prezentovali zákazníkovi prostredníctvom skúseností so značkou. Značky sa dali do pohybu a často diverzifikujú svoje portfólio produktov do úplne nových kategórií, a tým stierajú prechody medzi niektorými kategóriami. Napríklad kategória Apparel inklinuje od oblečenia na bežné nosenie aj smerom k športovým potrebám pre úzko profilové športy a kategória Cars sa prikláňa k elektrickým riešeniam (Tesla) či spoločnej jazde. V odvetví rýchleho občerstvenia je veľmi trendy objednávať si jedlo cez appku. Zaujímavé je, že odvetvie Personal Care expanduje aj do rozvojových krajín. Inovácie sú aj v kategórii Technology, ktorá čiastočne stavila na cloudové riešenia a smeruje od licencií na program k predplatnému na určitý čas.
Na záver
Je perfektné, že existujú spoločnosti, ktoré každoročne robia tento prieskum. Vytvoria nielen rebríček, ale pripravia nám aj obrovskú analýzu toho, kam sa trh, značky a kategórie produktov a služieb v tomto neuveriteľne rýchlom svete uberajú. Značky tak môžeme vnímať ako živé organizmy, ktoré sa stále vyvíjajú. Tým, že budujú naozajstné hodnoty pre ľudí, sa stávajú medzi nimi čoraz obľúbenejšie.
Zdroj: millwardbrown.com
https://www.millwardbrown.com/brandz/top-global-brands/2016?utm_campaign=brandz-global-2016&utm_source=email-sig&utm_medium=banner&utm_content=main
https://wppbaz.com/charting/19