Minulý štvrtok 15. 11. 2018 sa konal druhý ročník konferencie Radio Rulezz s podtitulom Creativity. Okrem skvelých slovenských spíkrov sa na konferencii objavili aj zahraniční hostia a my sme pre vás pripravili krátky výťah zo všetkých prednášok.

Crossmediální single source pasivní výzkum přichází na Slovensko

Prvá prednáška sa niesla v znamení dát a meraní. Josef Fišer, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti MEDIAN, začal prezentáciu predstavením aplikácie, ktorá dokáže merať a vyhodnocovať zásah množstva rôznych media typov od televízie cez rádio až po online. Pre rádio a televíziu to funguje na základe audiomatchingu. Audiomatching prebieha neustále cez telefón, v ktorom je aplikácia nainštalovaná.

radiorulezz

adMeter tak dokáže zistiť, akú televíznu či rádiovú stanicu má používateľ zapnutú v danom momente, keď prepína na inú stanicu a podobne. Aplikácia adMeter sa dá považovať za novodobý a moderný peoplemeter, ktorý však meria zásah naprieč rôznymi kanálmi. Spoločnosti tak dokážu merať relatívne presný zásah reklamného posolstva (impresie) nielen online, ale aj cez rádio a televízie. Dokážu merať nielen impresie, ale aj efekt, či už ide o brand awareness, alebo nákup.

V Česku využívajú adMeter viaceré známe značky, ako je napríklad Honda a Ikea, či veľké telekomunikačné značky. V súčasnosti adMeter prichádza aj na Slovensko. Prvá štatistická skupina bude pozostávať zo vzorky 800 ľudí, na ktorej budú zbierať a merať dáta.

Čo je dobrá rádiová reklama a ako pomáha kreativita spotu k správnemu priradeniu komunikácie k značke?

Rastislav Kočan z prieskumnej agentúry Go4insight nám odprezentoval výsledky unikátneho prieskumu o efekte rádiovej reklamnej komunikácie na slovenskom trhu, ktorý bol realizovaný na 2 000 poslucháčoch komerčných rádií. Aby sme vás príliš nenudili, metodológiu preskočíme a vrhneme sa rovno na výsledky. Z tohto prieskumu vyšli ako najúspešnejšie reklamy od zadávateľov Lidl a Dobrý anjel. Práve tieto spĺňali všetky parametre, ktoré by podľa Kočana a výsledkov výskumu mala mať dobrá rádiová reklama.

Sú to nasledujúce atribúty:

Vhodná kreatíva

– ktorá výrazne zvyšuje poznateľnosť značky, priradenie k značke aj motiváciu na nákup

Dlhodobá konzistentnosť

– je veľmi efektívne, ak značka komunikuje určitým spôsobom dlhodobo

Synergia s ostatnými médiami

– rádio by malo byť súčasťou širšieho media mixu

Kreatíva v službe produktu

– prílišná kreatíva môže posolstvu paradoxne uškodiť, pretože sa v nej značka stratí

Priamočiarosť

– idea kreatívy by mala priamo súvisieť s komunikovaným produktom alebo značkou

Pozitívne emócie

– rozhlasový spot má evokovať pozitívne emócie a dôveryhodnosť

Rádio je Šupa v hodnotení Stratégií

Počas tretej prednášky nás šéfredaktorka mesačníka Stratégie vytrhla z analytických prezentácií plných užitočných dát a rovno nám pustila ukážky najlepších slovenských rádioreklám, ktoré dodnes vyhrali v každomesačnom hodnotení stratégií – Rádio Šupa.

radiorulezz

Slová sú zbytočné, najlepšie bude, ak si reklamy vypočujete sami. Všetky ukážky najlepších slovenských rádioreklám nájdete tu: https://radiofunguje.sk/sutaze/radio-supa/

Najinšpiratívnejšie rádionápady roka

Po kreatívnej stránke sa pozrel na rádiospoty Martin Woska z Triadu. Potom nám v krátkej úvahe o tom, či je rádioreklama dnes už mŕtva (nie, naozaj nie je), ukázal najinšpiratívnejšie spoty zo Slovenska aj zo sveta za uplynulý rok. Vyberáme tieto tri, ktoré v nás zarezonovali najviac:

Najviac sa nám páčila kampaň Coca-Coly, ktorá nahrala viac ako 1 000 songov, v ktorých zazneli najrôznejšie krstné mená. Keď ste tak v rádiu začuli pesničku so svojím menom, okamžite ste chceli dať o nej vedieť ďalej. Pozrite si celú case study:

FedEx verzus DHL verzus UPC… Ktorá logistická spoločnosť je v doručovaní najrýchlejšia? FedEx vám to rýchlo a názorne vysvetlí v tomto rádiospote:

Do tretice vyberáme aj príklad z domova. Je ním pokračovanie kampane bojujúcej proti mikrospánku u vodičov od Kooperativy realizovaná agentúrou MUW Satchi&Satchi:

Stop writing f**king radio commercials

Prezentácia oceňovaného freelancera Philipa Maesa, ktorý pôsobil v tých najväčších zahraničných agentúrach, stála skutočne za to. Celá prezentácia sa niesla v duchu rád vychádzajúcich z jeho nadobudnutých skúseností. Tieto rady boli navyše popretkávané a napojené na videá odborníkov, ktorí sú uznávaní po celom svete.

Prezentácia bola jedna z najdlhších, a preto vám aspoň stručne vypíšem všetky rady, ktoré spomenul.

1.Pri tvorbe spotu myslite na to, čo by si z neho mal poslucháč odniesť v momente, keď si ho vypočuje.

2. Prestaňte písať rádioreklamy. Najprv vymyslite ideu, až potom začnite písať. Nie opačne.

3. Používajte ľudské insighty z reálneho života. Ako napríklad v tejto reklame od Ikey:

4. Storytelling je najviac! Ak už máte ideu, spravte z nej príbeh.

5. Mierte na srdce, mozog je aj tak zaneprázdnený.

6. Vypočúvajte produkt, o ktorom robíte reklamu, dovtedy, kým sa vám neprizná so svojím benefitom.

7. Stále hrabte. K zlatej idei sa dostanete väčšinou až cez kopu sr*čiek.

8. Rádio je o ľuďoch, ktorí sa rozprávajú. Zmeňte to vo vašej reklame a prekvapte poslucháčov.

9. Buďte neústupný. Ak ste presvedčený, že vaša idea stojí za to, bojujte za ňu.

10. Pripravte si viac. Po napísaní prvej verzie spotu ho ešte prekopte a odstráňte z neho všetky zbytočné slová. V štúdiu sa pripravte aj na to, že konkrétna veta vám pri nahrávaní nemusí sedieť. Treba mať teda v zálohe aj náhradné vety.

The importance of creativity in the attention economy

Prednáška od Nika Goodmana bola taktiež postavená na kreativite a jej využití v reklame. Poukázal na niekoľko faktov z dnešného sveta, napríklad na to, že denne sme vystavení viac než 5 000 reklamným posolstvám alebo že smartfónu sa dotkneme priemerne 2 617-krát za deň. Upútať našu pozornosť je dnes nesmierne ťažké a práve kreativita je nástroj, ktorý v tomto probléme môže marketérom pomôcť.

Pozreli sme si niekoľko pekných príkladov kreatívnych reklám v rôznych médiách:

Print


Zdroj: https://www.sc115.com/shows/102038_2.html

Video:

Rádio spot:

Okrem toho sme dostali od Nicka aj niekoľko tipov, ako boostnuť kreativitu pri vymýšľaní kampane. Inšpirujte sa.

  1. Otvorte svoju myseľ, otvorte sa akýmkoľvek šialeným nápadom.
  2. Nájdite si dobré a príjemné miesto na kreovanie.
  3. Vyhraďte si dostatočné množstvo času, dobré nápady môžu prísť kedykoľvek.
  4. Hrajte sa s problémami, hľadajte netradičné riešenia.
  5. Nebráňte sa „hlúpostiam“, aj z nich sa môže zrodiť skvelý nápad.
  6. Zapojte humor.
  7. Deľte sa s nápadmi s ostatnými ľuďmi, ktorí vám môžu pomôcť.
  8. Buďte hraví, skúste sa pozrieť na svet ako malé deti.

Toto boli všetky prednášky, ktoré odzneli na tohtoročnom Radio Rulezz. Poobede sme ešte pokračovali workshopom s Philipom Maesom, na ktorý boli pozvané reklamné agentúry.

Tešíme sa na ďalší ročník, ale najmä na Digital Rulezz, na ktorý zavítame už 27. novembra. Ak ste zvedaví, čo nové sa dozvieme, sledujte náš blog. Aj z tejto konferencie pripravíme pre vás článok.

Autori: Tomáš Cako, Zuzana Makúchová