Snahou každej značky a každého reklamného formátu v online aj v offline priestore je zaujať na prvý pohľad. Práve farba je jedna z najsilnejších foriem neverbálnej komunikácie a v zlomku sekundy dokáže komunikovať význam, emóciu či vzbudiť náladu. Preto sa určite oplatí, aby tvorca reklamy farbám a ich symbolike dobre rozumel.
Zamyslime sa nad celkovou vizuálnou identitou značky. Jedna z vecí, ktorá ju primárne reprezentuje, je logo. Ešte predtým, ako si v logu všimnete tvary alebo slová, zaregistrujete jeho farbu. Pri voľbe farby sa nedá spoliehať na subjektívny pocit vkusu. Ako majiteľka fitnescentra možno obľubujete ružovú, tá však nie je vhodnou farbou na jeho reprezentáciu. Ako majiteľ food značky môžete preferovať čiernu, tá však u vašich zákazníkov pravdepodobne neaktivuje chuť do jedla.
Vo všeobecnosti sa práve pre značky spojené s jedlom využíva najmä červená a žltá farba. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko.
Zdroj www.updetails.com
Ak chcete pôsobiť zdravo, prirodzene siahnete po prírodných farbách, predovšetkým po zelenej.
Zdroj: www.google.sk
Je potrebné mať na pamäti, že každá farba vyvoláva iné emócie. Veľmi pekne bola vykreslená psychológia základných farieb v rozprávke V hlave.
Zdroj: www.reddit.com
Zelená sa štandardne vníma ako upokojujúca farba, preto je typická pre nemocnice. Modrá pôsobí seriózne, preto ju majú v obľube napríklad korporácie. Keď však k hlavnej farbe pridáme ďalšiu, význam a emócia sa už menia. Taktiež rovnaké farby môžu vyvolávať v rôznych krajinách a kultúrach rozličné asociácie, preto ak pracujete pre zahraničného klienta, radšej si to dopredu overte.
Psychológia farieb: pozrite si prehľad emócií, nálad a správania, ktoré sú asociované s jednotlivými farbami:
Červená
vzbudzuje vášeň, lásku, energiu, chuť do jedla či silu, ale aj agresiu, impulzívnosť, provokáciu a násilie
Žltá
evokuje radosť, nádej, optimizmus, otvorenosť, hravosť a súlad, ale napríklad aj hazard
Modrá
spája sa s vodou, chladom, nebom, serióznosťou, spoľahlivosťou, bezpečím, vážnosťou, profesionalitou, bezpečím či úspechom
Oranžová
reprezentuje energiu, vzrušenie, kreativitu, nadšenie, púta pozornosť a nabáda na akciu
Zelená
symbolizuje zdravie, vitalitu, prírodnosť, sviežosť, čerstvosť, rast, život, relax, plodnosť, ale aj peniaze
Čierna
vzbudzuje autoritu, osobitosť, konzervatívnosť, formálnosť, eleganciu, štýl, prémiovosť, spája sa s negativitou, zlom či smrťou
Fialová
je kráľovská farba, ktorá evokuje majestátnosť, tajomnosť, spiritualitu, magickosť, predstavivosť, luxus, sofistikovanosť, úspech i spravodlivosť
Biela
je symbolom čistoty, jednoduchosti, mieru, svätosti, univerzálnosti, dôveryhodnosti, rafinovanosti, ľahkosti a vzdušnosti
Ružová
v tejto farbe hľadajte citlivosť, nežnosť, jemnosť, krehkosť, voňavosť, nostalgiu, sentiment, súcit, romantiku a vernosť
Hnedá
reprezentuje tradície, vidiek, drevo, užitočnosť, prirodzenosť, vážnosť, stálosť, drsnosť a jednoduchosť
Sivá
je neutrálna, chladná, no nadčasová, svedomitá, konformná, vzbudzuje rešpekt, profesionalitu i neistotu, skromnosť či stabilitu
Ako sme už spomínali, žiadna farba si nenárokuje na konkrétne emócie a jej význam spolu s tým, ako na vás pôsobí, sa odvíja od viacerých faktorov. Ak si nie ste istí, aké farby zvoliť pri návrhu loga alebo korporátnej identity, napíšte nám.
Prečítajte si aj ďalší článok o tom, ako farby dokážu ovplyvňiť váš biznis.
Mohlo by vás zaujímať: