V minulej časti sme si prešli teoretickú časť a to, prečo je tvorba marketingových persón taká dôležitá. A dnes sa pozrieme na to, ako persóny reálne vytvárať. Tak poďme na to!
Povedzme, že máme klienta, ktorý sa zaoberá predajom stavebnín. Skôr ako sa pustíme do samotného plánovania kampane, tvorby webu alebo kreatívy, pozrieme sa na persóny. Príklad toho, ako by mohla prvá persóna vyzerať, vám prinášame nižšie. Veríme, že vám takáto ukážka pomôže pri budovaní vlastných persón. Pozrime sa na persónu nášho fiktívneho zákazníka Ferka Praktického, ktorého sme už spomenuli v predchádzajúcom článku.
Persóna je na svete
Takže sme si ukázali, ako vyzerá persóna Ferka, ktorý je takpovediac ideálnym zákazníkom – persónou číslo jeden. Okrem sociodemografie sme si prešli jeho zázemím, cieľmi, hodnotami a našli sme aj odpovede na to, ako mu vieme pomôcť, čo mu ponúknuť a čím ho osloviť. Tiež sme načrtli základný consumer insight, ktorý odhaľuje jeho túžby. Tu sa orientujeme na spotrebiteľa, až sekundárne na produkt.
Táto jedna persóna však určite stačiť nebude a je potrebné urobiť ešte persónu menej ideálneho zákazníka. Napríklad nám napadajú hneď dve persóny: Dezider Jednoduchý, ktorý ide iba po cene. Popri práci robí fušky ako maliar a vyzná sa, ale nerobí to s nadšením, a už vôbec nepracuje precízne. Potrebuje dostať zaplatené a nič viac ho nezaujíma. Ďalšou persónou by mohol byť Blažej Nerozhodný. Manžel, ktorý sa už niekoľko rokov nevie rozhýbať do rekonštrukcie bytu.
Čo dodať na záver?
Čím viac persón si vytvoríte s použitím reálnych informácií o vašich zákazníkoch, tým lepšie. Vytvorením príbehu o vašich persónach budete schopní uvažovať ako oni a zacieliť presne na nich. Vaše kampane budú adresnejšie a persóny vám môžu pomôcť aj pri tvorbe a výbere vašich produktov. Budete vedieť čo a ako ponúknuť svojmu zákazníkovi, akoby to bol váš známy alebo priateľ. Kto by predsa nechcel poznať svojho zákazníka čo najlepšie?