Snahou každej značky a každého reklamného formátu v online aj v offline priestore je zaujať na prvý pohľad. Práve farba je jedna z najsilnejších foriem neverbálnej komunikácie a v zlomku sekundy dokáže komunikovať význam, emóciu či vzbudiť náladu. Preto sa určite oplatí, aby tvorca reklamy farbám a ich symbolike dobre rozumel.

Zamyslime sa nad celkovou vizuálnou identitou značky. Jedna z vecí, ktorá ju primárne reprezentuje, je logo. Ešte predtým, ako si v logu všimnete tvary alebo slová, zaregistrujete jeho farbu. Pri voľbe farby sa nedá spoliehať na subjektívny pocit vkusu. Ako majiteľka fitnescentra možno obľubujete ružovú, tá však nie je vhodnou farbou na jeho reprezentáciu. Ako majiteľ food značky môžete preferovať čiernu, tá však u vašich zákazníkov pravdepodobne neaktivuje chuť do jedla.

Vo všeobecnosti sa práve pre značky spojené s jedlom využíva najmä červená a žltá farba. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko.

psychológia farieb
Zdroj www.updetails.com

Ak chcete pôsobiť zdravo, prirodzene siahnete po prírodných farbách, predovšetkým po zelenej.

psychológia farieb
Zdroj: www.google.sk

Je potrebné mať na pamäti, že každá farba vyvoláva iné emócie. Veľmi pekne bola vykreslená psychológia základných farieb v rozprávke V hlave.

psychológia fariebZdroj: www.reddit.com

Zelená sa štandardne vníma ako upokojujúca farba, preto je typická pre nemocnice. Modrá pôsobí seriózne, preto ju majú v obľube napríklad korporácie. Keď však k hlavnej farbe pridáme ďalšiu, význam a emócia sa už menia. Taktiež rovnaké farby môžu vyvolávať v rôznych krajinách a kultúrach rozličné asociácie, preto ak pracujete pre zahraničného klienta, radšej si to dopredu overte.

Psychológia farieb: pozrite si prehľad emócií, nálad a správania, ktoré sú asociované s jednotlivými farbami:

Červená

vzbudzuje vášeň, lásku, energiu, chuť do jedla či silu, ale aj agresiu, impulzívnosť, provokáciu a násilie

Žltá

evokuje radosť, nádej, optimizmus, otvorenosť, hravosť a súlad, ale napríklad aj hazard

Modrá

spája sa s vodou, chladom, nebom, serióznosťou, spoľahlivosťou, bezpečím, vážnosťou, profesionalitou, bezpečím či úspechom

Oranžová

reprezentuje energiu, vzrušenie, kreativitu, nadšenie, púta pozornosť a nabáda na akciu

Zelená

symbolizuje zdravie, vitalitu, prírodnosť, sviežosť, čerstvosť, rast, život, relax, plodnosť, ale aj peniaze

Čierna

vzbudzuje autoritu, osobitosť, konzervatívnosť, formálnosť, eleganciu, štýl, prémiovosť, spája sa s negativitou, zlom či smrťou

Fialová

je kráľovská farba, ktorá evokuje majestátnosť, tajomnosť, spiritualitu, magickosť, predstavivosť, luxus, sofistikovanosť, úspech i spravodlivosť

Biela

je symbolom čistoty, jednoduchosti, mieru, svätosti, univerzálnosti, dôveryhodnosti, rafinovanosti, ľahkosti a vzdušnosti

Ružová

v tejto farbe hľadajte citlivosť, nežnosť, jemnosť, krehkosť, voňavosť, nostalgiu, sentiment, súcit, romantiku a vernosť

Hnedá

reprezentuje tradície, vidiek, drevo, užitočnosť, prirodzenosť, vážnosť, stálosť, drsnosť a jednoduchosť

Sivá

je neutrálna, chladná, no nadčasová, svedomitá, konformná, vzbudzuje rešpekt, profesionalitu i neistotu, skromnosť či stabilitu

Ako sme už spomínali, žiadna farba si nenárokuje na konkrétne emócie a jej význam spolu s tým, ako na vás pôsobí, sa odvíja od viacerých faktorov. Ak si nie ste istí, aké farby zvoliť pri návrhu loga alebo korporátnej identity, napíšte nám.

Prečítajte si aj ďalší článok o tom, ako farby dokážu ovplyvňiť váš biznis.

 

Mohlo by vás zaujímať: